Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Tvärt om.... Ljudhastigheten ökar med tätare massa...

Okej! I så fall har vi kanske förklaringen där då.

Jag min dumme jävel kollade på denna tabellen och tänkte ".. se där, lägre densitet (antog att det var pga tryck) betyder högre ljudhastighet. Nu när du poängterade detta dubbelkollade jag och såg att det var temperaturberoendet tabellen syftade på.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljudhastighet

Annons
  • Svar 162
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Kom ihåg att det handlar om hur örat upplever pitch, inte att pitchen ökar om man mäter med instrument.

Enligt vattenfallet som finns på förra sidan i tråden ändras pitchen på riktigt. Jag tror inte det handlar uteslutande om upplevelse. Snarare tvärt om, ifall nu högre volym innebär att man tolkar pitchar som lägre än de egentligen är, eller hur? 😑

Dvs. upplevelsen av pitchhöjning av att slå hårdare på en trumma dämpas av att volymen även ökar.

Postat

Det pratas om två olika saker nu:

Flöjten vars olika toner enbart beror på vilka övertoner som engageras = stora skillnader i tonhöjd, inget konstigt.

Hur örat uppfattar tonhöjd vid olika ljudtryck = små skillnader, några cent hit och dit.

Postat

Ojojoj, mycket djupt, och mycket intressant. Jag följer gärna detta, om någon förklaring kan bli överenskommen.

Riktigt intressant, för detta borde påverka smalbandiga absorbtioner på ett oönskat sätt? Att absorbera efter den volymen man jobbar i.

Detta är kanske in i marginalen, men ändå intressant.

Uppleva och uppleva. Trumhinnan vibrerar i frekvens med de inkommande lufttrycksförändringarna, vilket borde göra upplevelse och verklighet identiskt?

Än en gång, jag frågar er!

Postat (redigerat)
Inte ett vattenfall... 😑

Nej, men poängen går fram i alla fall? 🙂

Spektrogram, vattenfall... jeee jeeeee!

Det syns på mätningar, vilket är det viktiga.

Redigerat av desvaenger
Postat (redigerat)
Det syns på mätningar, vilket är det viktiga.

Och detta är inga konstigheter.

Genom att blåsa olika hårt (alt. forma munnen annorlunda) så kan du ge energi åt olika stående vågor som matchar instrumentet. På samma sätt som du kan få en "rund" ton genom att slå an en gitarrsträng på mitten av strängen istället för nära stallet då mitten kommer att ge maximal energi till grundtonen och inte så mycket till övertonerna hos strängen.

Tonhöjdsförändring som beror på ljudtryck handlar om några cent, inte oktaver.

Redigerat av Gilbert
Postat
Och detta är inga konstigheter.

Okej, men jag är ändå tvivelsam. Fenomenet existerar ju även på gitarrsträngar som du säger. Men slår man på precis samma ställe på en gitarrsträng fast med två olika hårdheter i slaget kommer pitchen att vara högre på det hårdare slaget. Varför?

Och det är inte övertonsspektrat som ändras på en gitarrsträng, utan grundtonen, inklusive övertoner flyttas uppåt.

Postat
Okej, men jag är ändå tvivelsam. Fenomenet existerar ju även på gitarrsträngar som du säger. Men slår man på precis samma ställe på en gitarrsträng fast med två olika hårdheter i slaget kommer pitchen att vara högre på det hårdare slaget. Varför?

Och det är inte övertonsspektrat som ändras på en gitarrsträng, utan grundtonen, inklusive övertoner flyttas uppåt.

Gitarrsträngen var kanske inte ett lyckat exempel då detta är en longitudinell vågrörelse i ett annat medium.

Postat

Om man med en högtalare spelar en ren ton och spelar in den med en mikrofon så kommer mikrofonen att registrera samma tonhöjd oavsett ljudtryck (förutsatt att vi håller oss inom gränserna för vad micken och högtalaren klarar) men en person skulle uppfatta tonhöjden olika men dessa skillnader är mycket små.

Om då blåser olika eller olika hårt i en flöjt så kommer olika resonanser att sympatisera och börja självsvänga beroende på hur man blåser, som en trumpet t ex så kan du spela 4-5 olika toner med samma fingersättning.

Postat

Ja, och vad vill du säga? Det fungerar som en robotslang som man viftar runt med i olika hastighet. Men det är ju inte det fenomnet vi diskuterar, eller är det det?

Ojojoj, mycket djupt, och mycket intressant. Jag följer gärna detta, om någon förklaring kan bli överenskommen.

Riktigt intressant, för detta borde påverka smalbandiga absorbtioner på ett oönskat sätt? Att absorbera efter den volymen man jobbar i.

Detta är kanske in i marginalen, men ändå intressant.

Uppleva och uppleva. Trumhinnan vibrerar i frekvens med de inkommande lufttrycksförändringarna, vilket borde göra upplevelse och verklighet identiskt?

Än en gång, jag frågar er!

Det är ju lite för mycket för mig att svara på. Men jag gissar på att helmholz-resonatorn beter sig likadant. Frågan är om man någonsin kommer upp i sådana volymer i ett rum att man behöver ha det i åtanke. En basreflexport/panel med hål i beter sig någolunda konsistent tills lufthastigheten blir hög nog för porten att hantera utan att bete sig felaktigt. Jag minns inte riktigt vilka effekterna var men det finns flera faktorer som spelar in.

