Jump to content
Annons

80-talet när det var som bäst


Analogfreak (oregistrerad)

Recommended Posts

Var var ni !?

Ni verkar ju helt orkeslösa hela bunten

Ni tycker nåt som ni har hört av nån, som har en syrra som berättade det för din kusin, som skrev det i ett kedjebrev, som din brorsa var med i och som han senare, så du hörde sa detta när han pratade i sömnen !

På åttiotalet fanns det minst lika mycket bra musik som till exempel det fanns under det överreklamerade 60talet.

Så sluta gissa - Börja lyssna

Ni kan ju börja med dom här värdelösa skitartisterna dom är nog bara milli vanilli clones hela bunten

"Nä jag har då ingen av dom härna skitgrupperna i min skivsamling"

Guns & Roses, Sting , Peter Gabriel, Pouges, John Hiatt, Bad Religion, Slayer, R E M, Stone Roses Red Hot Chilipeppers, Cure, Stevie Ray Vaughn, Sugarcubes, Eurythmics L.L. Cool J ,Ebba Grön, Reeperbah, Docentern , Lolita Pop, Depeche Mode,The Clash, Nine Inch Nails,

Bon Jovi, Prince, The Police, Iron Maiden, Cyndi Lauper, Motley Crue, Billy Idol, New Order,The Church, Def Leppard, Bauhaus, Roxette and the list goes on forever........[

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 168
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag tror att du skulle se bra ut i hockeyfrilla Valle. Du är som gjord för den frisyren. 😄

Faktiskt så... Det fanns en kortare period i mitt liv då jag körde med vad som allmänt kallas "hockeyfrilla". Och visst — fucking ugly!

Men när vi väl skapar en tråd om 90-talet, så ska ni jävlar få se vilken kalufs jag bar på då 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Faktiskt så... Det fanns en kortare period i mitt liv då jag körde med vad som allmänt kallas "hockeyfrilla". Och visst — fucking ugly!

Men när vi väl skapar en tråd om 90-talet, så ska ni jävlar få se vilken kalufs jag bar på då 😄

Jag vill se nu! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill se nu! 😄

Jag vet inte .......Men nu känner jag mig gubbigare + med större hockeyfrissa än nånsin - men som tysken säger

ARS LONGA, VITA BREVIS - KONSTEN ÄR LÅNG, LIVET KORT

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Nåt annat som var väldigt käckt i musikvideos på 80-talet var den stela, ryckiga koreografin som fick hockeyfrillorna att guppa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag vet inte .......Men nu känner jag mig gubbigare + med större hockeyfrissa än nånsin - men som tysken säger

ARS LONGA, VITA BREVIS - KONSTEN ÄR LÅNG, LIVET KORT

Man borde kanske klippa sig hockey....man kanske känner sig 20 år yngre då... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så pratar vi väl lite generellt om hur det lät på 80-talet...jag gillar det bitvis.

Men till saken hör att Nine Inch...GnR ser inte jag som några representanter för 80-talet.

Guns n Roses vart ju lite banbrytande med att plocka upp det "råa" som dom hämtade från Hanoi Rocks som i sin tur varit och nallat i Aerosmith-kistan (Aerosmith från Stones s.sv.)

Nine inch nails 80-tal...ja hur stora var dom då...känner till "downvard spiral" men det gjorde jag i efterhand.

Eller tycker du jag är helt fel ute...Guns n R exploderade ju ytterst sent på 80-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så pratar vi väl lite generellt om hur det lät på 80-talet...jag gillar det bitvis.

ja

stor skillnad på hur det lät 82 å 88

egentligen tycker jag brytpunkter brukar komma runt mitten på decennierna - inte i övergången till nästa

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en reflexion:

Det finns 80-talsmusik som jag anser särskilt kännetecknas som 80-talsmusik — t.ex. S.A.W-snubbarna, hårdrock med brass/stråk-synthar etc. Sedan finns det musik som skrevs under 80-talet som inte nödvändigtvis "låter" 80-tal, men som likförbannat associeras med 80-tal.

