BJORNANDERSSON (oregistrerad) Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Hallo! Jag har funderat lite över detta och hade idag en diskussion med en kille inne på musikhuset aage jensen i köpenhamn. Att köpa en svindyr mikrofon ex, neumann eller brauner för 15.000-20.000 och sedan köra igenom feks en budget preamp och ett budgetljudkort som vi flesta har i våra hemstudios. Ger det någon mening med det? Är det inte minst lika viktigt att ha en svindyr high end preamp för att man ska ha någon nytta av denna svindyra high end neumannmikrofon? Eller? Finns det egentligen någon mening med att ha en high end mick när man bara har preamps som ingår i kategorien low end? Mening med att ha en dyr vox stärkare när man har en billigare gitarr F.EKS epphone, billigare ibanez osv.? Ska man åt det där proffsiga ljudet så ska väl allt från top till tå vara det proffesionella gear? Vad säger ni studiorävar? "det finns inga genvägar till det perfeta ljudet" Mvh Björn
drloop (oregistrerad) Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 (redigerat) Ja du. Enklaste svaret är att allt skall vara dyrt. Min erfarenhet är att det inte alls behöver vara så. Hellre en bra mick än att inte köpa nåt alls, för mig är mick viktigast sedan preamp och sist ljudkortet. (Om man räknar prylar och inte akustiken för den är intressantast) Men jag har slutat att bry mig om prylar. Jag tar det som finns i studion jag kommer til (Klart har dom en C800 så kopplar man ju gärna in den och gärna till någon bra preamp...)l. Eller det som är uppkopplat för tillfället. Hellre pang på rödbetan med kreativiteten än att krångla med teknik om man kan undvika detta. Men som sagt, egentligen bryr jag mig inte så du skall inte lyssna på mig. Redigerat 24 mars 2010 av drloop
crillemannen Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 jag skulle nog vilja säga att en bra mikrofon låter ju alltid bra, dock så kan det bli ganska stor skillnad med en bra preamp. Men visst ska du ha en riktig High end kedja så finns det ju ingen genväg.
BJORNANDERSSON (oregistrerad) Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 planen är inte att nvestera i en fet hgh end audio kedja, det är bara kul att veta lite var folk tycker... För mig känns det lite som att om man köper en dyr fin braunermick och kör igenom en fittig preamp så är det ungefär som att sätta en daihatsumotor i en mercedes?? fast jag kanske har helt fel här?
drloop (oregistrerad) Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 (redigerat) Man kan få väljudande preamps för billiga pengar nu för tiden. Om man lyssnar på den här låten som där sången är inspelad hemma hos mig med billig mick och preamp: http://soundcloud.com/thinkingmachine/lies-3 Med den här låten där vi har en dyr mick och preamp i studio: http://soundcloud.com/thinkingmachine/02-if-you-were-me Dåliga exempel kanske... men men... Den dyra kedjan är mer snabbjobbad, man får ett bra grundljud. Men akustiken spelar också en stor roll. Så egentligen skulle jag säga så här... en kanon inspelningsmick och kedja i en taskig hemma akustik är sämre än en billig inspelningskedja i bra akustik. Redigerat 24 mars 2010 av drloop
laxlaxlax Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 planen är inte att nvestera i en fet hgh end audio kedja, det är bara kul att veta lite var folk tycker... För mig känns det lite som att om man köper en dyr fin braunermick och kör igenom en fittig preamp så är det ungefär som att sätta en daihatsumotor i en mercedes?? fast jag kanske har helt fel här? Man förhandlar inte med terrorister, skämtar inte om förintelsen och försöker inte förstå sig på hifitöntar.
drloop (oregistrerad) Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Man förhandlar inte med terrorister, skämtar inte om förintelsen och försöker inte förstå sig på hifitöntar. höhö...
BJORNANDERSSON (oregistrerad) Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Det där med akustiken ligger det som sagt mycket i, jag har möblerat om min hemstudio en massa gånger fram och tillbaka, nu har jag det på det sättet där jag upplever bäst ljud..
