Glaskatten (oregistrerad) Postat 31 mars 2010 Dela Postat 31 mars 2010 Nu är det lite väl mycket personangrepp! Skärp er och kom upp ur sandlådan nu! 🙂 Demonproducenten/Nattvaktaren har väl aldrig kunnat skärpa sig?????? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
k.man Postat 31 mars 2010 Dela Postat 31 mars 2010 Ljudkällan är viktigast eftersom det hänger på den hur signalen ser ut. så länge ljudkällan (t.ex cd-spelare + cd-skiva) håller hifi-klass så tror jag man kan prioritera högtalarna först (efter aukustiken då =) 🙂 sen ska man nog ha gjort rent öronen också. att luftblandningen i rummet håller proportionerna 78% nitrogen, 21% oxygen, 0.93% argon, 0.038% carbon dioxide, and small amounts of other gases. är också viktigt. sen måste man ju beakta luftfuktigheten i rummet... så det gäller att du inte har för många pers i rummet eller har ätit en massa kål, lök och bönor det kan ju påverka luftsammansättningen och lufttemperaturen och därmed ljudegenskaperna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 31 mars 2010 Dela Postat 31 mars 2010 Demonproducenten/Nattvaktaren har väl aldrig kunnat skärpa sig?????? ny hemsida på gång? http://domaintool.se/sladdtomte.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 31 mars 2010 Dela Postat 31 mars 2010 så länge ljudkällan (t.ex cd-spelare + cd-skiva) håller hifi-klass så tror jag man kan prioriterahögtalarna först (efter aukustiken då =) ☺️ sen ska man nog ha gjort rent öronen också. att luftblandningen i rummet håller proportionerna 78% nitrogen, 21% oxygen, 0.93% argon, 0.038% carbon dioxide, and small amounts of other gases. är också viktigt. sen måste man ju beakta luftfuktigheten i rummet... så det gäller att du inte har för många pers i rummet eller har ätit en massa kål, lök och bönor det kan ju påverka luftsammansättningen och lufttemperaturen och därmed ljudegenskaperna. Undrar om man upplever bättre ljud om man får panik och vill ut av den illasinnade fislukten? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonyS Postat 31 mars 2010 Dela Postat 31 mars 2010 Ojojoj, mycket djupt, och mycket intressant. Jag följer gärna detta, om någon förklaring kan bli överenskommen.Riktigt intressant, för detta borde påverka smalbandiga absorbtioner på ett oönskat sätt? Att absorbera efter den volymen man jobbar i. Detta är kanske in i marginalen, men ändå intressant. Uppleva och uppleva. Trumhinnan vibrerar i frekvens med de inkommande lufttrycksförändringarna, vilket borde göra upplevelse och verklighet identiskt? Än en gång, jag frågar er! Upplevelse och verklighet är aldrig identisk när vi pratar om mänskliga sinnen. När det gäller våra sinnen gäller dels lagen om projektion, men också lagen om adaptation och long och short term potentiation/degradation (tillfällig eller bestående modifiering av singaleringseffektivitet mellan nervceller). Detta innebär i korta ordalag att en hög ljudstyrka kommer att upplevas annorlunda än en lägre ljudstyrka även om tonen som spelas är den samma. Man kan beskriva det som en kombination av distortion i synapserna (till följd av överkorsning och kaskadsignalering) och hjärnans försök att korrigera intrycken och sortera dem. Ju starkare intryck (och ju fler på en och samma gång) desto fler kommer vi att uppleva i mer eller mindre förvanskad form. Vissa kommer vi till och med inte att uppleva alls, eftersom de "sorteras" bort. Jag orkar inte citera min kurslitteratur i neurologi, men om någon är intresserad så kan jag P.Ma lite lästips. ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 Ta det lugnt i tråden. Och ta och titta på denna video om ni inte sett Audio Myths workshop, och ni som sett den men glömt vad den innehåller: Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 Tack dr loop, den ska jag kolla på när jag får en timme över. Under tiden, ni som inte anser att det spelar någon roll vilka kablar man använder, gäller detta både för signalkablar och högtalarkablar? Förresten, viktigast för ljudet måste väl ändå vara ens hörsel? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 Tack dr loop, den ska jag kolla på när jag får en timme över. Under tiden, ni som inte anser att det spelar någon roll vilka kablar man använder, gäller detta både för signalkablar och högtalarkablar? Förresten, viktigast för ljudet måste väl ändå vara ens hörsel? Kablar som fungerar "låter" varken bättre eller sämre än andra fungerande kablar. Och japp visst är hörseln viktigast. Dock ej för trombonisten, han anser att akustikbehandlade rum är viktigare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 Som sagt ta det lugnt. "Kejsarens nya kläder" trådar brukar spåra ur. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 (redigerat) Angående kablar; det är väl ingen som sitter med hemmagjorda ljudkablar gjorda av elkablar inkopplade i mixerbordet? 😆 Annars så håller jag med om att det är en överdrift att lägga flera kkr på kablage.. Kanske t.o.m. flera hundralappar är överdrivet.. Edit: Iofs har jag vanliga sånadäringa småkablar som man köper när man ska löda ihop saker inkopplade i vissa saker.. Samma sak egentligen 😄 Redigerat 1 april 2010 av D Vibe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 Angående kablar; det är väl ingen som sitter med hemmagjorda ljudkablar gjorda av elkablar inkopplade i mixerbordet? 😆 Annars så håller jag med om att det är en överdrift att lägga flera kkr på kablage.. Kanske t.o.m. flera hundralappar är överdrivet.. Elkablar i ljudsammanhang är enbart till högtalare - INTE till svaga linesingnaler... 😄 När det gäller kablar för linenivå, så ska det vara skärmade kablar - och helst balanserade (om prylarna har balanserade in/ut - för annars gör det ingen nytta med balanserade kablar...). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 Elkablar i ljudsammanhang är enbart till högtalare - INTE till svaga linesingnaler... 😄 När det gäller kablar för linenivå, så ska det vara skärmade kablar - och helst balanserade (om prylarna har balanserade in/ut - för annars gör det ingen nytta med balanserade kablar...). Ah.. Just det 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 1 april 2010 Dela Postat 1 april 2010 (redigerat) Elkablar i ljudsammanhang är enbart till högtalare - INTE till svaga linesingnaler... 🙁 När det gäller kablar för linenivå, så ska det vara skärmade kablar - och helst balanserade (om prylarna har balanserade in/ut - för annars gör det ingen nytta med balanserade kablar...). Tjena Claes! Vad har du för åsikter om coaxialkabelns egenskaper för analog mick/linje-nivå jämfört med en traditionell 2-ledad? 😮 Redigerat 1 april 2010 av Hägglund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.