Jump to content
Annons

High end pryl via Budgetpryl

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Recommended Posts

Hallo!

Jag har funderat lite över detta och hade idag en diskussion med en kille inne på musikhuset aage jensen i köpenhamn.

Att köpa en svindyr mikrofon ex, neumann eller brauner för 15.000-20.000 och sedan köra igenom feks en budget preamp och ett budgetljudkort som vi flesta har i våra hemstudios. Ger det någon mening med det? Är det inte minst lika viktigt att ha en svindyr high end preamp för att man ska ha någon nytta av denna svindyra high end neumannmikrofon?

Eller?

Finns det egentligen någon mening med att ha en high end mick när man bara har preamps som ingår i kategorien low end?

Mening med att ha en dyr vox stärkare när man har en billigare gitarr F.EKS epphone, billigare ibanez osv.?

Ska man åt det där proffsiga ljudet så ska väl allt från top till tå vara det proffesionella gear?

Vad säger ni studiorävar? "det finns inga genvägar till det perfeta ljudet"

Mvh Björn

Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Ja du.

Enklaste svaret är att allt skall vara dyrt.

Min erfarenhet är att det inte alls behöver vara så.

Hellre en bra mick än att inte köpa nåt alls, för mig är mick viktigast sedan preamp och sist ljudkortet. (Om man räknar prylar och inte akustiken för den är intressantast)

Men jag har slutat att bry mig om prylar. Jag tar det som finns i studion jag kommer til (Klart har dom en C800 så kopplar man ju gärna in den och gärna till någon bra preamp...)l. Eller det som är uppkopplat för tillfället. Hellre pang på rödbetan med kreativiteten än att krångla med teknik om man kan undvika detta.

Men som sagt, egentligen bryr jag mig inte så du skall inte lyssna på mig.

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

planen är inte att nvestera i en fet hgh end audio kedja, det är bara kul att veta lite var folk tycker...

För mig känns det lite som att om man köper en dyr fin braunermick och kör igenom en fittig preamp så är det ungefär som att sätta en daihatsumotor i en mercedes?? fast jag kanske har helt fel här?

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Man kan få väljudande preamps för billiga pengar nu för tiden.

Om man lyssnar på den här låten som där sången är inspelad hemma hos mig med billig mick och preamp:

http://soundcloud.com/thinkingmachine/lies-3

Med den här låten där vi har en dyr mick och preamp i studio:

http://soundcloud.com/thinkingmachine/02-if-you-were-me

Dåliga exempel kanske... men men...

Den dyra kedjan är mer snabbjobbad, man får ett bra grundljud. Men akustiken spelar också en stor roll.

Så egentligen skulle jag säga så här... en kanon inspelningsmick och kedja i en taskig hemma akustik är sämre än en billig inspelningskedja i bra akustik.

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

planen är inte att nvestera i en fet hgh end audio kedja, det är bara kul att veta lite var folk tycker...

För mig känns det lite som att om man köper en dyr fin braunermick och kör igenom en fittig preamp så är det ungefär som att sätta en daihatsumotor i en mercedes?? fast jag kanske har helt fel här?

Man förhandlar inte med terrorister, skämtar inte om förintelsen och försöker inte förstå sig på hifitöntar.

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Man förhandlar inte med terrorister, skämtar inte om förintelsen och försöker inte förstå sig på hifitöntar.

höhö...

Dela på andra sajter

Det där med akustiken ligger det som sagt mycket i, jag har möblerat om min hemstudio en massa gånger fram och tillbaka, nu har jag det på det sättet där jag upplever bäst ljud..

Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Du har helt rätt fast det skulle nog vara en Mercedesmotor i en Daihatsu 😄

Det blir aldrig bättre än sämsta länken i kedjan. Preampen är minst lika viktig som micen eftersom den ska klara av att förstärka den rena signalen som micen levererar utan att tillföra oönskad distorsion och utan att tappa dynamik.

