Jump to content
Annons

2 Operativsystem på PC-dator, W7 och Snow Leopard. Går det?


oskarh

Recommended Posts

Hej!

Jag har nyligen köpt en ny dator och har installerat windows 7.

Har inte pengarna till att köpa en Mac för tillfället men är sugen på att testa Snow Leopard ändå!

Så jag undrar går det att ha dessa två operativsystem samtidigt?

Och hur bra funkar det?

Har kollat på massa guider ang. hackintosh men aldrig hittat något jag finner begripligt; tips på några bra guider?

Vore grymt med hjälp! Då jag inte hittat något här på forumet som passar mig heller!

mvh

Oskar

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BurninSven (oregistrerad)

Beror på vad du har för hårdvara måste vara lite kompatibel? Men det är klart att det går, det är bäst med två hårddiskar en för varje os. Detaljerad info hur man gör kan man inte posta på forumet, inte tillåtet och inte rätt forum heller. Kolla på insanleymac forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
Lindberg (oregistrerad)

Hej!

Jag har nyligen köpt en ny dator och har installerat windows 7.

Har inte pengarna till att köpa en Mac för tillfället.....

Att installera Mac OS på en pc dator är i princip omöjligt. Det finns inte alls resurser för att kunna göra det, inte "lagligt" i alla fall.

Har hört talas om någonting som kallas "Hackintosh" vilket jag tror inte är en dans på rosor för att klara av. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Att installera Mac OS på en pc dator är i princip omöjligt. Det finns inte alls resurser för att kunna göra det, inte "lagligt" i alla fall.

Har hört talas om någonting som kallas "Hackintosh" vilket jag tror inte är en dans på rosor för att klara av. 🙁

Inte alls omöjligt, men däremot som någon ovanför skrev är OSX mycket kinkigt mot vilken hårdvara det är som man installerar det på av väldigt förklarliga skäl.

Olagligt, öh, nä... finns ingen sådan lag i sverige som förbjuder det så länge du har en äkta licens!

OSx86 eller Insanelymac är alldeles utmärkta resources för detta, där det också finns förteckningar hårdvara som det finns drivers till, samt kompletta datorsystem, både Laptops, netbooks samt stationära datorer

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag tror att det lite gråzon när det kommer till detta, enligt något avtal i licensen får man inte modifiera OS på något sätt men jag vet inte detaljerna. Ingen har åkt fast för det direkt men såna här diskussioner brukar vara emot lite forumregler och så i varje fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lindberg (oregistrerad)

Men jag tror att det lite gråzon när det kommer till detta, enligt något avtal i licensen får man inte modifiera OS på något sätt men jag vet inte detaljerna. Ingen har åkt fast för det direkt men såna här diskussioner brukar vara emot lite forumregler och så i varje fall!

Precis, det var min poäng. Inte att man riskerar att skaka galler som den ovanför trodde.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det går emot Apples finstilta att installera OSx på en vanlig pc.

Tror det kräver att man har lite förkunskaper. Kan knäcka oprativsystemet och sånt själv.. Få det att funka har ju många gjort dock..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Inga problem rent tekniskt att köra en Hackintosh, men det ställer krav att det finns drivrutiner för din hårdvara. Alternativt så köper du den hårdvara det finns drivrutiner till. Du bryter dock mot licensreglerna om du gör det. Så är det bara.

Det bästa är att skaffa en Mac installera Win7 på den istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Det är skit bra!

Fler skulle göra det ,för då kanske detta tvingar dem att sänka priset på deras förbannade datorer.Så folk har råd att köpa dom.

Folk verkar ha råd. Apple säljer ju datorer som aldrig förr .Mycket tack vare deras stabila operativsystem och välbyggda datorer. Många verkar tycka att det är klart värt att lägga ned lite mer pengar på bra kvalitet bra design och bra support än att köpa en billig PC med kort livslängd dålig design och dålig support.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är skit bra!

Fler skulle göra det ,för då kanske detta tvingar dem att sänka priset på deras förbannade datorer.Så folk har råd att köpa dom.

Skitsnack!

De tar betalt för vad datorerna kostar. Kom ihåg, det är inga smäck-datorer från Siba vi pratar om nu. Titta bara på byggets kvalite och jämför sedan med motsvarande datorers byggkvalitet.

