Jump to content
Annons

Studio bygge!


JoakimL (oregistrerad)

Recommended Posts

JoakimL (oregistrerad)

Hejsan,

Jag är ganska ny här på forumet, iallafall när det kommer till egna inlägg men jag har läst större delen av "studiobygge" avdelningen och tyckte det var dags att skapa en egen tråd. Min kunskaps nivå är OK, jag har försökt sätta mig in i aukustikens värld någorlunda och förstår grundprinciperna men jag är inget proffs.

Jag har länge haft en dröm om en egen studio, med bra aukustik och möjligheter att spela utan att störa grannar osv. Nu har jag hittat lokalen och ska snart sätta igång och bygga men jag behöver era tips och råd.

Målsättning:

- Att göra röstinspelningar med bra kvalité.

- Att ha ett inspelningsrum med bra aukustik och ett uppmätt och därefter aukustikbehandlat kontrollrum.

- Att bygga allting snyggt och gömma kablar osv i golv och väggar.

Förutsättningar:

- Lokal med dimensionerna Djup 13m x Bredd 4.8 m x samt takhöjd 3,06 m

- Jag har tillgång till elektriker samt snickare för att slå upp väggar och dra kablar.

- Fria händer att göra vad jag vill med lokalen (inom rimliga gränser såklart)

- Pengar, svårt att säga på kronan vad budgeten ligger på, men jag satsar ganska seriöst och är medveten om att det är dyrt.

Utrustning:

- Imac (kommer bytas ut mot mac pro)

- Focusrite Saffire Pro 40 firewire interface

- Neuman U87 + En Shure broadcasting mick.

- Novation Remote SL49 Mk2

- Hörlurar

- Adam A7 monitorer med Adam Sub12

- Massa mjukvara (arbetar främst i ableton samt logic)

Saker som jag funderar på att köpa till är t ex:

- Bra preamp

- Mixerbord (har i dagsläget inget behov av det, kanske inte i framtiden heller?)

- Pioneer CDJ800 o Pioneer mixer

- Nu ska jag till o börja med planera hur studion ska se ut, i dagsläget är det betongväggar och där har jag tänkt att ersätta dom med med gips väggar med luftspalt.

Har förstått det som att jag sätter isolering mot dom nuvarande väggarna och sedan slår upp ytterliggare en vägg med en 5 cm luftspalt och sedan isolering - gips - gips. Från betongväggen och ut blir det då betong - isolering - luftspalt - isolering - 2 x gips skiva. Tänker jag rätt?

- Golvet är en blandning av betong men det ligger även någon slags stora metallplattor på golvet, antar att man får regla upp, lägga golvspån och sen ett klickgolv över det?

- Taket, i dagsläget betong, behöver jag bygga ett gipstak istället eller kan man klara sig som det är och så aukustikbehandla det?

- Längst ner i lokalen har jag tänkt att bygga ett inspelningsbås / rum, har tänkt mig att det blir ca 4m djupt samt 4,80 brett. Har tänkt att bygga väggen mellan rummen enligt principen gips - gips - isolering - luftspalt - isolering - gips - gips, låter det vettigt?

Vi börjar här, tråden kommer att utveckla sig till en byggtråd och jag räknar med att själva bygget ska starta om ca 3 veckor.

Så, tankar, kommentarer, förslag gällande bygget, utrustning, kablage och kabeldragning, tips, idéer ALLT är välkommet!

Här är bilder på lokalen som förhoppningsvis är tom snart!

Från ingången (lägg märke till rören längst ner i taket på lokalen där jag har tänkt ha inspelningsrum / bås.

post-23662-1269454847_thumb.jpg

Rören längst in i lokalen, bygga in?

post-23662-1269455785_thumb.jpg

Dörren från andra hållet

post-23662-1269456166_thumb.jpg

Tack på förhand!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hello,

Jag skulle verkligen rekommendera att du tar hjälp av en arkitekt, ialla fall som en konsult.När jag byggde min studio hade jag hjälp av en arkitekt och det resulterade i 2 praktiskt taget perfekta rum. Hade vi gjort det själva hade det nog inte blivit hälften så bra.

Du kan PM:a mig om du vill ha arkitekten mail/nummer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello,

Jag skulle verkligen rekommendera att du tar hjälp av en arkitekt, ialla fall som en konsult.När jag byggde min studio hade jag hjälp av en arkitekt och det resulterade i 2 praktiskt taget perfekta rum. Hade vi gjort det själva hade det nog inte blivit hälften så bra.

Du kan PM:a mig om du vill ha arkitekten mail/nummer.

ja det är ju vättigt, dock heter det väl akustiker eller akustik arkitekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

JoakimL (oregistrerad)

Tack, jag har kollat den sidan och lärt mig mycket därifrån. Men jag söker snarare direkta tips, idéer o tankar om vad jag kan göra med mitt utrymme.

Vilka kablar ska jag inte glömma o dra in, vad ska jag bygga från början, vad ska jag inte bygga från början.. du vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

JoakimL (oregistrerad)
Det finns många typer av arkitekter, kan vara bra att specificera.

Kan vara bra, just i det här fallet var det kanske inte nödvändigt! 🙂

Jag älskar alla bra byggtrådar på studio forumet, jag har lärt mig riktigt mkt och jag hoppas det här kan utveckla sig till en tråd där andra lär sig lika mkt.

Så snart det hela tar fart så kommer jag dokumentera varje steg och berätta om mina misstag och smarta idéer!!

Angående rummets utformning, finns det någon som kan tänka sig något annat än att bygga inspelningsrummet längst in i rummet? Alltså motsatta väggen från ingången?

Link to comment
Dela på andra sajter

JoakimL (oregistrerad)

Och om det är någon som är akustiker, akustisk arkitekt eller för den delen, byggnads arkitekt som bara är jävligt duktig på ovanstående och boendes i Malmö, kontakta mig!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...