Jump to content
Annons

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

När man betalat licens för sin DAW och dongeln slutat fungera, då borde det vara ok att köra en crackad version på 1 dator som inte kräver hårdvarulås eftersom

man betalat för licensen.

Redigerat av Analogfreak
Annons
Postat

När dongeln slutat fungera borde man kunna kräva gratis reparation/utbyte av nyckeln.

Postat
  Analogfreak sa:
När man betalat licens för sin DAW och dongeln slutat fungera, då borde det vara ok att köra en crackad version på 1 dator som inte kräver hårdvarulås eftersom

Jag vet att det står "Licensfråga" i trådens titel — men det går ändå inte riktigt att avgöra huruvida du ställer en fråga eller faktiskt rentutav går ut med ett påstående.

Hursomhelst; att köra crackade versioner bryter förmodligen om inte mot produktens licensavtal så mot lagen, eftersom man kringgår en s.k. teknisk åtgärd (kryptering etc) vars syfte är att skydda programvaran mot just otillåten användning.

Postat
  Analogfreak sa:

Du ska förstås se till att registrera alla licenser på inloggningen på MySteinberg, så att det finns bevis på vilka Steinberglicenser du har - om de av någon orsak inte kan läsa ut all information från dongeln om den någon gång lägger av.

Slutar dongeln sedan fungera så skickar man den till Steinberg för utbyte, så lägger de också in dina licenser.

Postat

Är det ok eller inte att köra utan hårdvarulås om det går att kringgå när licenserna finns för respektive produkt? 😄

Postat
  Claes sa:
Eftersom du i så fall kör med en piratkopia så är det inte ok.

Visa vars det står att man inte får göra det när man kan visa upp licens för programvaran.

Postat

Jag är allergisk mot dongel. Håller med nån av de föregående talarna om att dongel är idiotiskt.

hade dongel till mitt Arturia AFE innan. Är glad att jag sålde rubbet. Gick bara och tänkte på vad som skulle hända om dongeln pajjade. Och vad jag skulle göra issåfall...

Postat
  Analogfreak sa:
Visa vars det står att man inte får göra det när man kan visa upp licens för programvaran.

Enligt svensk lag så får du inte gå förbi eventuella kopieringsskydd, precis som Valle sade.

Lag går före eventuella saker som står i användaravtalet - så det behövs inga andra regler att peka på.

Postat
  Claes sa:
Enligt svensk lag så får du inte gå förbi eventuella kopieringsskydd, precis som Valle sade.

Lag går före eventuella saker som står i användaravtalet - så det behövs inga andra regler att peka på.

Vars kan jag läsa om det?

Postat (redigerat)

Jag har googlat men hittar ingen information som säger att man inte får köra utan dongle.

Såg däremot en sajt som påstår sig sälja lagliga dongle-emuleringar.

Redigerat av Analogfreak
Postat
  Analogfreak sa:

Du har väl inte betalat licensen för den crackade, snodda versionen, utan du har ju betalat för licensen för den version du lagligt köpt.

Så vad är problemet? Licensen gäller ju användning av programmet du köpt, inte det du inte köpt.

Har du nån riktig version?

😐

Postat
  Analogfreak sa:
Vars kan jag läsa om det?

Det finns i SFS: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx...mp;bet=1960:729

Citat
Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

SFS nr: 1960:729

Departement/myndighet: Justitiedepartementet L3

Utfärdad: 1960-12-30

Ändrad: t.o.m. SFS 2009:406

-----

Skydd för tekniska åtgärder

52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen

eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog

spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av

ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk

skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller

begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett

upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk

åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

Postat
  Analogfreak sa:
Jag har googlat men hittar ingen information som säger att man inte får köra utan dongle.

Såg däremot en sajt som påstår sig sälja lagliga dongle-emuleringar.

Lagliga dongle-emuleringar finns inte, så den sajten är troligen bara ute efter att komma åt dina kreditkortsuppgifter... 😐

Postat
  debatt sa:
Du har väl inte betalat licensen för den crackade, snodda versionen, utan du har ju betalat för licensen för den version du lagligt köpt.