Om lufthastigheten överstiger 15-20 m/s i en port börjar turbulens framträda och det påverkar funktionen på ett sätt som är oönskvärt (vilket jag inte kan redogöra för).

Om högtalarelementet flyttar en större luftvolym än portens volym kommer portens "output" att börja motarbeta elementets "output" i fallet av basreflexlåda då det innebär att de två ljudkällorna börjar spela ur fas. Denna effekten kan ju inte en helmholz-resonator lida av dock.

Sen finns ju kompressions-effekter också men de är jag inte ett dugg insatt i.

Postat
Om lufthastigheten överstiger 15-20 m/s i en port börjar turbulens framträda och det påverkar funktionen på ett sätt som är oönskvärt (vilket jag inte kan redogöra för).

När man börjar närma sig ca 5-10% av ljudhastigheten så börjar luftflödet i porten att uppfattas som ljud (vilket inte är önskvärt framförallt inte om porten sitter i en basreflexhögtalare).

Postat
Gitarrsträngen var kanske inte ett lyckat exempel då detta är en longitudinell vågrörelse i ett annat medium.

Ja givetvis, det är jag mycket väl medveten om. Men effekten är den samma ändå. Gemensamma nämnaren är en pitchhöjning, och då menar jag inte byte av ton.

Om man med en högtalare spelar en ren ton och spelar in den med en mikrofon så kommer mikrofonen att registrera samma tonhöjd oavsett ljudtryck (förutsatt att vi håller oss inom gränserna för vad micken och högtalaren klarar) men en person skulle uppfatta tonhöjden olika men dessa skillnader är mycket små.

Där är vi överens.

Om då blåser olika eller olika hårt i en flöjt så kommer olika resonanser att sympatisera och börja självsvänga beroende på hur man blåser, som en trumpet t ex så kan du spela 4-5 olika toner med samma fingersättning.

Ja, men här diskuterar vi två olika fenomen. Du har väl blåst i en blockflöjt någon gång? Då vet du att innan man blåser hårt nog för att flöjten ska hoppa upp till en annan ton kommer tonen man ligger på "böjas". Det är den effekten jag är intresserad av iaf.

Postat
Ja, och vad vill du säga? Det fungerar som en robotslang som man viftar runt med i olika hastighet. Men det är ju inte det fenomnet vi diskuterar, eller är det det?

Ett av de två:

Detta är en kille som kallar sig för Svante på faktiskt.se, där han blåser i olika hårdhet i en blockflöjt.

Om någon kan förklara varför detta sker så blir jag evigt tacksam.

blockflojtblasning.gif

Postat
När man börjar närma sig ca 5-10% av ljudhastigheten så börjar luftflödet i porten att uppfattas som ljud (vilket inte är önskvärt framförallt inte om porten sitter i en basreflexhögtalare).

Haha, du förtydligar självklarheter. Det förstår jag, att det innebär ett flåsande som är oönskvärt. Annars hade jag inte vetat vid vilken hastighet det inträffar heller. Det jag inte vet är vad denna turbulens får för effekter på avstämning, och annan funktion.

Postat (redigerat)
Ja, men här diskuterar vi två olika fenomen. Du har väl blåst i en blockflöjt någon gång? Då vet du att innan man blåser hårt nog för att flöjten ska hoppa upp till en annan ton kommer tonen man ligger på "böjas". Det är den effekten jag är intresserad av iaf.

Ok, att böja toner... det får någon annan förklara... 😑

T ex:

http://www.bfs.org.uk/hoots1full3.htm

Redigerat av Gilbert
Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Exakt... Om man får såna problem med en basreflexhögtalare så måste man har större diameter på röret. Men då man ökar rörets diameter blir röret mycket längre istället som kanske inte får plats.

Redigerat av Analogfreak
Postat
Ett av de två:

Okej, inser nu att de olika tonerna på sonogramet är de olika övertonerna flöjten hoppar till när man tar i tillräckligt. Jag var mest fokuserad på diskussionen kring böjningen av tonen som också syns där.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Okej, här har jag tappat tråden kan jag meddela. Vad är en "port" i sammanhanget?

Back to the books!

Basreflexport... hålet i en högtalarlåda som ger baselementet rätt flödesmotstånd.

Postat
Okej, inser nu att de olika tonerna på sonogramet är de olika övertonerna flöjten hoppar till när man tar i tillräckligt. Jag var mest fokuserad på diskussionen kring böjningen av tonen som också syns där.
Ok, att böja toner... det får någon annan förklara... 😑

T ex:

http://www.bfs.org.uk/hoots1full3.htm

Postat
Ok, att böja toner... det får någon annan förklara... 🙂

Hö hö hö 😑

Jag har en helt egen vokabulär.

Okej, här har jag tappat tråden kan jag meddela. Vad är en "port" i sammanhanget?

Back to the books!

Med port i denna diskussionen menas t. ex. "basreflexporten" som sitter på vissa högtalarkonstruktioner. Även helmholz-resonatorer jobbar efter principen att en port av viss längd och diameter ansluten till ett förseglat utrymme av en viss volym ger en viss resonans-frekvens för konstruktionen, vid vilken luften helt enkelt självsvänger in och ut när konstruktionen exciteras.

Högtalarlådor av basreflextyp utnyttjar den principen för att förstärka basåtergivningen runt avstämningsfrekvensen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.