Jump to content
Annons

Blivit erbjuden en Greco


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Snackade med en kille om att jag ville ha en les paul gitarr. Då sa han, du kan få denna greco för 6000 spänn. Underbar gitarr att spela på! Men frågan är hur bra priset är. Är det så bra så det är idioti att inte slå till?

Läs lite om Greco här 🙂

http://elgitarrer.com/vintage-japanese-gui...rer/greco.shtml

EDIT: tog inte serienumret tyvärr så jag vet inte tillverkningsår.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Greco är ofta bra instrument. Men ännu inte lika eftertraktade som t ex Tokai.

Men en bra, välbehållen Les Paul från 1978 till 1982 kan nog gå för 6000:-

Ska dit igen snart så då kan jag kolla serienumret så vi kan få veta tillverkningsår 🙂 Den va riktigt skön att spela på iaf och jag känner hur det kliar i fringrarna och maggen pirrar så man tror man behöver gå på toa oftare 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp vad det är för en modell, det finns bättre och sämre modeller. Men om den är fin att spela på (vilka faktiskt alla Greco o Burny som jag testat har varit), låter bra och håller stämningen låter inte 6000 för dyrt - du får en gura som känns lika bra att spela på som en äkta LP. Det är min åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp helgeshala.com Han är väl den som har mest sånna guror i lager och en vanlig standard les paul ska man kunna få för under 6000. Eftersom det fortfarande finns japan les pauler i containerlass. Värre är de om du ska ha någon sg junior eller es 175 eller liknande då kan priserna dra mot 10k Men en les paul borde du få billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp helgeshala.com Han är väl den som har mest sånna guror i lager och en vanlig standard les paul ska man kunna få för under 6000.

Men inte hos Helge väl? Jag har fått för mig att han/de ligger några tusenlappar ovanför. Tycker istället man ska jämföra med vad andra privatpersoner sålt japan vintage för. Sök på Burny, Greco, Tokai på diskant.se, allaannonser.se etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inte redan en eller fler bra gitarrer? En kopia är ändå en kopia... det skulle gnaga i bakhuvet på mig, även om den är minst lika fin som en äkta Les Paul. Jag skulle hellre ha lagt 6000 i den spargris som ska knackas när tillfället att köpa en riktigt grisbra mick som Brauner eller Neumann dyker upp. Men det är jag det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vad kul med alla svar! Och min grundfråga känns som jag fått besvarad iaf. Det känns som ett naturligt pris helt enkelt, varken billigare eller dyrare. Sedan är den säkerligen värd sitt pris, men jag behöver inte känns panik att jag måste köpa nu ):

Guitar Nilsson. Jag har inte så många gitarrer själv. 3 eller fyra stycken bara, varav min Ibanez tillhör den finaste av dem, och den är inte särskilt fin, helt OK, men inte mer tycker jag. Däremot har jag vänner med Strata, tele , les paul av finare slaget som jag får låna om jag vill 🙂 Jag saknar alltså en bra kompgitarr i rock-träsket. Därav mina tankar på en les paul. Sedan är min ibanez nu nedstämd, vilket gör att jag behöver en ny gitarr här framöver med vanlig stämning.

Men ingen panik känner jag nu iaf, utan nu kan man prova lite mer och ta det lugnt. 😄

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ett capo så har du en normalstämd gitarr på ett par sekunder!

Jag har bara en elgitarr, telecastern. En ak, Epiphone Jumbo. Frun har en yamaha CG 101 (k) nylonare den fingrar jag mest på nuförtiden.

Känner inget större sug att jag måste ha en till gitarr, telen är väldigt grym till slide åsså. tar lite tid att stämma om mitt i en show bara, men det fixar sig med ett kortare trumsolo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ett capo så har du en normalstämd gitarr på ett par sekunder!

Jag har bara en elgitarr, telecastern. En ak, Epiphone Jumbo. Frun har en yamaha CG 101 (k) nylonare den fingrar jag mest på nuförtiden.

Känner inget större sug att jag måste ha en till gitarr, telen är väldigt grym till slide åsså. tar lite tid att stämma om mitt i en show bara, men det fixar sig med ett kortare trumsolo.

Aha, alltså hela är inte nedstämd utan det är drop D, skrev lite illa där 😄 Killen som fixar i ordnng min gitarr sa att med flyd Rose stall så ska man inte ändra stämningen, utan nu fixar han den till drop D och så får den vara där 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...