Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Just nu blir ljud in väldigt lågt såvida jag inte pumpar på med hjälp av input kontrollen på mitt Tascam US-122L ljudkort och då tar micen(Behringer B-1) upp ljud från hela huset känns det som. Skulle det bli bättre om jag köpte en Preamp, typ VTB1.

Jag skulle vilja ha det så att micen tar upp min sång/akustiska gitarr utan att det hörs om någon annan rör sig eller gör något i huset, samtidigt som in signalen är bra.

Tacksam för svar

Annons
Postat

kort svar NEJ.. Snarare tvärt om då.. Du behöver ett sångbås eller liknande.. Sök lite på detta fourm så hittar du svar..

Postat

Precis.

Kondensatormickar är som regel ganska känsliga och har därmed ett stort upptagningsområde, så att ljud från omgivningen och rummets eget ljud tas upp väldigt bra (om man nu ska kalla det "bra"... 😛).

Du behöver därför isolera rummet som du spelar in i, för att reducera ljud från omgivningen. Du kan också behöva akustikbehandla rummet, om du har problem med flutter och för mycket efterklang i rummet.

Om du inte har möjlighet att isolera, så kan du fundera på en dynamisk mick i stället, eftersom de som regel har betydligt mindre upptagningsområde. Ett par modeller som kan vara värda att överväga i så fall, är Shure Beta58 och Shure SM7.

Postat

Grejen är att det funkade hyffsat med en billig behringer mixer, fast då sämre ljudkvalite. Då drog jag ner gain lite fast upp med level.

Går det inte på något sätt att ta in en relativt låg signal, så att micen inte tar upp allt onödigt och sen boosta den signalen in i datorn? Så det blir en bra ljudnivå, utan att jag ska behöver köra in på en så pass låg ljudnivå att allt annat tvingas att reccas i samma låga nivå.

Postat
Grejen är att det funkade hyffsat med en billig behringer mixer, fast då sämre ljudkvalite. Då drog jag ner gain lite fast upp med level.

Går det inte på något sätt att ta in en relativt låg signal, så att micen inte tar upp allt onödigt och sen boosta den signalen in i datorn? Så det blir en bra ljudnivå, utan att jag ska behöver köra in på en så pass låg ljudnivå att allt annat tvingas att reccas i samma låga nivå.

Det fungerar inte så, utan micken har sitt upptagningsområde oavsett om du spelar in svagt eller starkt. Det enda du "vinner" på att skruva ner inspelningsvolymen, är mer brus... Vad du kan göra i så fall, är att se till att ljudkällan kommer in starkt i micken - alltså att du sjunger starkare och kanske också håller dig närmare micken, så att du överröstar eventuellt miljöljud i större utsträckning.

Orsaken till att det blev bättre med Behringermixern, kan vara att den hade lägre inimpedans och därför belastade micken mer - eller att den skickade ut för låg fantommatning. Båda dessa saker kan göra att micken fungerar sämre än den ska.

Förresten, jag kom att tänka på en sak; Du har väl inte vänt micken på fel håll (vanligare misstag än man kanske vill tro... 🙂 )? Eftersom det är en cardioidmick, så är det väldigt viktigt. När du sjunger mot rätt sida, så blir ljudet både starkare och klarare.

Postat

Haha kanske det är så enkelt, att jag vänt den fel. För jag kör inte ofta med micen, så det kan mycket väl vara så som du säger. Ska testa. Har inte tänkt på det dom senaste gångerna jag kört, bara dragit på muffen över och kört på.

När jag ändå snöat in på preamp och skapat en tråd och allt. Är VTB1an bra mycket bättre än preampen i mitt ljudkort? Tascam 122L kostade 2000:- nytt för typ 3 år sedan. Jag vill att ljudet ska vara rent och fint(Rent och fint för dom pengarna).

Tack för era svar.

Postat

Du borde nog börja med att se över din inspelaningsakustik (både isolering från störande ljud och själva akustiken i rummet) innan du köper en preamp. Mickförstärkarna i ditt ljudkort är nog inget märkvärdigt men de är säkert inte dåliga och VTB1 är kanske inte första valet om du vill ha en ”ren och fin” karaktär.

Postat

Passar på att fråga en till sak innan tråden blir för gammal.

Jag har märkt lite att det vore bra med lite mer flås till signalen, speciellt när jag lirar med mitt nya pedalbord. Hur mycket måste man betala för en mixer för att få en preamp i "klass" med VTB1an, som jag förstått är prisvärd. Några tips isf?

Postat
Passar på att fråga en till sak innan tråden blir för gammal.

Jag har märkt lite att det vore bra med lite mer flås till signalen, speciellt när jag lirar med mitt nya pedalbord. Hur mycket måste man betala för en mixer för att få en preamp i "klass" med VTB1an, som jag förstått är prisvärd. Några tips isf?

Varför skulle du ha en mixer istället för en preamp? Har du inte de funktioner som behövs i ljudkortet, eller vad är anledningen?

Postat (redigerat)

Alltså en mixer med inbyggd preamp(som jag antar att alla har) istället för en standalone preamp, då man har mer möjligheter med en mixer, inte bara för inspelningssyfte.

"Problemet" jag har med den inbyggda delen i mitt ljudkort är att det känns rätt tamt och kalt. Jag har lagt ner hyffsat mycket pengar på mina gitarrprylar så när jag inte mickar upp så vill jag inte tappa flås. Samma sak med sång, att den kan kännas rätt tom.

Kan man ersätta en vanlig preamp med ett mixerbords? Hur mycket mer kostar då mixerbordet för jämbördig prestanda.

Tack för att du tar dig tid Claes.

Redigerat av Thorell
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag tror det beror på din akustik.

Prova olika mickpositioner och kanske att spela in i ett annat rum.

Postat (redigerat)

Det är nog inte helt enkelt att svara på, men en preamp kostar ju förhållandevis mer eftersom man har separat låda och nätdel till den. Sedan har du fler funktioner i mixern som kostar extra i den änden...

Skulle kunna tänka mig att en någorlunda hyfsad jämförelse skulle ge dig ett pris per kanal på mixern på runt hälften av vad den lösa preampen kostar, men det är en vild gissning och inget som jag känner mig särskilt säker på...

Tamt och kallt ljud från gitarren kan annars ofta bero på att man kopplar in den direkt på en lineingång i stället för på en högohmig instrumentingång. Det är kanske det som är problemet...? Om du inte har någon instrumentingång, så behöver du komplettera med en DI-box.

Som tidigare har nämnts, så spelar förstås rummet stor roll om du mickar upp stärkaren i stället för att plugga in gitarren direkt - och micken är också en viktig bit. Har du en mick med hypad diskant, så låter det också gärna lite kallt och tunt.

Dessa saker är inget som en mixer hjälper dig med...

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.