Ken Kängström Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Någon som kan hjälpa mig? 😱 http://www.atomic.physics.lu.se/fileadmin/.../Formelblad.pdf
D Vibe Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Någon som kan hjälpa mig? 😛 http://www.atomic.physics.lu.se/fileadmin/.../Formelblad.pdf Hehehe.
Valle Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Blev lite fundersam över formeln med "Ljusets fart" — vad menas? Talar vi om hastighet genom lins, atmosfär eller vakuum? Dessutom tror jag att det är sådant här som min bandkollega Vallhagen har som sänglitteratur. I smyg. (Fidden har det nog som tapet.)
SadamJR Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Blev lite fundersam över formeln med "Ljusets fart" — vad menas? Talar vi om hastighet genom lins, atmosfär eller vakuum? Dessutom tror jag att det är sådant här som min bandkollega Vallhagen har som sänglitteratur. I smyg. (Fidden har det nog som tapet.) http://arstechnica.com/science/news/2009/1...-fast-light.ars
ake Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Stående vågens ekvation - Stehend wellen glechung Ljudhastighet - Lautgeschwindigkeit Överljudshastighet - Uberlautgeschwindigkeit Enkel harmonisksvängning differentialekvation - Einfach harmonischschwingung differentialglechung 😕
Analogfreak (oregistrerad) Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Dopplereffekten är inte så tokig. 😕 Den vill vi ha mer av
debatt Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Någon som kan hjälpa mig? 😕 http://www.atomic.physics.lu.se/fileadmin/.../Formelblad.pdf Mycket av tecknen förklaras ju av respektive rubrik och vissa storheters förklaringar finns på sidan 4. Men sådana här formelsamlingar förutsätter ju normalt bredvidläsningslitteratur. Är det något specifikt du undrar över? 😉
Ken Kängström Postat 24 mars 2010 Trådstartare Postat 24 mars 2010 Mycket av tecknen förklaras ju av respektive rubrik och vissa storheters förklaringar finns på sidan 4.Men sådana här formelsamlingar förutsätter ju normalt bredvidläsningslitteratur. Är det något specifikt du undrar över? 😕 Hehe, det var menat med en gnutta komik som topping. Vissa förstår säkert rubbet, men andra liksom jag är en gnutta värre på mattebiten, vilket gör det till rena rama tyskan som visades ovan.
debatt Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Hehe, det var menat med en gnutta komik som topping.Vissa förstår säkert rubbet, men andra liksom jag är en gnutta värre på mattebiten, vilket gör det till rena rama tyskan som visades ovan. Ok... och exakt vad i tyskan är det du undrar över?? Nej, jag ska lägga ned nu. 😕
Thimmie Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Jorå... Jag hade G i matte A och i matte B så det där är enkelt för mig... 😛
Jasi Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Jorå... Jag hade G i matte A och i matte B så det där är enkelt för mig... Dude det där är fysik A o B haft båda..
Thimmie Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Dude det där är fysik A o B haft båda.. Dude, det var ett skämt. 🙂
Vallhagen Postat 25 mars 2010 Postat 25 mars 2010 Dessutom tror jag att det är sådant här som min bandkollega Vallhagen har som sänglitteratur. I smyg. Stämmer. Inte ens i smyg. Visst kan jag översätta det där. Alltihop? Förvånansvärt mycket i den fysikaliska terminologin heter samma sak på engelska som svenska. tjing
Vallhagen Postat 25 mars 2010 Postat 25 mars 2010 (redigerat) Blev lite fundersam över formeln med "Ljusets fart" — vad menas? Talar vi om hastighet genom lins, atmosfär eller vakuum? Svarar på denna, sådär i förbifarten. Om inte annat så ökar det väl min pruttighetskvot: c gäller för vakuum. Ingen större skillnad i atmosfären/vår luft. Lite EDIT: Det är ju två formler angivna, en för c och en för v. man brukar ange kvoten c/v som ett materialindex (refractive index) för ljushastigheten i specifika material. I luft är denna kvot alltså obetydligt större än 1, i glas närmare 1.5. Detta index är praktiskt; Eftersom ljushastigheten i vakuum är konstant, så blir räkningarna enklare för t.ex. ljushastigheten i glas. Man slipper knappa in rottecken o elände i miniräknaren, förutom det där my-r-epsilon-r-härket. Fan här blev man engagerad. Hehe, min första tanke var att ordmärka; fart och hastighet är inte samma sak, men sen slog det mig att fan, det heter "speed of light" (eng. speed= sv. fart) även om vi i svenskan pratar ljushastighet. Så jag fick en liten tankeställare oxå. tjing /er physicist Redigerat 25 mars 2010 av Vallhagen
cborg Postat 25 mars 2010 Postat 25 mars 2010 Jamen va bra. Där har vi ju det mesta vi behöver! 😉 Vågens ekvation och akustisk impedans.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.