hwasser Postat 24 mars 2010 Dela Postat 24 mars 2010 Tja. Jag har en ESP LTD Viper 500s (lite vriden SG-modell som ni ser. Nästan samma som Viper400 fast bl a Ebony-hals. Kroppen i Mahogny och EMG-mickar.) Iaf den spelar bra, låter bra osv men den glider ner lite snett när man har den i axelband (alltså halsen glider neråt). Vad ska man göra åt det? Jobbigt att spela så =/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ONSatan Postat 24 mars 2010 Dela Postat 24 mars 2010 Tja. Jag har en ESP LTD Viper 500s (lite vriden SG-modell som ni ser. Nästan samma som Viper400 fast bl a Ebony-hals. Kroppen i Mahogny och EMG-mickar.) Iaf den spelar bra, låter bra osv men den glider ner lite snett när man har den i axelband (alltså halsen glider neråt). Vad ska man göra åt det? Jobbigt att spela så =/ Hm, finns något "trix" så vill jag också vet. Har en Gibson SG Gothic (dvs väldigt lik din gura). Med 50-hals och ebenholtzbräda är den extremt "framtung". Så fort man släpper halsen så åker huvudet i golvet ... BANG! 😆 Cheers! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 24 mars 2010 Dela Postat 24 mars 2010 Du får nog flytta axelbandsknoppen som sitter närmast halsen. Jag har sett en del SG's med knoppen flyttad till övre hornet. Testa lite olika positioner innan du tar fram verktygslådan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 24 mars 2010 Dela Postat 24 mars 2010 (redigerat) E ju samma med tex Fender p-bas,, Les paul är tung åt andra hållet istället. Och varför ska du släppa den, man spelar väl på den? Eller står ni på scen och försöker få alla att klappa händerna? 😆 Redigerat 24 mars 2010 av evilrocker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ONSatan Postat 24 mars 2010 Dela Postat 24 mars 2010 "E ju samma med tex Fender p-bas,," Inte min P-bas... "Och varför ska du släppa den, man spelar väl på den? Eller står ni på scen och försökerfå alla att klappa händerna? 😆" Man gillar ju att dricka öl mm då man spelar 😆 Smidigt också om man känner för att göra nått och inte måste låsa händerna på guran hela tiden. Cheers! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lejnoss Postat 24 mars 2010 Dela Postat 24 mars 2010 Verkar vara ett problem som finns på de flesta SG-gitarrerna, väldigt irriterande tycker jag. Jag skulle nog också prövat att flytta axelbandsknoppen. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MattiasA Postat 24 mars 2010 Dela Postat 24 mars 2010 Ett klassiskt SG problem. Se på gamla the who spelningar när townsend släpper gitarren. Då glider den ner med en gång. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hwasser Postat 24 mars 2010 Trådstartare Dela Postat 24 mars 2010 Jo flera här i tråden verkar ju ha samma problem. Har dock en polare som kör Gibson SG och den är stabil, kanske är just ebony-halsarna som är tunga eller nåt, hmm. Ska prova det där med att förflytta axelbandsskruven. Lär bli ett fult hål när man ändrar dock? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jasi Postat 24 mars 2010 Dela Postat 24 mars 2010 Eller så håller man i halsen hela tiden? det funkar det också 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
4Trax Postat 24 mars 2010 Dela Postat 24 mars 2010 Har samma problem med Firebirden. Mocka axelband funkar bra! Syntetbanden halkar men Mocka eller dylikt glider inte över axeln. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 24 mars 2010 Dela Postat 24 mars 2010 Jag såg en dansbandsbasist som hade skruvat på en aluminiumgrej på insidan det övre hornet så att knoppen hamnade längre ut. Inte särskilt snyggt, men balansen blev nog perfekt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ONSatan Postat 24 mars 2010 Dela Postat 24 mars 2010 Jo flera här i tråden verkar ju ha samma problem. Har dock en polare som kör Gibson SG och den är stabil, kanske är just ebony-halsarna som är tunga eller nåt, hmm. Ska prova det där med att förflytta axelbandsskruven. Lär bli ett fult hål när man ändrar dock? Tror SG normalt är "lite" obalanserad men att de med ebenholtzbrädor och "tjocka halsen" blir väldigt ostabila... Hm, att flytta axelbandsskruven då... Kanske dags att byta till nytt lås (så att jag kan spara det gamla hålet)? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 24 mars 2010 Dela Postat 24 mars 2010 Kanske e en fejk av balsaträ 😄 Inte min P-bas... Man gillar ju att dricka öl mm då man spelar 🙂 Smidigt också om man känner för att göra nått och inte måste låsa händerna på guran hela tiden. Cheers! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 24 mars 2010 Dela Postat 24 mars 2010 Kanske detta kan vara en slags lösning Jag såg en dansbandsbasist som hade skruvat på en aluminiumgrej på insidan det övre hornet så att knoppen hamnade längre ut. Inte särskilt snyggt, men balansen blev nog perfekt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ONSatan Postat 24 mars 2010 Dela Postat 24 mars 2010 Kanske e en fejk av balsaträ 😄 haha, you never know... (fast då är det ett jävligt tungt balsaträ!) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Postat 6 april 2010 Dela Postat 6 april 2010 Har haft en viper själv. Detta löser du genom att först slipa lite på övre taggens ände, sen så borrar du med ett 2mm borr och sätter dit axelbandshållaren. Vikten blir perfekt. Rätt lätt gjort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hwasser Postat 6 april 2010 Trådstartare Dela Postat 6 april 2010 (redigerat) Har haft en viper själv. Detta löser du genom att först slipa lite på övre taggens ände, sen så borrar du med ett 2mm borr och sätter dit axelbandshållaren. Vikten blir perfekt. Rätt lätt gjort. Hmm! 😛 vågar inte slipa på hornen! En temporär lösning är att ha axelbandet som vanligt, fast att man drar det som är i mitten under det övre hornet (då stödjer sig liksom främre delen av kroppen på axelbandet). Redigerat 6 april 2010 av hwasser Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.