Analogfreak (oregistrerad) Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 planen är inte att nvestera i en fet hgh end audio kedja, det är bara kul att veta lite var folk tycker... För mig känns det lite som att om man köper en dyr fin braunermick och kör igenom en fittig preamp så är det ungefär som att sätta en daihatsumotor i en mercedes?? fast jag kanske har helt fel här? Du har helt rätt fast det skulle nog vara en Mercedesmotor i en Daihatsu 😄 Det blir aldrig bättre än sämsta länken i kedjan. Preampen är minst lika viktig som micen eftersom den ska klara av att förstärka den rena signalen som micen levererar utan att tillföra oönskad distorsion och utan att tappa dynamik. Många nöjer sig bara med att titta på hur lågbrusig preampen är och anser då att den är bra om den inte brusar..... Att det saknas dynamik och låter platt för att den inte ger tillräckligt med ström är inget dom flesta tänker på eftersom dom inte vet hur bra det hade låtit med en riktig preamp. 😄
drloop (oregistrerad) Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 (redigerat) Visst, och sedan åker allt igenom ett gäng kompressorer... Ström och dynamik har jag nog aldrig tyckt varit ett problem med någon preamp. EDIT: Låter det "platt" så brukar jag söka efter andra mickpositioner och inte feppla med annan preamp. Det är sällan där problemet ligger. Redigerat 24 mars 2010 av drloop
BJORNANDERSSON (oregistrerad) Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 analogfreak har svar på allt! han vet säkert också var ljudet tar vägen när man skruvar ner, och var ljuset tar vägen när man släcker 😄
BJORNANDERSSON (oregistrerad) Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Men det där med ström, är inte det mestadels rörstärkare??
drloop (oregistrerad) Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 48 volts fantommatning kan behövas till kondensator.
crillemannen Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Du har helt rätt fast det skulle nog vara en Mercedesmotor i en Daihatsu 😄 Det blir aldrig bättre än sämsta länken i kedjan. Preampen är minst lika viktig som micen eftersom den ska klara av att förstärka den rena signalen som micen levererar utan att tillföra oönskad distorsion och utan att tappa dynamik. Många nöjer sig bara med att titta på hur lågbrusig preampen är och anser då att den är bra om den inte brusar..... Att det saknas dynamik och låter platt för att den inte ger tillräckligt med ström är inget dom flesta tänker på eftersom dom inte vet hur bra det hade låtit med en riktig preamp. 😄 Jao, håller inte riktigt med där. En bra mikrofon skulle jag hålla högre en preampen. Dock givetvis så påverkar preampen ljudet mycket. Dock så hypen mellan preamp vs mikrofon så vinner en bra mikrofon helt klart. Jag får fortfarande ut ett bra ljud med min Peluso 2247LE (en billig highend mikrofon) genom min Digi 003 preamp, dock så blir det inte magiskt förens jag använder min Crane song Spider preamp. Sen spelar även A/D-D/A en roll i det hela också. Men jag skulle säga att det är i denna ordning: Mikrofon --> Preamp ---> A/D
BJORNANDERSSON (oregistrerad) Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 jo men ni snakca om strömtllförsel, är det inte mest vid rörpreamps det är lite problematskt???
BJORNANDERSSON (oregistrerad) Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 En AD/DA omvandlare har jag inte... Borde jag ha det?
drloop (oregistrerad) Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 jo men ni snakca om strömtllförsel, är det inte mest vid rörpreamps det är lite problematskt??? Man kan väl hoppas på att konstruktören gett tillräckligt många watt i nätdelen för att orka driva rören i konstruktionen... inget jag skulle bry mig om, om man säger så.
drloop (oregistrerad) Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 En AD/DA omvandlare har jag inte... Borde jag ha det? Det sitter i ditt ljudkort. Så kan du lyssna och spela in musik på ditt dator så har du AD/DA.
BJORNANDERSSON (oregistrerad) Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 afan....har alltid trott att en ad/da omvandlare var att man kunde ändra ex preampens eq inställningar efter att man spelat in...
crillemannen Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 afan....har alltid trott att en ad/da omvandlare var att man kunde ändra ex preampens eq inställningar efter att man spelat in... Nix 🙂 om man skriver ut förkortningarna är det nog lättare: Analog till Digital (A/D) Digital till Analog (D/A)
Analogfreak (oregistrerad) Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Jao, håller inte riktigt med där. En bra mikrofon skulle jag hålla högre en preampen. Dock givetvis så påverkar preampen ljudet mycket. Dock så hypen mellan preamp vs mikrofon så vinner en bra mikrofon helt klart. Jag får fortfarande ut ett bra ljud med min Peluso 2247LE (en billig highend mikrofon) genom min Digi 003 preamp, dock så blir det inte magiskt förens jag använder min Crane song Spider preamp. Sen spelar även A/D-D/A en roll i det hela också. Men jag skulle säga att det är i denna ordning: Mikrofon --> Preamp ---> A/D Jag har själv funderat på en 2247LE. Är du nöjd med vad den presterar?
