Jump to content
Annons

Kan någon nämna en framstående utopist,


SadamJR

Recommended Posts

Har funderat en del på detta. Kan inte komma på någon. Förutsättningen för detta är naturligtvis att vederbörande har kommit till makten i ett land. Ta även gärna upp utopister som inte kom till makten, och vad ni tror hade hänt om de hade gjort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antagligen någon som tror på något som inte går att genomföra.

Drömmare?

Snobben?

Kalle i Kalles klätterträd?

Om Kalle kommit till makten hade han hittat på ett folk. Han kunde ha hittat på att han kommit till makten också. Det kanske han gjorde?!

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Den jag möjligen kan komma på är nelson mandela. fast det känns verkligen riktigt sopigt att kalla hans idéer för en utopi.

edit: förtydligar mig med att det inte känns som en utopi eftersom det borde vara självklart. märkte att det kunde tolkas på ett annat sätt.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Gandhi? Martin Luther king?

ja jo, fast sadam ville väl ha exempel som satt i regeringsposition.

edit: nu har jag läst hela inlägget vid trådens start, vilket jag kanske borde gjort från början. Ber om ursäkt xD

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man definierar utopi som nånting onåbart fantastiskt så är det väl klart att det inte finns nån framstående utopist som lyckats, eftersom det per definition är omöjligt.

Några av dem har ändå kommit till makten. Man kan väl säga att de på sätt och vis har lyckats. Din definition är fö inte korrekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jesus, Gud, är väl den ultimata diktatorn?

Om vi håller oss till Jesus och inte Gud så hade han en vision som tyvärr visade sig vara en utopi just där och just då.

Om han hade kommit till makten? Ja, då hade det inte varit en utopi.

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man definierar utopi som nånting onåbart fantastiskt så är det väl klart att det inte finns nån framstående utopist som lyckats, eftersom det per definition är omöjligt.

Ja, det är det som är det lustiga med denna tråd.

Kalle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Har funderat en del på detta. Kan inte komma på någon. Förutsättningen för detta är naturligtvis att vederbörande har kommit till makten i ett land. Ta även gärna upp utopister som inte kom till makten, och vad ni tror hade hänt om de hade gjort det.

Är det här med anledning av att din förebild misslyckades?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...