Så vad är problemet? Licensen gäller ju användning av programmet du köpt, inte det du inte köpt.

Har du nån riktig version?

😐

Men om man bara tar vara på den crackade dll-filen och byter ut den befintliga så har man ju sin köpta version som man har licens på fast utan dongle.

Postat
  Claes sa:
Lagliga dongle-emuleringar finns inte, så den sajten är troligen bara ute efter att komma åt dina kreditkortsuppgifter... 😐

Finns inte mjukvarudonglar där man kan ange sin licens?

Postat

Det är den där lilla plastpluppen som man sätter i ett usb-uttag som vi pratar om väl? Jag fick nästan en chock när en sådan var med i mitt paket jag köpte från MusicStore. Hade ingen aning om att en usb-port skulle blockeras hela tiden på min laptop. Jag har ju liksom bara 3 stycken sådana portar. Så jag har undrat vad som händer om plasten knäcks eller om jag blir av med den på annat sätt, den tappas eller så. Jag kontaktade Steinberg i frågan. Han sa att "på den där plastpluppen, även kallad dongel av någon outgrundlig anledning, finns en identifikation, ditt licensnummer. Dongeln är en slags minidator. Tack vare den vet vi, om du registrerar ditt ex här och nu av Cubase Essential 4, att just det exemplaret av Cubase Ess 4 tillhör dig."

Men om du nu blivit av med en lagligt köpt version av Cubase, så blir ju mitt råd att kontakta Steinberg för att få reda på om du kan köra med en crackad version av programmet nu då, eftersom dongeln är sönder och du inte vill ha någon annan. Eller njaa att dll-filen verkar störd och du vill installera en annan dll-fil. Installera hellre om programmet kommer de att säga.

Postat (redigerat)
  Analogfreak sa:
Aha... där står det. Det är förbjudet att gå mot röd gubbe också. 😄

Är det det nu igen??? ☺️

Ett tag var ju det förbudet helt borta.

Har de infört det nu igen!

Vilken rödgrön röra.

Edith: Det är inte lagligt att gå mot röd gubbe, men det ger inget straff att göra det. Ungefär som alla andra brott i Sverige också m.a.o. Heja Sverige! Fy fan.

Redigerat av debatt
Postat

Då är det väl bara ny dongel som gäller då.

Postat (redigerat)

"Trafikförordningens paragraf 60:

60 § Vid ett bevakat övergångsställe ska en förare lämna gående som på rätt sätt gått ut på övergångsstället möjlighet att passera. Detta gäller även om föraren får korsa övergångsstället enligt trafiksignaler eller tecken av polisman. En förare som efter att ha svängt i en korsning ska passera ett bevakat övergångsställe ska köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot gående som på rätt sätt har gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället. Skyldigheten enligt första och andra styckena vid bevakade övergångsställen gäller även mot cyklande och förare av moped klass II vid bevakade cykelöverfarter."¨

Detta vet absolut inte alla förare, utan de sitter vid ratten och hytter med näven åt en, trots att man fått grön gubbe.

Redigerat av debatt
Postat
  Analogfreak sa:
Finns inte mjukvarudonglar där man kan ange sin licens?

Nej. En dongel är en hårdvarumanick. http://wiki.kontrollrummet.com/Dongel .

Det förekommer däremot challenge/response-koder i stället för dongel för vissa program/pluggar, men jag tycker att det är mycket klumpigare än dongel eftersom det knyts till hårdvaran i datorn - så om man byter ut vissa saker i datorn, så kan man behöva registrera om mjukvaran.

Postat
  Claes sa:
Nej. En dongel är en hårdvarumanick. http://wiki.kontrollrummet.com/Dongel .

Det förekommer däremot challenge/response-koder i stället för dongel för vissa program/pluggar, men jag tycker att det är mycket klumpigare än dongel eftersom det knyts till hårdvaran i datorn - så om man byter ut vissa saker i datorn, så kan man behöva registrera om mjukvaran.