Många nöjer sig bara med att titta på hur lågbrusig preampen är och anser då att den är bra om den inte brusar..... Att det saknas dynamik och låter platt för att den inte ger tillräckligt med ström är inget dom flesta tänker på eftersom dom inte vet hur bra det hade låtit med en riktig preamp. 😄

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Visst, och sedan åker allt igenom ett gäng kompressorer...

Ström och dynamik har jag nog aldrig tyckt varit ett problem med någon preamp.

EDIT: Låter det "platt" så brukar jag söka efter andra mickpositioner och inte feppla med annan preamp. Det är sällan där problemet ligger.

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

analogfreak har svar på allt! han vet säkert också var ljudet tar vägen när man skruvar ner, och var ljuset tar vägen när man släcker 😄

Dela på andra sajter

Du har helt rätt fast det skulle nog vara en Mercedesmotor i en Daihatsu 😄

Det blir aldrig bättre än sämsta länken i kedjan. Preampen är minst lika viktig som micen eftersom den ska klara av att förstärka den rena signalen som micen levererar utan att tillföra oönskad distorsion och utan att tappa dynamik.

Många nöjer sig bara med att titta på hur lågbrusig preampen är och anser då att den är bra om den inte brusar..... Att det saknas dynamik och låter platt för att den inte ger tillräckligt med ström är inget dom flesta tänker på eftersom dom inte vet hur bra det hade låtit med en riktig preamp. 😄

Jao, håller inte riktigt med där. En bra mikrofon skulle jag hålla högre en preampen. Dock givetvis så påverkar preampen ljudet mycket. Dock så hypen mellan preamp vs mikrofon så vinner en bra mikrofon helt klart.

Jag får fortfarande ut ett bra ljud med min Peluso 2247LE (en billig highend mikrofon) genom min Digi 003 preamp, dock så blir det inte magiskt förens jag använder min Crane song Spider preamp. Sen spelar även A/D-D/A en roll i det hela också.

Men jag skulle säga att det är i denna ordning: Mikrofon --> Preamp ---> A/D

Dela på andra sajter

jo men ni snakca om strömtllförsel, är det inte mest vid rörpreamps det är lite problematskt???

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
jo men ni snakca om strömtllförsel, är det inte mest vid rörpreamps det är lite problematskt???

Man kan väl hoppas på att konstruktören gett tillräckligt många watt i nätdelen för att orka driva rören i konstruktionen... inget jag skulle bry mig om, om man säger så.

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
En AD/DA omvandlare har jag inte...

Borde jag ha det?

Det sitter i ditt ljudkort. Så kan du lyssna och spela in musik på ditt dator så har du AD/DA.

Dela på andra sajter

afan....har alltid trott att en ad/da omvandlare var att man kunde ändra ex preampens eq inställningar efter att man spelat in...

Dela på andra sajter

afan....har alltid trott att en ad/da omvandlare var att man kunde ändra ex preampens eq inställningar efter att man spelat in...

Nix 🙂 om man skriver ut förkortningarna är det nog lättare:

Analog till Digital (A/D) Digital till Analog (D/A)

Dela på andra sajter

Jao, håller inte riktigt med där. En bra mikrofon skulle jag hålla högre en preampen. Dock givetvis så påverkar preampen ljudet mycket. Dock så hypen mellan preamp vs mikrofon så vinner en bra mikrofon helt klart.

Jag får fortfarande ut ett bra ljud med min Peluso 2247LE (en billig highend mikrofon) genom min Digi 003 preamp, dock så blir det inte magiskt förens jag använder min Crane song Spider preamp. Sen spelar även A/D-D/A en roll i det hela också.

Men jag skulle säga att det är i denna ordning: Mikrofon --> Preamp ---> A/D

Jag har själv funderat på en 2247LE. Är du nöjd med vad den presterar?

Dela på andra sajter

Jag kan ge säga så att det finns många på forum som hela tiden påstår att en dyr

neve-preamp gör ett grymt ljud, vilket den gör, men som inte skulle höra skillnad på en

bra inspelad sång via en vtb-1. Fuck no, jag kan göra bra grejer med billiga prylar, mycket

handlar om kunskap.

