Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena tjena!

Ska spela in en duo bestående av piano och fagott på torsdag och jag har aldrig spelat in just fagott förut.

Är det någon som har lite erfarenhet om just detta instrument och har lite koll på vad man ska använda för typ av mikrofoner och hur man ska tänka vid uppmickning så får ni gärna dela med er av er erfarenhet 😱

Mvh Rasmus

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Tjena tjena!

Ska spela in en duo bestående av piano och fagott på torsdag och jag har aldrig spelat in just fagott förut.

Är det någon som har lite erfarenhet om just detta instrument och har lite koll på vad man ska använda för typ av mikrofoner och hur man ska tänka vid uppmickning så får ni gärna dela med er av er erfarenhet 😱

Mvh Rasmus

Jag skulle ta en stormembranare och micka på lite avstånd kanske 1 - 1,5 meter eftersom fagotten är väldigt nasal i sin karaktär.

Postat

vad är det för musik?

Var spelar du in? (i vilket slags lokal!)

Är det klassiskt; ett stereopar 3-4 meter ifrån..

all slags närmickning kommer bara att låta mög,

akustiska instrument är byggda för att spela med rummet!

/ptr

Postat

Ja det är lite åt det klassiska hållet.

Jag har faktiskt tillgång till en aula som har väldigt trevlig akustik. Så det måste absolut utnyttjas.

Så jag ska skita helt i närmickning och bara köra en stereo uppmickning?

Mvh Rasmus

Postat
Ja det är lite åt det klassiska hållet.

Jag har faktiskt tillgång till en aula som har väldigt trevlig akustik. Så det måste absolut utnyttjas.

Så jag ska skita helt i närmickning och bara köra en stereo uppmickning?

Mvh Rasmus

har du möjlighet så gör du både och

sen kan du välja att använda det som låter bäst - antingen i kombination eller var för sig

här har du en riktigt bra halvnäramick:

dc-96b.jpg

Postat (redigerat)

Om du frågar mig så är det första steget i en inspelning att fundera igenom hur man vill att det skall låta när det är färdigt. Det finns massor av sätt att spela in samma sak på. Erfarenhet är en början, annars är det en bra idé att lyssna på skivor med inspelningar. Målet är att när du sen pysslar på plats för inspelning så känner du igen när det låter som du tänkt. Annars blir du aldrig färdig och kan börja spela in.

Piano + fagott låter som att du funderar åt det klassiska hållet. Erfarenheten brukar vara att det bästa resultatet brukar bli med en stereouppsättning som ställs på precis rätt ställe i ett rum som låter bra. Man flyttar runt instrumenten och mickarna tills balansen är bra. Inga extra mickar, de tar bara tid och tar bort koncentrationen från att få stereoinspelningen rätt. Men det kräver en del erfarenhet för att kunna arbeta så. Bra lyssning skadar inte, helst i högtalare men med erfarenhet kan man arbeta med lurar.

Mitt förstahandsval för stereo är ORTF. Två kardioid-mikrofoner på samma skena, 110 grader vinkel och 17 cm mellan kapslarna. Man kan variera vinklar och avstånd lite grann men då heter det inte längre ORTF. Bäst fungerar det vanligen med små kondensatormikrofoner av bättre sort. Själv har jag en fast uppsättning med Schoeps mickar med MK4-kapslar, micken heter MSTC-64. Det går även med ett par rundtagande mikrofoner eller ett par figur-8, man får ändra avstånd och placering lite grann då.

Annars skall man inte närmicka fagotter alltför nära. Dels kommer ljudet ut på olika ställen ur instrumentet, både mitt på och ur klockan. Det krävs ett visst avstånd eller minst två mikrofoner. Dels klapprar det om klaffar och kopplingar i instrumentet, dessutom väser det ofta lite om röret som man spelar på. Dessa biljud kan vara mycket störande på nära håll men hörs inte alls på lite avstånd.

Jag spelar fagott sedan några år, men har bara spelat in fagott som soloinstrument någon enstaka gång. En av dessa var solokonsert med två fagotter framför orkester. I en långt klingande kyrka där vi var tvungna att gå för nära fagotterna för att lyfta fram dem, och därmed i mina öron alltför mycket klapper. Fagotten är annars gjord för att höras på lite avstånd, nåt som gäller för de flesta "klassiska" instrument.

I symfoniorkestrarna jag spelar in finns det ju alltid fagotter. De kommer med i huvud stereoparet, men ibland behöver man stötta med spot-mick för att lyfta fram om det inte riktigt går fram. Vanligen behöver inte fagotterna lyftas, bra musik med bra orkester balanserar sig rätt bra ändå. Beror dock på vilket ljudideal man har.

// gunnar

Redigerat av trombonisten

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.