Fattar inte varför folk gnäller över donglar? Ta mig tusan det bästa som finns. Dels så blir vi fria från alla snyltare som ställer idiotfrågor på hak som dessa eftersom dom inte äger nån manual. Det har man märkt av sen apple sumpade sina donglar. Och helt plötsligt så har det blivit väldigt mkt nya medlemmar på logicpro. Dels så visar det att du äger det du har. Support och trovärdighet.

Det är väl inte värre än en vanlig husnyckel? Eller är folk sondmatade med tafatthet och vill ha hjälp med att skita, dricka vatten, finnas till?

Hur ofta tappar man nyckeln hem?

Postat
  KillwithSkill sa:
Fattar inte varför folk gnäller över donglar? Ta mig tusan det bästa som finns.

[...]

Säg inte det. Senast igår stack jag iväg med den bärbara datorn i väskan, men nyckelringen med alla donglar satt i USB-hubben hemma.

Givetvis behövde jag köra några mjukvaruinstrument och kände mig lättad över att Logic startade utan nyckel. Tänk om jag varit tvungen att fira upp Cubase?

Jag var också på väg att koppla upp datorn via mobilen för att göra onlineverifiering för Record men hann inte förrän jag kom på att det var onödigt. Jag behövde inte kunna öppna tidigare projektfiler så det räckte att starta programmet i demoläget och så kunde jag jobba fullt ut, spela in och spara.

Postat
  Linus sa:
Säg inte det. Senast igår stack jag iväg med den bärbara datorn i väskan, men nyckelringen med alla donglar satt i USB-hubben hemma.

Givetvis behövde jag köra några mjukvaruinstrument och kände mig lättad över att Logic startade utan nyckel. Tänk om jag varit tvungen att fira upp Cubase?

Jag var också på väg att koppla upp datorn via mobilen för att göra onlineverifiering för Record men hann inte förrän jag kom på att det var onödigt. Jag behövde inte kunna öppna tidigare projektfiler så det räckte att starta programmet i demoläget och så kunde jag jobba fullt ut, spela in och spara.

Well.... du kan även glömma datorn hemma!

Postat

Eftersom man redan knäckt syncrosoft så kan Steinberg lika gärna ta bort låset eftersom dom som är ärliga ändå köper sin programvara medan dom som är oärliga i alla fall kör crackat.

Postat
  KillwithSkill sa:
Fattar inte varför folk gnäller över donglar? Ta mig tusan det bästa som finns. Dels så blir vi fria från alla snyltare som ställer idiotfrågor på hak som dessa eftersom dom inte äger nån manual. Det har man märkt av sen apple sumpade sina donglar. Och helt plötsligt så har det blivit väldigt mkt nya medlemmar på logicpro. Dels så visar det att du äger det du har. Support och trovärdighet.

Det är väl inte värre än en vanlig husnyckel? Eller är folk sondmatade med tafatthet och vill ha hjälp med att skita, dricka vatten, finnas till?

Det fanns crackade Logic versioner under dongel perioden. De som crackar hindras inte av en dongel.

Postat

Rent juridiskt är den första punkten egentligen inte svensk lag utan själva licensavtalet.

Du har betalat för en begränsad rätt att använda programmet och accepterat det licensavtal som leverantören skrivit. Där står vad du enligt avtalet för göra med den rättigheten.

Det brukar gälla att om du inte följer avtalet så kan du förlora rätten att köra programmet (men detaljerna står i avtalet).

Om du väljer att köra en krackad version av programmet så bryter du mot avtalet. Jag skulle gissa att det i ett sånt läge är rimligt att dra in din rättighet att använda programmet och behålla pengarna du betalat som ett skadestånd.

Om du köpt programmet som privatperson finns det ett antal regler om konsumenträtt som kan gå före detaljer i avtalet, men huvuddragen brukar anses vara desamma.

Ytterligare en sak är om företaget väljer att gå igenom med en sån här sak. Även om de kan ha rättigheten på sin sida så kan de av "hygglighet" välja att låta bli att driva processen alltför långt om du är privatperson.

Det blir skillnad om du är ett företag. Då brukar mjukvaruföretagen vara betydligt tuffare, men även det kan skilja sig åt.

Du väljer.

// Gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.