GnR, Lenny Kravitz, The Black Crowes och andra är definitivt 80-talsband även om de gjorde allt för att låta, se ut som respektive bete sig som ett 70-tals dito.

Tycker för övrigt att The Black Crowes är sååå jävla läckra (musikaliskt, alltså)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ouch! Du har rätt — första plattan kom januari 1990.

Oj, den var jobbig! 😛

Nine inch Nails känns inte 80 men som du säger många försökte ta sig bort från det "svullstiga" men pratar vi 80-talet man minns inte säger jag Guns n Roses eller Red hot chilli mfl, som ligger på gränslandet tidsmässigt men musikaliskt helt untanför "80-talsnormen"

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för allvarlighetens skull givetvis:

Deep Purple - albumet "Perfect Strangers" (kom väl -84?)

Springsteen...

Chick Corea - albumet "Eye of the beholder"

FZ - albumet "Broadway the Hard way"

John Scofield - albumet "Blue Matter"

Kansas - albumet "Vinyl Confessions"

RUSH! - för helvete...

Link to comment
Dela på andra sajter

men pratar vi 80-talet man minns inte säger jag Guns n Roses eller Red hot chilli mfl, som ligger på gränslandet tidsmässigt men musikaliskt helt untanför "80-talsnormen"

Det är nog ganska så individuellt vad man "minns" och associerar. Men just i mitt fall och GnR, så vet jag att jag blev heltokig när deras platta kom (1987). I ren frustration svor jag över att sådär hade jag ju för fan velat lira hela tiden, men blivit "motarbetad" av mitt bands kommersiellpolicy; för här skulle det minsann liras Europe och Bon Jovi...

(1993-94 någon gång övergav jag själv kommersiell-tänket och skrev/lirade precis vad jag själv ville och kände för. Kanske var det också därför som jag aldrig riktigt blev den där rock-stjärnan jag drömde om att bli... 😛)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, den var jobbig! 😛

Nine inch Nails känns inte 80 men som du säger många försökte ta sig bort från det "svullstiga" men pratar vi 80-talet man minns inte säger jag Guns n Roses eller Red hot chilli mfl, som ligger på gränslandet tidsmässigt men musikaliskt helt untanför "80-talsnormen"

Men om du lyssnar på Red Hot Chili Peppers från 90-talet med Frusciante (och även Navarro av nån mystisk anledning) så låter det annorlunda jämfört med det hårdare och rappigare soundet från 80-talet med Slovak. Är väl inte representativt för 80-talet som sådant, men ser man på just det bandet är det stor skillnad på deras 80-, 90- och 00-talssound där man generellt sett blivit mindre funkigare och mer rockigare.

Appetite-produktionen var kanske inte typiskt åttiotalig, men visst låter virveln på framförallt Paradise City ändå lite 80-tal? Den är ju dessutom mycket mer klassisk hårdrock med just Aerosmith-influenser än vad Use Your Illusion var med alla pianon och sånt. Håller med Valle om skillnaden mellan 80-talssound och 80-talsband.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske skulle kunna sammanfatta 80-talet som FM-syntesens och pudelrockarnas decennium. 😛

Och världens bästa datorers decennium!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog ganska så individuellt vad man "minns" och associerar. Men just i mitt fall och GnR, så vet jag att jag blev heltokig när deras platta kom (1987)
. I ren frustration svor jag över att sådär hade jag ju för fan velat lira hela tiden, men blivit "motarbetad" av mitt bands kommersiellpolicy; för här skulle det minsann liras Europe och Bon Jovi...

(1993-94 någon gång övergav jag själv kommersiell-tänket och skrev/lirade precis vad jag själv ville och kände för. Kanske var det också därför som jag aldrig riktigt blev den där rock-stjärnan jag drömde om att bli... 🙁)

Stämmer, då skriver du att du minns bara dom tre sista åren av ditt 80-tal!

Varför du inte vart nån rockstjärna är nog för att som du skrev tidigare...alla måste dra någotsånär åt samma håll i ett band.

Sedan på 80-90 talet så var det lite känsligare att se ut som cirkus cirkör, en tjock en jättelång en kort..och basisten Mats som är jättebra men utan hår!?

