Ken Kängström Postat 26 mars 2010 Trådstartare Dela Postat 26 mars 2010 Precis. Och varför alla slutna subbaslådor som går att köpa är så jäkla dyra. De kräver elektronisk kompensering av frekvenskurvan vilket inte är billigt om det ska göras rätt. Touché! 🙂 Fantastiskt. Detta har gjort mig lite visare. Uppskattas mycket! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 mars 2010 Dela Postat 26 mars 2010 Jag har länge suttit och letat element och har nu hittat det ultimata elementet med rätt Thiele / Small parametrar för en sluten låda. Snacka om linjärt och djupt. med ett QTC på 0,705 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 26 mars 2010 Dela Postat 26 mars 2010 Aja, jag får kompensera er genom att baka ett par negerbollar till Jul. Chokladbollar heter det visst nuförtiden… har jag fått lära mig… ska jag försöka lära mig... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 26 mars 2010 Trådstartare Dela Postat 26 mars 2010 Chokladbollar heter det visst nuförtiden… har jag fått lära mig… ska jag försöka lära mig... 🙂 Jag visste att du skulle gnälla! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 26 mars 2010 Dela Postat 26 mars 2010 Jag visste att du skulle gnälla! 🙂 Jag gnäller inte... 🙂 Jag gnäller på de som gnäller på mig om detta! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 26 mars 2010 Dela Postat 26 mars 2010 (redigerat) Jag har länge suttit och letat element och har nu hittat det ultimata elementet med rätt Thiele / Small parametrar för en sluten låda. Snacka om linjärt och djupt. med ett QTC på 0,705 Det ser bra ut! Har du länk till T/S för elementet, o gärna bild? Vill leka lite med det själv 🙂 Kul att se att du också använder winisd. Många timmar har man dreglat i hifikits katalog och matat in värden i winisd 🙂 Hittade förresten värdena själv. Redigerat 26 mars 2010 av desvaenger Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 mars 2010 Dela Postat 26 mars 2010 Det ser bra ut! Har du länk till T/S för elementet, o gärna bild? Vill leka lite med det själv 🙂 Kul att se att du också använder winisd. Många timmar har man dreglat i hifikits katalog och matat in värden i winisd 🙂 Självklart. 🙂 Hemligheten är bland annat elementets höga Q-faktor http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/25w_8565-00.pdf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 26 mars 2010 Trådstartare Dela Postat 26 mars 2010 Jag gnäller inte... 🙂 Jag gnäller på de som gnäller på mig om detta! 🙂 Med tanke på detta så borde tråden delas upp i 3 delar. Klart vi ska ha en negerbolltråd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 26 mars 2010 Dela Postat 26 mars 2010 Självklart. 🙂 Hemligheten är bland annat elementets höga Q-faktor http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/25w_8565-00.pdf Det blir lite som ett inbyggt boost-filter i elementet 🙂 Nackdelen jag ser är väl den korta slaglängden och effekttåligheten. Men köper man fyra stycken och bygger en smal och smäcker låda som man kan lägga längs golvlisten mellan högtalarna så 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 mars 2010 Dela Postat 26 mars 2010 6,5mm är väl godtagbart för en 10" 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 26 mars 2010 Dela Postat 26 mars 2010 6,5mm är väl godtagbart för en 10" 🙂 Det beror ju på hur hört man vill spela 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 mars 2010 Dela Postat 26 mars 2010 Nackdelen är ju att lådan blir stor... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 26 mars 2010 Dela Postat 26 mars 2010 Nackdelen är ju att lådan blir stor... 🙂 Menar ju det. Hehe. