Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag kör Mainstage och har blivit galen i letande efter en så snabb setup som möjligt, dvs så säker som möjligt. Har förstått att jag är ganska ensam här på forumet om att fokusera på Mainstage men denna fråga gäller nog ni som leker med Logic också..

Jag letar efter tester av Logics plugins och instrument där man kan jämföra hur mycket belastning dom lägger på processorn. Har kört lite tester själv men det är svårt att få precisa resultat utan att djupdyka liksom.

Finns det typ benchmark-tester av Logics pluggar?

Vad som är intressant är ju text vilket reverb som är minst krävande, är det värt att använda en Gain ist för en Compressor bara för att cranka upp volymen lite, och hur mycket drar ESX24 mot tex Sculpture? Om någon har kolla på Playback-pluggen så vore det också intressant!

Jag kör mbp 2.53 med 4gb ram och 10.6.2, Logic 9, Mainstage 2

Annons
BurninSven (oregistrerad)
Postat

Det testet är väl mer för att kolla hur mycket man kan belasta datorn maximalt inte detaljerat hur mycket olika pluggar drar.

Men varför uteslutande mainstage det går ju att köra från Logic direkt. Jag gör det ibland live online på min web tv kanal när jag gör utkast på låtar. Då kör jag det (av olika anledningar som har med web tv att göra) på en gammal P4 häck. Ofta med ett gäng gitarr och bas samt sång presets och även Adictive drums igång utan problem så din macbook måste ju fixa betydligt mycket mer.

På det sättet kan du ju bounca spår från extra processorkrävande pluggar om det skulle behövas. Det kanske iofs går i mainstage oxå har aldrig kollat upp det programmet så noga.

Nåväl inte så mycket svar på din fråga men ändå.

Postat

Allting som heter silver eller liknande är lättare pluggare, det är från gamla logic tiden där logic express eller "lite" hette silver, så de är lite sämre, tar lite mindre kraft. Space designer och delay designer tar ganska mycket cpu, eller jätte mycket tom. Samplern i logic tar också en hel del men det gör sculpture också, vet inte om det är jätte mycket skillnad (tycker oavsett att samplern är bra mycket bättre). Men det är framför allt de pluggar, plus gitarr amp pro eller va senaste versionen som tar kraft. Ultrabeat också iof.

Men vanliga compressorn osv tror jag inte är någon fara alls!

Hoppas det hjälpte lite!

Postat

Guitar amp i varje fall versionen från Logic kan inte vara jätte tung a driva ändå iom att jag kan köra min gamla P4 med några instanser igång + Bas pluggen + Adictive Drums + några spår med sång presets som i sig innehåller pluggar.

Skissade på en låtidé i går kväll som rullar på min Justin.tv kanal nu. Det är alltså Logic 8 som lirar rakt ut på internet.

http://www.justin.tv/burninsven#r=w5COfwY~

Postat
  BurninSven sa:
Det testet är väl mer för att kolla hur mycket man kan belasta datorn maximalt inte detaljerat hur mycket olika pluggar drar.

Och . . . ?

😄

Man kan också roa sig med: http://www.dawbench.com/benchmarks.htm

Postat (redigerat)
  chrisB sa:
Och . . . ?

😆

Man kan också roa sig med: http://www.dawbench.com/benchmarks.htm

Men det var väl det han frågade om eller?

Men förmodligen är det lättast att bara kolla cpu mätaren i Logic när man kör dom olika pluggarna ev. kombinationer av dom. Eller varför inte bara ta aktivitets kontrollen den ger ju till och med värden i %. Visserligen bra för Logic eller om man vill för Mainstage i stort men man ser ju hur mycket det ökar/minskar när man lägger till/tar bort pluggar.

Redigerat av BurninSven
Postat (redigerat)

EXS24 en drar inte speciellt mycket CPU om ens något , Det den däremot använder är RAM minnet i vilket den laddar ljuden.

Så ju större samplingsbibliotek man laddar in tex en Bosendorfer på 3gb så är man snabbt och maxar minneskapaciteten.

Mindre bibliotek tex trummor , enstaka stråkar osv osv kunda jag enkelt ladda upp emot 40 eller mer i min gamla PPC G5 2x2,3

Tycker dock att det e dags för en upphottning av EXS24 , har sett likadan ut i minst fem år och med i stort sett samma funktioner.

Redigerat av Piccazzo
Postat
  Oskar_E sa:
[...]

Vad som är intressant är ju text vilket reverb som är minst krävande, är det värt att använda en Gain ist för en Compressor bara för att cranka upp volymen lite, och hur mycket drar ESX24 mot tex Sculpture? Om någon har kolla på Playback-pluggen så vore det också intressant!

Jag kör mbp 2.53 med 4gb ram och 10.6.2, Logic 9, Mainstage 2

Rent generellt borde det vara så att ju enklare reverb, ju mindre CPU-belastning. Impuls-reverb med lång efterklang drar mest CPU-kraft skulle jag tro. Fann en site via google som gav generella reverb tips som kanske hjälper dig.

Av ren nyfikenhet, har du någonsin varit med om att din dator inte klarar av det du begär av den? Om så är fallet, hur gör du? 😉

Postat

Min uppfattning är att Space Designer och Sculpture drar allra mest datorkraft. EXS24:an kan nog dra en del RAM, men det beror ju alldeles på hur många (och hur stora) samplingar som är inladdade. De EXS24-patchar som följer med Logic brukar väl inte vara så tunga...? I övrigt tror jag att de allra flesta pluggar och instrument som följer med Logic är väldigt resurssnåla och inget att hänga upp sig på.

Postat

Lite lätt offtopic:

Blir man sugen på att ta in video i sitt musikskapande också vilket kanske ändå är ett naturligt steg då blir det andra kravspecar och belastningar som gäller. När det gäller det så är man så vitt jag förstår hänvisad till aktivitets kontrollen för att få en uppfattning om hur det belastar datorn.

Postat
  BurninSven sa:
Lite lätt offtopic:

Blir man sugen på att ta in video i sitt musikskapande också vilket kanske ändå är ett naturligt steg då blir det andra kravspecar och belastningar som gäller. När det gäller det så är man så vitt jag förstår hänvisad till aktivitets kontrollen för att få en uppfattning om hur det belastar datorn.

Finns inte CPU och HDD-belastning att visa direkt i Logic? Fast det är klart, man får kanske en mer överskådlig bild i aktivitetshanteraren om man vill veta processorbelastningen för fler program än Logic 😲

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.