peterpop Postat 12 januari 2005 Postat 12 januari 2005 Hej! I samband med en flytt ska jag ta och inreda ett litet utrymme för musicerande, vilket kräver att jag bygger en vägg. Jag vill bygga en vägg i glas med skjutdörrar. Jag använder inga stärkare, utan bara monitorhögtalare - och mitt mål är att det ska bli hyfsat isolerat, dvs inte bättre än vad en vanlig vägg kan erbjuda..... Tar tacksamt emot förslag till vilka material som kan användas för tätning och liknande.... Thanks! peterpop
zankan Postat 13 januari 2005 Postat 13 januari 2005 vanlig vägg i standard fallet tar 35-44 dB för att komma upp i denna nivå på glas krävs minimum 6 mm glas helst dubbel glas... Skjutdörren kan bli problem måste bli lufttät....Sen är frågan skall du ha helt i glas eller bara från 1200 från golv till överkant dörr eller?
peterpop Postat 13 januari 2005 Trådstartare Postat 13 januari 2005 tackar! tanken är att det skall var glas i princip på hela väggen. en snickare jag varit i kontakt med säger att det är möjligt att få en skjutdörr isolerad, men vill få lite mer input till vilka material som skal användas för tätning, beroende på hur isolerat man vill att det ska vara....... Jag vill egentligen bara att det skall bli "normal-isolerat" men han vill väl ha något konkret att gå på för att inte riskera hamna i sitsen att jag blir missnöjd.... peterpop
frelin Postat 13 januari 2005 Postat 13 januari 2005 Tror det finns speciella ljudfogmassor... Vi körde dock med vanlig fogmassa men fråga sin snickare om han vet eller ring till tip sikaflex. (vet inte om du menar isolering i fogarna?!) /Oskar
Bobbo V Postat 13 januari 2005 Postat 13 januari 2005 Bör ha två fristående väggar. Enkelvägg blir väldigt dyrt om det ska bli bra tror jag. Att köpa en färdig glasvägg kan nog bli väldigt dyrt. Att bygga själv i Plexi kan vara ett alternativ, fast det blir inte billigt det heller.
Piccazzo Postat 14 januari 2005 Postat 14 januari 2005 (redigerat) Borde bli enorma problem med akustiken om du skall ha en Hel Glas vägg.. För att inte tala om Dyrt... Fast det beror ju på åt vilket håll du sitter i relation till väggen.. Redigerat 14 januari 2005 av Piccazzo
zankan Postat 17 januari 2005 Postat 17 januari 2005 Bör ha två fristående väggar. Enkelvägg blir väldigt dyrt om det ska bli bra tror jag. Att köpa en färdig glasvägg kan nog bli väldigt dyrt. Att bygga själv i Plexi kan vara ett alternativ, fast det blir inte billigt det heller. 2 väggar är inte alltid bättre än en det beror på tyngden och grejjer. Men i 9 fall av 10 är det gips och lättväggar man pratar om och då är 2 skiktsväggar bättre med dubbla regelsystem. Det som styr då blir avståndet mellan skivorna och dess vikt per kvadrat meter. En standard vägg 2 gips 70 regel 2 cm luft spalt 70 regel och 2 gips funkar ganska bra ger en lägsta frekvens på väggen runt hmm 45 Hz skall och en reduktion på runt 60 dB vilket är helt okej om man inte dunkar trummor eller annat högljutt eller lågfrekvent. Sen om man har en dörr eller fönster så får man andra bekymmer.
ostkaka Postat 20 januari 2005 Postat 20 januari 2005 Blir det inte väldigt varmt att sitta i en glasbur utan ventilation...
Fredster Postat 20 januari 2005 Postat 20 januari 2005 2 väggar är inte alltid bättre än en det beror på tyngden och grejjer. Men i 9 fall av 10 är det gips och lättväggar man pratar om och då är 2 skiktsväggar bättre med dubbla regelsystem. klart att det alltid är bättre med två väggar oavsett om vi snackar skitväggar eller inte. Men jag förstår nog vad du menar! 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.