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 mars 2010 Dela Postat 26 mars 2010 Jag har ägnat många timmar åt att mata in T/S parametrar haha 🙂 Räknat på basreflexlådor med 4st EVX-180B element 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 26 mars 2010 Dela Postat 26 mars 2010 (redigerat) Jag har ägnat många timmar åt att mata in T/S parametrar haha 😆 Räknat på basreflexlådor med 4st EVX-180B element 😆 Ja det är jäkligt kul. Önskar bara att jag hade mer pengar så att jag kunde köpa alla element jag suktar efter och experimentera. Är dock inte så high på T/S-parametrar och vad man ska kolla efter för att få specifika egenskaper på sin konstruktion. Går mest efter magkänsla och kollar sen i programmet om det stämmer och blir som jag vill. Jag är främst ute efter ett riktigt bra 10-12" element som kan leverera mycket av allt. Snabb transientrespons (antar att det är lågt MMS och högt BL man är ute efter då?) Någolunda hög effekttålighet Lång linjär slaglängd för gott om headroom vid låga frekvenser utan distorsion (lågt FS och hört x-maxlin?) Lådvolym högst 70 liter Förslag? 🙂 Vet att peerless har ett antal intressanta. Relationen mellan Vas och Qts, Qms, Qes osv är jag väldigt grön på. Vet bara att Qts är den totala resonansfaktorn (?) med Qms och Qes kombinerat. Qms är den mekaniska resonansfaktorn och Qes är den elektroniska. Vad har Qes för relation till vid vilken frekvens/hur kraftig den elektriska impedans-peaken kommer vara? Vad har Qms för samband med FS? Edit: Dämpfaktor kanske man ska säga och inte resonansfaktor. Redigerat 26 mars 2010 av desvaenger Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 mars 2010 Dela Postat 26 mars 2010 Ja det är jäkligt kul. Önskar bara att jag hade mer pengar så att jag kunde köpa alla element jag suktar efter och experimentera. Är dock inte så high på T/S-parametrar och vad man ska kolla efter för att få specifika egenskaper på sin konstruktion. Går mest efter magkänsla och kollar sen i programmet om det stämmer och blir som jag vill. Jag är främst ute efter ett riktigt bra 10-12" element som kan leverera mycket av allt. Snabb transientrespons (antar att det är lågt MMS och högt BL man är ute efter då?) Någolunda hög effekttålighet Lång linjär slaglängd för gott om headroom vid låga frekvenser utan distorsion (lågt FS och hört x-maxlin?) Lådvolym högst 70 liter Förslag? 😆 Vet att peerless har ett antal intressanta. Relationen mellan Vas och Qts, Qms, Qes osv är jag väldigt grön på. Vet bara att Qts är den totala resonansfaktorn (?) med Qms och Qes kombinerat. Qms är den mekaniska resonansfaktorn och Qes är den elektroniska. Vad har Qes för relation till vid vilken frekvens/hur kraftig den elektriska impedans-peaken kommer vara? Vad har Qms för samband med FS? Hittade en kul sida om det. 😆 http://sound.westhost.com/tsp.htm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 26 mars 2010 Dela Postat 26 mars 2010 Hittade en kul sida om det. 😆http://sound.westhost.com/tsp.htm Tack. Ska ta och läsa den imorrn. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 mars 2010 Dela Postat 26 mars 2010 Godnatt! 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laxlaxlax Postat 26 mars 2010 Dela Postat 26 mars 2010 .. och godmorgon. Addic - tonen blir högre i en blockflöjt på grund av högre lufttryck. En högtalare flyttar inte luft , det får den bara att krocka/svänga med sina molekylgrannar, som svänger med sina, osv. I exemplet med flöjten kan det antingen vara dopplereffekten, som Claes var inne på - att luften får högre blåshastighet ut ur munstycket och ljudvågorna pressas samman. Eller att ett högt lufttryck i flöjten i sig ger mindre utrymme och tonen höjs på samma sätt som den görs när en trombons munstycke förkortas - mindre utrymme. * Naturvetenskaplig förklaring av vardagsspråk - jo, högtalare flyttar luft. Väldigt, väldigt lite - men luftmolekylerna flyttar sig tillbaka, när de gjort sin knuff på nästa granne. Ska inte förväxlas med vad som händer när det t.ex blåser. Då luft flyttas väldigt mycket, och är det som händer in i en flöjt. Samtidigt som den även svänger, och bildar förtätningar/förtunningar som är det som kallas ljudvågor. Annars kan nog Vallhagen det här bättre. Han är ju praktiserande fysiklärare. Jag är ju bara Bildlärare so far. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 26 mars 2010 Trådstartare Dela Postat 26 mars 2010 Tack Max! Vaknade upp med huvuddunk från gårdagen, så jag ska smälta detta ikväll. 😏 Undra hur jag mår på jobbet om ett par timmar. Trevlig diskussion igår. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 29 mars 2010 Dela Postat 29 mars 2010 Detta är en kille som kallar sig för Svante på faktiskt.se, där han blåser i olika hårdhet i en blockflöjt.Om någon kan förklara varför detta sker så blir jag evigt tacksam. Vore det inte mer trovärdigt att prova detta med en sinusvåg spelad genom en högtalare med olika volymtryck istället? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trancer Postat 29 mars 2010 Dela Postat 29 mars 2010 I något klipp där hörde jag att dom pratade om "Guldpläterade alligator kablar" Jag jobbade för nästan 10 år sedan som en av dom ansvariga för HI-FI och TV på SIBA . Då blev vi uppringda av alla inköpschefer och dom berättade en världsnyhet som vi skulle börja sälja som tillbehör. Kabeln kostade till kund (för en vanlig scartkabel) 299:- och det skulle vara top notch! När jag senare efter nån dag gick in och kollade på denna kabeln, speciellt på marginalerna, så hade vi en vinst på varje kabel för 299:- inkl moms, på ungefär 285:- .. dvs inköpspriset låg på ungefär 14:- Det säger en del om hur mycket man blir blåst av just pris på grejer som man "tror är bättre" För mig är det ett rent joke att köpa tex en XLR kabel för flera 1000:- när det finns för 100? Förmodlingen många som går emot mig kanske i det, men när det står low latency cable, high speed cable o allt va som står . Nästan patetiskt i mitt sätt att tänka , för jag hör verkligen, verkligen ingen skillnad, jag har svindyra telekablar, och jag har svinbilliga till tex elgitarrer, och tro mig, jag hör ABSOLUT ingen skillnad . Så.. att fila cdskivor och att använda ett vattenpass för att ställa cdspelaren i exakt rätt vinkel. Fuck off säger jag till dom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
James Blansing Postat 29 mars 2010 Dela Postat 29 mars 2010 (redigerat) I något klipp där hörde jag att dom pratade om "Guldpläterade alligator kablar" Jag jobbade för nästan 10 år sedan som en av dom ansvariga för HI-FI och TV på SIBA . Då blev vi uppringda av alla inköpschefer och dom berättade en världsnyhet som vi skulle börja sälja som tillbehör. Kabeln kostade till kund (för en vanlig scartkabel) 299:- och det skulle vara top notch! När jag senare efter nån dag gick in och kollade på denna kabeln, speciellt på marginalerna, så hade vi en vinst på varje kabel för 299:- inkl moms, på ungefär 285:- .. dvs inköpspriset låg på ungefär 14:- Guldpläterade Scart-kablar har funnits betydligt längre än 10 år och ni kan väl knappast ha gjort en vinst på 285 kronor eftersom momsen är ungefär 60 kronor på föraäljningspriset och den ska farbror staten ha sen tillkommer ju frakt och lagerkostnader. Tycker 14 kronor i inköp låter lite väl billigt men Siba köpte säkert 10000-tals kablar direkt från fabriken för att få det inköpspriset. Redigerat 29 mars 2010 av James Blansing Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 29 mars 2010 Dela Postat 29 mars 2010 Jag funderar på att lägga en 'Shaktisten' på datorn för att få bättre ljud. Kanske blir inspelningarna bättre också? http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?AR...amp;whichpage=1 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 30 mars 2010 Dela Postat 30 mars 2010 Jag funderar på att lägga en 'Shaktisten' på datorn för att få bättre ljud. Kanske blir inspelningarna bättre också? jag funderar på att lägga en shaktisten på blansings inlägg för att få se silluetten av en glaskatt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 30 mars 2010 Dela Postat 30 mars 2010 jag funderar på att lägga en shaktisten på blansings inlägg för att få se silluetten av en glaskatt Låter som en sund idé! Passa på att fasa kanterna på inlägget samt måla glaskatten grön! