Jump to content
Annons

Sångmick + Preamp

Ponderosa

Recommended Posts

Min kära B3 + VTB1 + RNC (Kompressorn) har varit med sen innan vi byggde klart hemmastudion. Nu, några år senare är akustiken i inspelningsrummet kanon men jag känner att jag ändå inte är nöjd med hur sången "låter". Jag upplever det som en tung hinna över tydligheten i mellanregistret som gör att sången inte riktigt sitter i mixen trots oändligt skruvande på Eq, Kompressor osv.. Det går från att vara "för blarrig" till att vara "för hård". Upplever precis samma sak på alla röster jag spelat in (både man & kvinna).

Har oxå suttit och skruvat MYCKET på VTB1:an för att se om det är där felet ligger. Prövat det mesta, allt ifrån max "Solid State" till max "Tube" till 50/50 (plus allt ifrån så hög INsignal till en högre UTsignal osv osv). Ska ärligt säga att jag inte upplever nån större förändring på karaktären.

MEN!

Däremot ska jag säga att när jag mickar upp min akustiska gitarr med samma utrustning så ler jag varje gång 😄. Det låter precis som jag vill! Den "tunga hinnan" över tydligheten som jag upplever på sången, gör istället här att gitarren lägger sig precis lagom långt fram i mixen av sig själv. Och reverb mm får en väldigt behaglig klang direkt. Supernöjd! RNC kan jag inte leva utan för den gör ett riktigt grovjobb och färgar ljudet otroligt lite. Dock är det samma sak här med VTB1:an, tycker inte den tillför speciellt mycket. Har till och med prövat spela in gitarr utan den och är ändå helnöjd.

Sammanfattningsvis tycker jag att B3 på ackgitarr är helt grymt! RNC gör sitt jobb varje gång. VTB1 färgar för lite/inte alls.

Då så 😛! Till nuet.

Jag känner jag vill ta nästa steg. En bättre sångmick och en mycket bättre preamp! Kommer med all sannolikhet fortsätta köra B3:an på guran för det kalas. Men Sången! Det är den jag vill förbättra. Har tänkt lägga runt 15-20k. Alla förslag är välkomna, och motiverade såna är guld!

Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Jag gissar att det är för Gilberts skull du startar den här tråden. 😱

Dela på andra sajter

Som det ser ut i dagsläget står det mellan dessa Preamps:

Golden Age Projects PRE-73

Rupert Neve Design Portico 5016

Universal Audio Solo/610

Vintage Design M73Dmk2

SSL Xlogic Alpha Channel

Någon som kör på dessa och har några synpunkter?

Dela på andra sajter

Köp en beg Neumann. Även om du får låna lite på banken ångrar du dig aldrig. Om du köper en mick för tre, fyra tusen går det ett par år, sen vill du upp ett snäpp igen, men med en Neumann kan du köra på for ever och bara koncentrera dig på att sjunga bättre o bättre.

Och bry dig inte om de korkade svaren från småpojkarna. De är bara kära i dig, och på internet kommer man ju nte åt att dra i flätorna som man gör i skolan när man är kär.

Dela på andra sajter

jag har en Vintage Design M73d , den ger färg & fläsk till ljudet, funkar på det mesta

fast ibland är det skönt att ha tillgång till en mer transparent preamp

men den är kalas, jag ångrar inte en krona jag lade på den!

de andra kan jag inte utala mig om, jag var iofs inne på att köpa en portico, men det slutade med vintage design iom att jag

oftast spelar in ett spår i taget

tror inte du kommer ångra dig om du köper en,, lycka till! :rolleyes:

Dela på andra sajter

Köp en beg Neumann. Även om du får låna lite på banken ångrar du dig aldrig. Om du köper en mick för tre, fyra tusen går det ett par år, sen vill du upp ett snäpp igen, men med en Neumann kan du köra på for ever och bara koncentrera dig på att sjunga bättre o bättre.

Har varit inne på det spåret, men jag känner samtidigt att äger jag fler mickar borde jag ha större valmöjligheter. Äger jag bara en mick tex en u87:a, och använder den till allt, blir det inte en "enformig" ljudbild?

Är just nu väääldigt sugen på en Neumann TLM 102! Mycket för att den är billig, dels för att det står Neumann 😉, men oxå för att den lovordas överallt. Enligt dom testerna jag läst inte heller helt lik dom tyngre Neumann mickarna, vilket gör den till ett bra komplement även om jag äger en u47:a en vacker dag..

jag har en Vintage Design M73d , den ger färg & fläsk till ljudet, funkar på det mesta

jag var iofs inne på att köpa en portico, men det slutade med vintage design.

Vad har du för mick till? Och vad fick dej att välja VD M73? Testade du Porticon?

Dela på andra sajter

Vad har du för mick till? Och vad fick dej att välja VD M73? Testade du Porticon?

jag testade tyävvr ingen preamp alls,utan läste på så gott jag kunde

plus att jag hörde ett ljudklipp som gav en ganska bra hint om färgen på ljudet

jag gjorde alltså en chansning , men vart nöjd med köpet verkligen

jag har flera mikrofoner & den funkar till dem alla! 🙂

Dela på andra sajter

Jag har pre73 och solo 610 och har haft porticon.

Enl mitt tycke är det så här.

Porticon låter fint men för tråkig för min smak, då kan du lika väl köra på en pre73, för

den låter bra. Jag dock älskar min solo 610, på sång, acke, elgitarr, di etc. Jag använder mest

min AKG C414 B XL-II genom den eller sm57, sm81. Färgar fint och snyggt, går ju att färga mer eller mindre

också beroende på hur du ställer in den.

Som det ser ut i dagsläget står det mellan dessa Preamps:

Golden Age Projects PRE-73

Rupert Neve Design Portico 5016

Universal Audio Solo/610

Vintage Design M73Dmk2

SSL Xlogic Alpha Channel

Någon som kör på dessa och har några synpunkter?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.