Själv köpte jag nyligen en iMac med en i7 i. Betalade 22 och ett halvt. Men sen fick jag ju en snygg, stabil dator med integrerad 27" skärm av hög kvalitet (!) som dessutom är otroligt tyst (viktigt om du har spelar in i samma rum som datorn).

Den drar lite ström och kommer hålla minst lika länge som sin föregångare som höll i 6 år innan det var dags att uppgradera.

Du kan ju kolla på Frost som ju gör musikdatorer. Vad tar de för motsvarande spec? (glöm sen inte skärmen)

(sen så har ju inte alla råd att betala 22 och ett halvt, det fattar jag, men det handlar också om vad man prioriterar.)

Link to comment
Dela på andra sajter

har du pc finns det emulatorer att ladda ned som du kan köra snow leopard i.går alldeles utmärkt och tror inte att det är olagligt om du köpt ett riktig snow leopard.

får återkomma med namnen på dem, emulatorerna.

:rolleyes:

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej pxm!

Att installera en köpt licens av Snow Leopard virtuellt eller på annan hårdvara än Apples har aldrig varit olagligt. Det bryter mot licensavtalet som du ingår genom att installera mjukvaran.

aha !!!! jag fattar.....

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Imacen och speciellt den med i7an i är riktigt häftiga och snygga maskiner men du kan max mecka med minnet i den och inget mer. Vill du testa ett nytt grafikkort etc så går inte det, man kan bara ansluta grejor via FW eller USB. Det behöver ju iofs inte vara negativt dvs om man inte behöver kunna göra just det som man inte kan på en Imac. Men visst jag vill oxå ha en bara för att den är så snygg 😄 . När det gäller priset så är jag dock tveksam om det motsvarar vad man får iom att jag har plockat ihop en PC som är bättre för ca 10 000 spänn.

Man får en jäkligt bra i7 PC inkl skärm/ar som även fixar osx överklockad för mindre än en Imac kostar. Jag gillar både PC och Mac det två riktigt bra plattformar så jag tar inte ställning för eller mot utan tittar på fakta.

En Mac Pro med två proppar och värsta grafikkortet man kan få i en mac det är ju önskedrömmen.

Parallels är en bra virtual machine mjukvara om man hellre vill köra det virtuellt, dessvärre inte gratis men bra. Tror den finns för både Mac och PC.

Virtual Box är gratis och funkar ok men långt ifrån så bra som Parallels

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittar inte parallels ifall man vill köra mac på pc..🙁

Parallells Desktop är för Mac. M.a.o. en virtuell maskin åt andra hållet, Windows 7 på Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Imacen och speciellt den med i7an i är riktigt häftiga och snygga maskiner men du kan max mecka med minnet i den och inget mer. Vill du testa ett nytt grafikkort etc så går inte det, man kan bara ansluta grejor via FW eller USB. Det behöver ju iofs inte vara negativt dvs om man inte behöver kunna göra just det som man inte kan på en Imac. Men visst jag vill oxå ha en bara för att den är så snygg 😄 . När det gäller priset så är jag dock tveksam om det motsvarar vad man får iom att jag har plockat ihop en PC som är bättre för ca 10 000 spänn.

Man får en jäkligt bra i7 PC inkl skärm/ar som även fixar osx överklockad för mindre än en Imac kostar. Jag gillar både PC och Mac det två riktigt bra plattformar så jag tar inte ställning för eller mot utan tittar på fakta.

Jag tar gärna en länk till den märkes-dator med tillhörande 27"-skärm av likvärdig kvalitet som du syftar på.

😄

Allvarligt. Skärmen är något helt annat tycker jag. Hade en schysst 22" Samsung skärm tidigare. Var visserligen inte det bästa när den köptes utan låg i mellanskiktet. Men klassen på Apples skärmar är något helt annat än de för 2-3000 som finns....

Se bara på deras fristående skärmar. deras billigaste skärm kostar ju 10 495:-!

Link to comment
Dela på andra sajter

En anledning till varför man skulle vilja köra osx på en pc. Dessvärre är touchen felkalibrerad så det fungerar inte i praktiken. Det finns idag ingen OS-X dator med både tangentbord och touch (enligt vad jag känner till). Däremot finns det iofs ipad + tangentbord som tillbehör, men den har inte stöd för alla programmen som körs under os-x.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...