Mikael J. (oregistrerad) Postat 11 januari 2005 Postat 11 januari 2005 Helt plötsligt har min klaviatur (Studiologic CMK149) lagt av. Lampan lyser när jag slår på det men det verkar inte komma någon signal till Cubase. Jag har kollat midikabeln - den verkar ok precis som dess anslutningar. Min fråga är - finns det något sätt att kolla om det kommer rådata genom midiingången till datorn? Jag vill utesluta mjukvarustrul innan jag går tillbaka med prylarna till affären. Jag kör med WinXP på en nästan ny dator (3.6GHz, 1Gb, 200Gb) och använder EMU-0404. Inga midiprylar förutom klaviaturen. Tacksam för alla tips!
Esset Postat 12 januari 2005 Postat 12 januari 2005 längesedan jag pillade med cubase men jag har för mig att man var tvungen att välja vilket port som den skulle plocka MIDI-signalerna ifrån. Sedan så måste det ju självklart finnas en midikanal i projektet och den måste stå på REC för att det ska reggas något ljud (iaf på den tiden jag pillade nu vet jag inte hur det är med REC-knappen).
MÄSTAREN Postat 12 januari 2005 Postat 12 januari 2005 Min fråga är - finns det något sätt att kolla om det kommer rådata genom midiingången till datorn? Jag vill utesluta mjukvarustrul innan jag går tillbaka med prylarna till affären. Om klaviaturet fungerar och kabeln är hel så ska du se sysex (???) meddelanden i cubase fönstret....d.vs om du trycker ned tangent c1 på klavet så ska detta synsas i cubase.
Mikael J. (oregistrerad) Postat 12 januari 2005 Postat 12 januari 2005 Jo, visst. Så långt är jag med. Problemet är att även fast jag har allt inställt som förut som verkar inte signalen ta sig till Cubase. Går det att se om signalen tar sig till datorn? Finns det tex. något program som kan visa rådata från midi eller kan man kika i kontrollpanelen någonstans?
Timegroove Postat 12 januari 2005 Postat 12 januari 2005 Det här kanske? http://obds.free.fr/midimon/index.html
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.