Guitar Nilsson Postat 31 mars 2010 Postat 31 mars 2010 Har börjat testa att mastra själv med en TC Finalizator Plus utombordarburk. Jag vet att ett mastringsknep ibland kan vara att lägga lite (ett ganska kort?) reverb på mastern. Jag kan välja att lägga detta eventuella reverb antingen före eller efter Finalizatorn. Vilket är bäst? Hittade även master lowcut i burken, den var inställd på 32 hz, men gick att ändra både uppåt och nedåt. Vid mastring av lite pensionärsaktiga visor, borde jag kapa lite högre då? Fast jag tycker det låter mjukt o bra som det gör nu. Instrumenten är endast en ak gitarr, lajnad bas o sång. Shit vad detta var kul! 🙂
Gilbert Postat 31 mars 2010 Postat 31 mars 2010 Har börjat testa att mastra själv med en TC Finalizator Plus utombordarburk. Jag vet att ett mastringsknep ibland kan vara att lägga lite (ett ganska kort?) reverb på mastern. Jag kan välja att lägga detta eventuella reverb antingen före eller efter Finalizatorn. Vilket är bäst? Hittade även master lowcut i burken, den var inställd på 32 hz, men gick att ändra både uppåt och nedåt. Vid mastring av lite pensionärsaktiga visor, borde jag kapa lite högre då? Fast jag tycker det låter mjukt o bra som det gör nu. Instrumenten är endast en ak gitarr, lajnad bas o sång. Shit vad detta var kul! 🙂 Limitern ska du alltid lägga sist i kedjan (bortsett ev. dither). Lowcut beror lite på vilken stil det är frågan om samt om det finns något viktig under en viss frekvens. Ca 30 Hz är ett bra utgångsläge då inte många högtalare spelar lägre ändå. Om det är rock med 4-strängad bas (normalstämd) så kan 35 Hz räcka eftersom lägsta tonen på basen är 41 Hz förutsatt att man inte vill behålla sub i kaggen.
nattvaktaren Postat 31 mars 2010 Postat 31 mars 2010 Vid mastring av lite pensionärsaktiga visor, borde jag kapa lite högre då? Japp! Olle Adolphson kör med stenhård hpf vid 200 hz vet jag och Nils-Börje Gårdh låter ingenting under 100 ligga och skvalpa i mixen.
joachime Postat 31 mars 2010 Postat 31 mars 2010 Japp! Olle Adolphson kör med stenhård hpf vid 200 hz vet jag och Nils-Börje Gårdh låter ingenting under 100 ligga och skvalpa i mixen. Allt för att krama ut de sista RMS-decimalerna. 🙂
nattvaktaren Postat 31 mars 2010 Postat 31 mars 2010 Allt för att krama ut de sista RMS-decimalerna. 🙂 Fattas bara! Tänk dig själv om "Ge ditt liv åt Jesus" skulle låta papper - zero airplay, albumet hade tankat.
Guitar Nilsson Postat 31 mars 2010 Trådstartare Postat 31 mars 2010 Hm. Jag gjorde ett prov och brände en mastrad låt på cd, men nu när jag skulle rippa det till MP3 i laptopens Windows Mediaspelare gick det först bra att lyssna på cdn, sen säger datorn att det inte går att läsa formatet. Utav all teknisk jävelskap jag hållit på med i mitt liv är det inget slår att rippa till mp3 i datorjäveln! Jag har gjort det många ggr, men nu är det stopp igen. Kan det bero på att jag har låten på en "rewriteabel" (stva?) cd som jag suddat och spelat in nytt på ett antal ggr? Limitern sitter sist i kedjan, det går nog inte att ändra på. Den är liksom kompressorn trebands, delningsfrekvenserna blir samma i kompressor och limiter, de går att ändra. Finalizern har även nån sorts limiteringseffekt på ingången, normalizer kallar de den, den är mkt lätt att använda. Allt såna här nivåer upp och ner man vill skruva på gör man med en halvstor ratt som känns very analog att vrida på.
Linus Postat 31 mars 2010 Postat 31 mars 2010 Jag har gjort det många ggr, men nu är det stopp igen. Kan det bero på att jag har låten på en "rewriteabel" (stva?) cd som jag suddat och spelat in nytt på ett antal ggr?Har du "stängt" skivan vid bränningen? Vissa läsare tar emot audiocd som inte är stängd för vidare skrivning, medan andra vägrar läsa icke-stängda skivor. En RW kan tömmas helt, även om skivan är stängd för att kunna byggas på vidare.
Guitar Nilsson Postat 31 mars 2010 Trådstartare Postat 31 mars 2010 Har du "stängt" skivan vid bränningen? Vissa läsare tar emot audiocd som inte är stängd för vidare skrivning, medan andra vägrar läsa icke-stängda skivor. En RW kan tömmas helt, även om skivan är stängd för att kunna byggas på vidare. I portans brännavdelning kan man välja om man vill finalize(!) eller inte, jag kör alltid yes där, jag raderar den sen ändå i samma porta. Laptopen tar inte emot en äldre mix-cd jag gjorde innan jag hade TC-burken heller. Men när jag satte i den nybrända låten första gången började det spela direkt. Verkar ju vara nåt skumt med laptopen? En köpe-cd med Merle Haggard blev godtagen nyss.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.