Jump to content
Annons

Hi-fi vs. Studio

Ken Kängström

Recommended Posts

Annons
  • Svar 162
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hägglund (oregistrerad)
Detta har ingen lyckats bevisa... Motsatsen dar dock påvisats ett flertal gånger.

Jag trodde inte heller på det där innan jag lånade hem kablar och jämförde. Jag var helt inställd på att det bara var svammel och att det inte skulle vara nån som helst skillnad.... men så fel jag hade.

Dela på andra sajter

Jag trodde inte heller på det där innan jag lånade hem kablar och jämförde. Jag var helt inställd på att det bara var svammel och att det inte skulle vara nån som helst skillnad.... men så fel jag hade.

Blindtest och helt utan dröjsmål mellan bytena?

Ljudminnet är väldigt kort, så det behövs inte mer än någon minut innan du har tappat referensen, så utan en omedelbar omkoppling mellan de olika kablarna kan man aldrig vara säker på hur mycket som är reell skillnad och hur mycket som är placebo. Vet man dessutom vilka kablar som är inkopplade, så är placeboeffekten ännu större.

Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Blindtest och helt utan dröjsmål mellan bytena?

Ljudminnet är väldigt kort, så det behövs inte mer än någon minut innan du har tappat referensen, så utan en omedelbar omkoppling mellan de olika kablarna kan man aldrig vara säker på hur mycket som är reell skillnad och hur mycket som är placebo. Vet man dessutom vilka kablar som är inkopplade, så är placeboeffekten ännu större.

Tystnaden mellan bytena var max 20 sekunder. 😄

Det här blir lite som att försöka beskriva färgnyanser för en som har defekt färgseende.

Redigerat av Hägglund
Dela på andra sajter

Tystnaden mellan bytena var max 20 sekunder. 😄

Med så lång tid mellan bytena kan man inte göra någon bedömning. Som Claes säger så är ljudminnet väldigt kort och om man inte kan växla mellan A, B och X utan att flytta huvudet så kommer den akustiska skillnaden att vara större än alla andra eventuella skillnader. Placeboeffekten ska inte underskattas. I alla dubbelblindtest som utförts så har man inte kunnat visa att någon hört någon skillnad.

Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Med så lång tid mellan bytena kan man inte göra någon bedömning. Som Claes säger så är ljudminnet väldigt kort och om man inte kan växla mellan A, B och X utan att flytta huvudet så kommer den akustiska skillnaden att vara större än alla andra eventuella skillnader. Placeboeffekten ska inte underskattas. I alla dubbelblindtest som utförts så har man inte kunnat visa att någon hört någon skillnad.

Jag hör skillnad. Dock så hörde jag ingen skillnad mellan de 2 dyraste kablarna.

Om det inte hade betydelse så skulle man kunna bygga saker med billiga komponenter eftersom det inte är nån skillnad. 😄

Dela på andra sajter

Diskussionen om kabel slutar alltid på samma vis; Person X hävdar med bestämdhet att de hör en skillnad. Alla seriösa tester (dubbelblindtester) har visat att ingen hör någon skillnad. Person X viftar bort och hävdar fortfarande att han hör en skillnad. Troligtvis så beror denna ”skillnad” på akustiska förändringar när huvudet flyttas (även om bara några centimeter) och/eller placebo (då man hör det man hoppas på att höra).

Dela på andra sajter

Precis, lär ju inte vara nån hörbar skillnad, huvudsaken är ju att skiten leder ström, som dom flesta kopparkablar uppenbart gör 😄

Att högtalare är olika och kostar olika är ju givetvis självklart, men just som nån beskriver att vanliga elkablar koppartrådar duger likabra som allt annat!

Och jag beskrev vinsten, i mina kablar som givetvis var fel förklarat, det var marginalvinst såklart... momsen tänkte jag inte på, ursäkta 🙂

Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
du hör det du vill höra

end of story

Vi kanske ska låta er nyansdöva sätta punkt på diskussionen då. 🙂

Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Faktum är att en bra skärmad coaxialkabel ger lägre impedans i de högre frekvenserna och man upplever en tydligare separation än i en vanlig signalkabel.

Innan ni drar några slutsatser så ta er tid att prova själv och avgör.

Dela på andra sajter

Faktum är att en bra skärmad coaxialkabel ger lägre impedans i de högre frekvenserna och man upplever en tydligare separation än i en vanlig signalkabel.

Innan ni drar några slutsatser så ta er tid att prova själv och avgör.

Jag lämnar diskussionen.

Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Klart olika kablar kan påverka ljudet olika mycket .......

Märks extremt väl när man använder längre kablar......

Dela på andra sajter

du kan väl visa nåt som stöder faktumet att "man" upplever nåt?

Dela på andra sajter

hej blansing

hur långt är en kabel?

Redigerat av Demonproducenten
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
du kan väl visa nåt som stöder faktumet att "man" upplever nåt?

Ja känn med mig nu då! 🙂

Dela på andra sajter

Om du väntat ända till nu med att touretta dig i en audiofiltråd kan du väl lika gärna skita i det? Foliehatten sköter dessutom den biten hyfsat väl tycker jag.

Dela på andra sajter

Jag tror han syftar på James Glaskatten Blansing

Då tror jag att han hallucinerar, som vanligt....

Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Om du väntat ända till nu med att touretta dig i en audiofiltråd kan du väl lika gärna skita i det? Foliehatten sköter dessutom den biten hyfsat väl tycker jag.

Foliehatten 🙂

Jag kanske skulle tagit det nicket 😆

Dela på andra sajter

Glaskatten och Foliehatten, vilket radarpar.

Demonproducenten & Nattvaktaren = Forumets byfån(e)ar....

Dela på andra sajter

kommer som film snart

Foliehattar.jpg

Jasså det ärt du som är Bergatorparen? Men måste du dra in din fru också.....

Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Nu är det lite väl mycket personangrepp! Skärp er och kom upp ur sandlådan nu! 🙂

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.