Så det är mycket som ska stämma in och man ska ha turen att vara på plats då och inte vara"Mats", 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte .......Men nu känner jag mig gubbigare + med större hockeyfrissa än nånsin - men som tysken säger

ARS LONGA, VITA BREVIS - KONSTEN ÄR LÅNG, LIVET KORT

Eller på engelska (om vi nu snackar hockeyfrilla) - "Business in front, party in the back" 😛

Jag lägger min röst på Michael Jackson och Scritti Politti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Outrun!

Musiken är nog bland det bästa som producerats för ett spel!

Det spelet har jag lagt på tok för mycket pengar på! Och mitt nick, "Lee", kommer från speltiden då man hade tre bokstäver på sig, både här och på flipperspelen... Kunde kanske spenderat tiden bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror, i alla fall om jag kollar bekantskapskretsen, att man på något sätt fastnar i den musiken som man lyssnade på när man var 15-25år. (Och delvis 20 år tidigare som var morsan och farsans musik.) Det är helt enkelt favoritåren med första kärleken, första brustna hjärtat, första fyllan, första ligget, första... ja ni fattar. Man associerar musiken till en massa, när man var ung och fågelfri. Så visst fan är jag fast i 80-talet, men hjärtligt trött på det också efter alla dessa samlingsboxar... Det finns dessutom alldeles för mycket bra musik idag för att orka lyssna på det gamla. Det är bara när det är fest för de ålderstigna och man är full och tror man är 15 igen, som man röjer till "800 grader"... 😉

Själv hör jag givetvis Rush i mina öron när jag tänker åttiotal, men också Scritti Politti och ser mig sittandes i fönstret till min första egna lägenhet... (

Synclavier och Fairlight programmering i sin prydnad...) 🙂 Det är minnen som gör det! Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelet har jag lagt på tok för mycket pengar på! Och mitt nick, "Lee", kommer från speltiden då man hade tre bokstäver på sig, både här och på flipperspelen... Kunde kanske spenderat tiden bättre...

Själv har jag egentligen mest minnen från datorspelsvarianterna. Brorsan satt och spelade på sin ZX Spectrum.. sen hade vi det till Amiga också.

Helt otroligt dåliga versioner om man jämför med arkadvarianten egentligen. Speciellt Amigan kunde mycket bättre än så... Kolla t.ex. Lotus Turbo som kom några år senare (i början av 90-talet) till samma maskinvara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
ja

stor skillnad på hur det lät 82 å 88

egentligen tycker jag brytpunkter brukar komma runt mitten på decennierna - inte i övergången till nästa

Simple minds "Don't you forget about me" kom 1985 om jag inte minns fel.

80-talet innehåll mycket välgjorda melodier och harmonier. Idag är allt så förenklat och enkelspårigt.

80-tals soundet där man dränkte allt i reverb med långa decaytider var väl inte så kul däremot.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Nä jag har då ingen av dom härna skitgrupperna i min skivsamling"

Guns & Roses, Sting , Peter Gabriel, Pouges, John Hiatt, Bad Religion, Slayer, Stone Roses, Cure, Stevie Ray Vaughn, Sugarcubes, L.L. Cool J ,Ebba Grön, Reeperbah, Docentern , Lolita Pop, Nine Inch Nails, Bon Jovi, Prince, The Police, Iron Maiden, Cyndi Lauper, Motley Crue, New Order,The Church, Def Leppard, Bauhaus and the list goes on forever........[

Hehe...

i mitt fall är det ett resultat av att jag har hört alla de skitgrupperna (som du kallar dem) men inte tyckt om dem.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kan ju börja med dom här värdelösa skitartisterna dom är nog bara milli vanilli clones hela bunten

"Nä jag har då ingen av dom härna skitgrupperna i min skivsamling"

Det var jag som var íronisk och citerade nån av herrarna före ...........

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart jag skojade... också. Ingen artist eller något band är väl helt värdelöst. Så fort det har något värde för någon människa så är det värdefullt. Vi har olika smak bara.

Sedan... ju mer man gräver, ju fler kommer man på som är bra låtar. Oavsett decennium.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...