Jump to content
Annons

Hi-fi vs. Studio

Ken Kängström

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
Nu är det lite väl mycket personangrepp! Skärp er och kom upp ur sandlådan nu! 🙂

Demonproducenten/Nattvaktaren har väl aldrig kunnat skärpa sig??????

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 162
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ljudkällan är viktigast eftersom det hänger på den hur signalen ser ut.

så länge ljudkällan (t.ex cd-spelare + cd-skiva) håller hifi-klass så tror jag man kan prioritera

högtalarna först (efter aukustiken då =)

🙂

sen ska man nog ha gjort rent öronen också.

att luftblandningen i rummet håller proportionerna

78% nitrogen, 21% oxygen, 0.93% argon, 0.038% carbon dioxide, and small amounts of other gases.

är också viktigt.

sen måste man ju beakta luftfuktigheten i rummet...

så det gäller att du inte har för många pers i rummet eller har ätit en massa kål, lök och bönor

det kan ju påverka luftsammansättningen och lufttemperaturen och därmed ljudegenskaperna.

Dela på andra sajter

så länge ljudkällan (t.ex cd-spelare + cd-skiva) håller hifi-klass så tror jag man kan prioritera

högtalarna först (efter aukustiken då =)

☺️

sen ska man nog ha gjort rent öronen också.

att luftblandningen i rummet håller proportionerna

78% nitrogen, 21% oxygen, 0.93% argon, 0.038% carbon dioxide, and small amounts of other gases.

är också viktigt.

sen måste man ju beakta luftfuktigheten i rummet...

så det gäller att du inte har för många pers i rummet eller har ätit en massa kål, lök och bönor

det kan ju påverka luftsammansättningen och lufttemperaturen och därmed ljudegenskaperna.

Undrar om man upplever bättre ljud om man får panik och vill ut av den illasinnade fislukten?

Dela på andra sajter

Ojojoj, mycket djupt, och mycket intressant. Jag följer gärna detta, om någon förklaring kan bli överenskommen.

Riktigt intressant, för detta borde påverka smalbandiga absorbtioner på ett oönskat sätt? Att absorbera efter den volymen man jobbar i.

Detta är kanske in i marginalen, men ändå intressant.

Uppleva och uppleva. Trumhinnan vibrerar i frekvens med de inkommande lufttrycksförändringarna, vilket borde göra upplevelse och verklighet identiskt?

Än en gång, jag frågar er!

Upplevelse och verklighet är aldrig identisk när vi pratar om mänskliga sinnen. När det gäller

våra sinnen gäller dels lagen om projektion, men också lagen om adaptation och long och short

term potentiation/degradation (tillfällig eller bestående modifiering av singaleringseffektivitet mellan nervceller).

Detta innebär i korta ordalag att en hög ljudstyrka kommer att upplevas annorlunda än en lägre

ljudstyrka även om tonen som spelas är den samma. Man kan beskriva det som en kombination av

distortion i synapserna (till följd av överkorsning och kaskadsignalering) och hjärnans försök att

korrigera intrycken och sortera dem. Ju starkare intryck (och ju fler på en och samma gång) desto

fler kommer vi att uppleva i mer eller mindre förvanskad form. Vissa kommer vi till och med inte

att uppleva alls, eftersom de "sorteras" bort.

Jag orkar inte citera min kurslitteratur i neurologi, men om någon är intresserad så kan jag P.Ma

lite lästips. ☺️

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ta det lugnt i tråden.

Och ta och titta på denna video om ni inte sett Audio Myths workshop, och ni som sett den men glömt vad den innehåller:

Dela på andra sajter

Tack dr loop, den ska jag kolla på när jag får en timme över.

Under tiden, ni som inte anser att det spelar någon roll vilka kablar man använder, gäller detta både för signalkablar och högtalarkablar?

Förresten, viktigast för ljudet måste väl ändå vara ens hörsel?

Dela på andra sajter

Tack dr loop, den ska jag kolla på när jag får en timme över.

Under tiden, ni som inte anser att det spelar någon roll vilka kablar man använder, gäller detta både för signalkablar och högtalarkablar?

Förresten, viktigast för ljudet måste väl ändå vara ens hörsel?

Kablar som fungerar "låter" varken bättre eller sämre än andra fungerande kablar.

Och japp visst är hörseln viktigast. Dock ej för trombonisten, han anser att akustikbehandlade rum är viktigare.

Dela på andra sajter

Angående kablar; det är väl ingen som sitter med hemmagjorda ljudkablar gjorda av elkablar inkopplade i mixerbordet? 😆

Annars så håller jag med om att det är en överdrift att lägga flera kkr på kablage.. Kanske t.o.m. flera hundralappar är överdrivet..

Edit: Iofs har jag vanliga sånadäringa småkablar som man köper när man ska löda ihop saker inkopplade i vissa saker.. Samma sak egentligen 😄

Redigerat av D Vibe
Dela på andra sajter

Angående kablar; det är väl ingen som sitter med hemmagjorda ljudkablar gjorda av elkablar inkopplade i mixerbordet? 😆

Annars så håller jag med om att det är en överdrift att lägga flera kkr på kablage.. Kanske t.o.m. flera hundralappar är överdrivet..

Elkablar i ljudsammanhang är enbart till högtalare - INTE till svaga linesingnaler... 😄

När det gäller kablar för linenivå, så ska det vara skärmade kablar - och helst balanserade (om prylarna har balanserade in/ut - för annars gör det ingen nytta med balanserade kablar...).

Dela på andra sajter

Elkablar i ljudsammanhang är enbart till högtalare - INTE till svaga linesingnaler... 😄

När det gäller kablar för linenivå, så ska det vara skärmade kablar - och helst balanserade (om prylarna har balanserade in/ut - för annars gör det ingen nytta med balanserade kablar...).

Ah.. Just det 🙂

Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Elkablar i ljudsammanhang är enbart till högtalare - INTE till svaga linesingnaler... 🙁

Tjena Claes! Vad har du för åsikter om coaxialkabelns egenskaper för analog mick/linje-nivå jämfört med en traditionell 2-ledad? 😮

Redigerat av Hägglund
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.