Edit: Ska också tillägga att jag är en person som komprimerar skiten ur saker, jag bryr mig inte om jazz-dynamik

och jag skäms inte över vad jag gör. Jag har bara lagt upp två låtar här, inte världens bästa mixar men jag

står för det jag gör. 🙂

Redigerat av evilrocker
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Frågar man inte får man inget veta.

Fokusera på musiken och inte på prylar som du tror skall ge dig proffsigt ljud.

Profffsigt ljud kan du nästan få med vilka prylar som helst. Det är din egen kunskap som gör största skillnaden.

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

Jag kan ge säga så att det finns många på forum som hela tiden påstår att en dyr

neve-preamp gör ett grymt ljud, vilket den gör, men som inte skulle höra skillnad på en

bra inspelad sång via en vtb-1. Fuck no, jag kan göra bra grejer med billiga prylar, mycket

handlar om kunskap.

VTB-1 har liknande karaktär som Neve 1073... Skillnaden är att det låter komprimerat genom VTB-1. Nu har jag aldrig fått höra hur den moddade versionen av VTB-1 låter men den ska vara avsevärt mycket bättre har jag hört. 🙂

Dela på andra sajter

Jag har själv funderat på en 2247LE. Är du nöjd med vad den presterar?

Yes absolut 🙂 Den låter stort och super fint. Med en bra preamp så behövs det knappt någon eq alls. Ett säkert val 😉

använder den mest på sång men även på ambience på trummorna.Troligtvis en av de bästa billiga High end mikrofonen som finns.

Dela på andra sajter

handlar om kunskap.

Edit: Ska också tillägga att jag är en person som komprimerar skiten ur saker, jag bryr mig inte om jazz-dynamik

och jag skäms inte över vad jag gör. Jag har bara lagt upp två låtar här, inte världens bästa mixar men jag

står för det jag gör. 🙂

Absolut 😉 Dock så sparar man mycket tid med bra utrustning. Så... bra utrustning + bra kunskaper = Super kvalite 😄

Och det jag verkligen rekommenderar folk är att köpa en riktigt bra huvud mikrofon, för sång, gitarr etc. Det gör faktiskt skillnad.

Dela på andra sajter

Yes absolut 😉 Den låter stort och super fint. Med en bra preamp så behövs det knappt någon eq alls. Ett säkert val 😄

använder den mest på sång men även på ambience på trummorna.Troligtvis en av de bästa billiga High end mikrofonen som finns.

...och köra den via en sån här. 🙂

Dela på andra sajter

Absolut 🙂 Dock så sparar man mycket tid med bra utrustning. Så... bra utrustning + bra kunskaper = Super kvalite 😉

Och det jag verkligen rekommenderar folk är att köpa en riktigt bra huvud mikrofon, för sång, gitarr etc. Det gör faktiskt skillnad.

Nackdelen med mig är att jag alltid har så höga krav på hur det ska låta eftersom jag i huvet redan har en referens hur jag vill att det ska låta.

Med halvbra grejer går det inte att ratta sig ända fram. Jag har märkt att med nyutvecklade mjukvarukompressorer / EQ så lyckas jag komma mycket närmare mina ideal än jag någonsin gjort tidigare. Det som saknas är bättre preamps och mickar.

Dela på andra sajter

Nackdelen med mig är att jag alltid har så höga krav på hur det ska låta eftersom jag i huvet redan har en referens hur jag vill att det ska låta.

Med halvbra grejer går det inte att ratta sig ända fram. Jag har märkt att med nyutvecklade mjukvarukompressorer / EQ så lyckas jag komma mycket närmare mina ideal än jag någonsin gjort tidigare. Det som saknas är bättre preamps och mickar.

När jag var praktikant på studio fredman så använde de Peluso 2247LE på leadsång, och då har de ändå en Neumann u67 , u87 etc etc. Så det säger en del om

kvaliten 🙂

Vad har du för preamps / mikrofon nu??

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.