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oioioi Postat 31 mars 2010 Dela Postat 31 mars 2010 (redigerat) Ja, att övertoner tar över är begripligt, men jag tolkade det som att samtliga frekvenser pitchas några cent. Ljudets hastighet är väl beroende av lufttrycket. Det är inte helt osannolikt att trycket förändras om man blåser hårdare, och därmed förändras tonläget. Eller? (Edit: Sorry. Såg visst att laxlaxlax redan förklarat så här.) Redigerat 31 mars 2010 av oioioi Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
k.man Postat 31 mars 2010 Dela Postat 31 mars 2010 (redigerat) I något klipp där hörde jag att dom pratade om "Guldpläterade alligator kablar" Jag jobbade för nästan 10 år sedan som en av dom ansvariga för HI-FI och TV på SIBA . Då blev vi uppringda av alla inköpschefer och dom berättade en världsnyhet som vi skulle börja sälja som tillbehör. Kabeln kostade till kund (för en vanlig scartkabel) 299:- och det skulle vara top notch! När jag senare efter nån dag gick in och kollade på denna kabeln, speciellt på marginalerna, så hade vi en vinst på varje kabel för 299:- inkl moms, på ungefär 285:- .. dvs inköpspriset låg på ungefär 14:- Det säger en del om hur mycket man blir blåst av just pris på grejer som man "tror är bättre" För mig är det ett rent joke att köpa tex en XLR kabel för flera 1000:- när det finns för 100? Förmodlingen många som går emot mig kanske i det, men när det står low latency cable, high speed cable o allt va som står . Nästan patetiskt i mitt sätt att tänka , för jag hör verkligen, verkligen ingen skillnad, jag har svindyra telekablar, och jag har svinbilliga till tex elgitarrer, och tro mig, jag hör ABSOLUT ingen skillnad . Så.. att fila cdskivor och att använda ett vattenpass för att ställa cdspelaren i exakt rätt vinkel. Fuck off säger jag till dom vanlig lampsladd (koppar) som du köper som metervara hos din lokala elhandlare duger utmärkt för hifisystem kring 50 000 - 100 000 kr klassen. jag har belägg att skriva detta eftersom en god vän till mig en gång jobbade på ett mycket erkänt företag som tillverkar hifiutrustning. de gjorde själva uppmätningar i deras laboratorie och resultatet visade att lampsladden gav i princip identiska mätvärden som dyra kablar som man köper i färdiga längder. skillnaden med svindyra signal kablar sitter mest i samvetet. gå inte på denna nit. (ägare av dyrare hifisystem än 100 k undantagna) det absolut viktigaste i en hifi-kedja är utan tvekan högtalarna. därefter förstärkaren sedan ljudkällan. kablarna kommer sist i priolistan skulle jag tippa. Redigerat 31 mars 2010 av k.man Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 31 mars 2010 Dela Postat 31 mars 2010 det absolut viktigaste i en hifi-kedja är utan tvekan högtalarna. därefter förstärkaren sedan ljudkällan. kablarna kommer sist i priolistan skulle jag tippa. Ja, om man inte räknar med akustiken för då är det i särklass den som påverkar mest. Kablarna är inte med alls i min lista... 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 31 mars 2010 Dela Postat 31 mars 2010 Ja, om man inte räknar med akustiken för då är det i särklass den som påverkar mest. Kablarna är inte med alls i min lista... 😄 Ljudkällan är viktigast eftersom det hänger på den hur signalen ser ut. Kablar gör mer än du trår. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.