Jump to content
Annons

byta rör från 12ax7 till 12at7 i mikrofon där det normalt skall sitta ett 12ax7.

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Tänkte byta rör i en av mina mickar, en se electronics 2200tube, där sitter just nu ett 12ax7 rör och behöver jag då göra något särskilt för att sätta dt ett 12at7?? ecc83 rör till ett ecc81 rör?

För jag kan väl bara inte smälla dit ett 12at7 när den är gjort för ett 12ax7?

Annons
Postat

Det ska gå bra, är dock ingen expert hur det påverkar mickar men om man byter 12ax7 till 12at7 i en stärk tappar stärkaren volym och du får mer headroom och lite annan karaktär. Så det borde funk men tror att 12ax7 sitter där pga att den driver micken bättre.

Postat

Det kan behövas en omtrimning för att det ska funka riktigt bra.

Avant har en rörmick där det följer med 3st rör som man själv kan byta mellan utan problem - och det är 12AY7, ECC83S och ECC81, men då ligger förmodligen dessa rörens värden tillräckligt nära varandra så att en omtrimning inte behövs.

Postat

alright...

vad är det för omtrimmning vi snackar om isåfall? är det bara en ny rörsockel som skulle behövas eller???

Postat
behövs väl ingen omtrimmning överhuvudtaget för förstegsrör? :-o

Jag är definitivt ingen rörexpert - men olika rör kan ju, precis som olika transistorer, behöva olika värden på kringkomponenterna för att fungera optimalt...

Postat

alrght .. hmm..skulle vatt skoj att testa:) ska se om jag inte kommer över några schyssta rör i morgon...

Postat

har kollat runt lite nu och det verkar itne vara till att rekomendera att sätta 12at7 rör i något som är avsett för ett 12ax7 eller ecc83 ..

Har en jobbarpolare som tidigare jobbat för en engelsk firma som gjorde rörförstärkare för hifi, han menar att han har lite telefunken, siemens rör i någon av sina gömmor, så ska hjälpa han att leta med stort nöje 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.