evilrocker Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 (redigerat) Jag kan ge säga så att det finns många på forum som hela tiden påstår att en dyr neve-preamp gör ett grymt ljud, vilket den gör, men som inte skulle höra skillnad på en bra inspelad sång via en vtb-1. Fuck no, jag kan göra bra grejer med billiga prylar, mycket handlar om kunskap. Edit: Ska också tillägga att jag är en person som komprimerar skiten ur saker, jag bryr mig inte om jazz-dynamik och jag skäms inte över vad jag gör. Jag har bara lagt upp två låtar här, inte världens bästa mixar men jag står för det jag gör. 🙂 Redigerat 24 mars 2010 av evilrocker
drloop (oregistrerad) Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 (redigerat) afan....har alltid trott att en ad/da omvandlare var att man kunde ändra ex preampens eq inställningar efter att man spelat in... Frågar man inte får man inget veta. Fokusera på musiken och inte på prylar som du tror skall ge dig proffsigt ljud. Profffsigt ljud kan du nästan få med vilka prylar som helst. Det är din egen kunskap som gör största skillnaden. Redigerat 24 mars 2010 av drloop
Analogfreak (oregistrerad) Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Jag kan ge säga så att det finns många på forum som hela tiden påstår att en dyrneve-preamp gör ett grymt ljud, vilket den gör, men som inte skulle höra skillnad på en bra inspelad sång via en vtb-1. Fuck no, jag kan göra bra grejer med billiga prylar, mycket handlar om kunskap. VTB-1 har liknande karaktär som Neve 1073... Skillnaden är att det låter komprimerat genom VTB-1. Nu har jag aldrig fått höra hur den moddade versionen av VTB-1 låter men den ska vara avsevärt mycket bättre har jag hört. 🙂
crillemannen Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Jag har själv funderat på en 2247LE. Är du nöjd med vad den presterar? Yes absolut 🙂 Den låter stort och super fint. Med en bra preamp så behövs det knappt någon eq alls. Ett säkert val 😉 använder den mest på sång men även på ambience på trummorna.Troligtvis en av de bästa billiga High end mikrofonen som finns.
crillemannen Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Jag kan ge säga så att det finns många på forum som hela tiden påstår att en dyrneve-preamp gör ett grymt ljud, vilket den gör, men som inte skulle höra skillnad på en bra inspelad sång via en vtb-1. Fuck no, jag kan göra bra grejer med billiga prylar, mycket handlar om kunskap. Edit: Ska också tillägga att jag är en person som komprimerar skiten ur saker, jag bryr mig inte om jazz-dynamik och jag skäms inte över vad jag gör. Jag har bara lagt upp två låtar här, inte världens bästa mixar men jag står för det jag gör. 🙂 Absolut 😉 Dock så sparar man mycket tid med bra utrustning. Så... bra utrustning + bra kunskaper = Super kvalite 😄 Och det jag verkligen rekommenderar folk är att köpa en riktigt bra huvud mikrofon, för sång, gitarr etc. Det gör faktiskt skillnad.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Yes absolut 😉 Den låter stort och super fint. Med en bra preamp så behövs det knappt någon eq alls. Ett säkert val 😄använder den mest på sång men även på ambience på trummorna.Troligtvis en av de bästa billiga High end mikrofonen som finns. ...och köra den via en sån här. 🙂
Analogfreak (oregistrerad) Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Absolut 🙂 Dock så sparar man mycket tid med bra utrustning. Så... bra utrustning + bra kunskaper = Super kvalite 😉Och det jag verkligen rekommenderar folk är att köpa en riktigt bra huvud mikrofon, för sång, gitarr etc. Det gör faktiskt skillnad. Nackdelen med mig är att jag alltid har så höga krav på hur det ska låta eftersom jag i huvet redan har en referens hur jag vill att det ska låta. Med halvbra grejer går det inte att ratta sig ända fram. Jag har märkt att med nyutvecklade mjukvarukompressorer / EQ så lyckas jag komma mycket närmare mina ideal än jag någonsin gjort tidigare. Det som saknas är bättre preamps och mickar.
crillemannen Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Nackdelen med mig är att jag alltid har så höga krav på hur det ska låta eftersom jag i huvet redan har en referens hur jag vill att det ska låta. Med halvbra grejer går det inte att ratta sig ända fram. Jag har märkt att med nyutvecklade mjukvarukompressorer / EQ så lyckas jag komma mycket närmare mina ideal än jag någonsin gjort tidigare. Det som saknas är bättre preamps och mickar. När jag var praktikant på studio fredman så använde de Peluso 2247LE på leadsång, och då har de ändå en Neumann u67 , u87 etc etc. Så det säger en del om kvaliten 🙂 Vad har du för preamps / mikrofon nu??
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.