Jump to content
Annons

Elgitarren är .. obalancerad i vikt?

hwasser

Recommended Posts

Tja. Jag har en ESP LTD Viper 500s

viper-500S.jpg

(lite vriden SG-modell som ni ser. Nästan samma som Viper400 fast bl a Ebony-hals. Kroppen i Mahogny och EMG-mickar.)

Iaf den spelar bra, låter bra osv men den glider ner lite snett när man har den i axelband (alltså halsen glider neråt). Vad ska man göra åt det? Jobbigt att spela så =/

Dela på andra sajter

Annons
Tja. Jag har en ESP LTD Viper 500s

viper-500S.jpg

(lite vriden SG-modell som ni ser. Nästan samma som Viper400 fast bl a Ebony-hals. Kroppen i Mahogny och EMG-mickar.)

Iaf den spelar bra, låter bra osv men den glider ner lite snett när man har den i axelband (alltså halsen glider neråt). Vad ska man göra åt det? Jobbigt att spela så =/

Hm, finns något "trix" så vill jag också vet. Har en Gibson SG Gothic (dvs väldigt lik din gura). Med 50-hals och ebenholtzbräda är den extremt "framtung". Så fort man släpper halsen så åker huvudet i golvet ... BANG! 😆

Cheers!

Dela på andra sajter

E ju samma med tex Fender p-bas,,

Les paul är tung åt andra hållet istället.

Och varför ska du släppa den, man spelar väl på den? Eller står ni på scen och försöker

få alla att klappa händerna? 😆

Redigerat av evilrocker
Dela på andra sajter

"E ju samma med tex Fender p-bas,,"

Inte min P-bas...

"Och varför ska du släppa den, man spelar väl på den? Eller står ni på scen och försöker

få alla att klappa händerna? 😆"

Man gillar ju att dricka öl mm då man spelar 😆

Smidigt också om man känner för att göra nått och inte måste låsa händerna på guran hela tiden.

Cheers!

Dela på andra sajter

Verkar vara ett problem som finns på de flesta SG-gitarrerna, väldigt irriterande tycker jag.

Jag skulle nog också prövat att flytta axelbandsknoppen. 😆

Dela på andra sajter

Jo flera här i tråden verkar ju ha samma problem. Har dock en polare som kör Gibson SG och den är stabil, kanske är just ebony-halsarna som är tunga eller nåt, hmm.

Ska prova det där med att förflytta axelbandsskruven. Lär bli ett fult hål när man ändrar dock?

Dela på andra sajter

Jo flera här i tråden verkar ju ha samma problem. Har dock en polare som kör Gibson SG och den är stabil, kanske är just ebony-halsarna som är tunga eller nåt, hmm.

Ska prova det där med att förflytta axelbandsskruven. Lär bli ett fult hål när man ändrar dock?

Tror SG normalt är "lite" obalanserad men att de med ebenholtzbrädor och "tjocka halsen" blir väldigt ostabila...

Hm, att flytta axelbandsskruven då... Kanske dags att byta till nytt lås (så att jag kan spara det gamla hålet)?

Dela på andra sajter

Kanske e en fejk av balsaträ 😄

Inte min P-bas...

Man gillar ju att dricka öl mm då man spelar 🙂

Smidigt också om man känner för att göra nått och inte måste låsa händerna på guran hela tiden.

Cheers!

Dela på andra sajter

Kanske detta kan vara en slags lösning

Jag såg en dansbandsbasist som hade skruvat på en aluminiumgrej på insidan det övre hornet så att knoppen hamnade längre ut. Inte särskilt snyggt, men balansen blev nog perfekt.
Dela på andra sajter

Kanske e en fejk av balsaträ 😄

haha, you never know... (fast då är det ett jävligt tungt balsaträ!)

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Har haft en viper själv.

Detta löser du genom att först slipa lite på övre taggens ände, sen så borrar du med ett 2mm borr och sätter dit axelbandshållaren.

Vikten blir perfekt.

Rätt lätt gjort.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Har haft en viper själv.

Detta löser du genom att först slipa lite på övre taggens ände, sen så borrar du med ett 2mm borr och sätter dit axelbandshållaren.

Vikten blir perfekt.

Rätt lätt gjort.

Hmm! 😛 vågar inte slipa på hornen!

En temporär lösning är att ha axelbandet som vanligt, fast att man drar det som är i mitten under det övre hornet (då stödjer sig liksom främre delen av kroppen på axelbandet).

Redigerat av hwasser
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.