Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan

Söker efter en mikrofon som har karaktären av sontronics Sigma, men som inte har riktningskänsligheten 8 utan njure. Den ska inte vara så känslig mot akustiken. Tänk en SM57:a fast med ljudet av en Sigma.

Vilken tycker DU jag ska titta på?

MVH

Anders

Annons
Postat

Micka gitarrlådan? Testa en Sennheiser E906. Den är gjord för att sättas dikt mot tyget, den tar nog inte upp ett dugg av rummet, delvis tack vara det platta "ansiktet". Jag tycker den är asbra på elgitarr.

Postat
Micka gitarrlådan? Testa en Sennheiser E906. Den är gjord för att sättas dikt mot tyget, den tar nog inte upp ett dugg av rummet, delvis tack vara det platta "ansiktet". Jag tycker den är asbra på elgitarr.

Japp, är för gitarren. Har den micken den där mjuka diskanten? Ska testa i helgen att kombinera sigman och 57:an, men en mick som låter som sigman, men inte tar upp något rum vore grymt! 😊

Har du en e906:a? Om du har det så får du gärna hojta till nästa gång du spelar in gitarr och gärna att du även spelar in samma ljud med 57:an så jag har något att jämföra med så vore jag grymt tacksam:)

MVH

Anders

Postat
Japp, är för gitarren. Har den micken den där mjuka diskanten? Ska testa i helgen att kombinera sigman och 57:an, men en mick som låter som sigman, men inte tar upp något rum vore grymt! 😆

Har du en e906:a? Om du har det så får du gärna hojta till nästa gång du spelar in gitarr och gärna att du även spelar in samma ljud med 57:an så jag har något att jämföra med så vore jag grymt tacksam:)

MVH

Anders

Ska fixa det. Det var nog den jag hade när jag gjorde feedbacktestet. Polarn o jag testade även en E606 som ser lika ut, till att micka ut gitarr live, men den funkade sämre än sm57. Den här är absolut bättre. Man bara hänger dit den mellan konen och kanten, sen är det klart. Med SM57 tycker jag man får med en anings diskant liknande kinadiskant (vad nu det är) som jag brukar skära bort lite av med diskantratten på både inspelning och live. Med E906 behövs inte det. Jag har för mig att jag läst att det är samma konstruktör som gjorde sm57 för länge sen som byggt ihop E906. Och då vet han nog en hel del om både virvel och gitarrmickning.

Postat
Ska fixa det. Det var nog den jag hade när jag gjorde feedbacktestet. Polarn o jag testade även en E606 som ser lika ut, till att micka ut gitarr live, men den funkade sämre än sm57. Den här är absolut bättre. Man bara hänger dit den mellan konen och kanten, sen är det klart. Med SM57 tycker jag man får med en anings diskant liknande kinadiskant (vad nu det är) som jag brukar skära bort lite av med diskantratten på både inspelning och live. Med E906 behövs inte det. Jag har för mig att jag läst att det är samma konstruktör som gjorde sm57 för länge sen som byggt ihop E906. Och då vet han nog en hel del om både virvel och gitarrmickning.

Underbart, ska bli intressant att jämföra de två. 😛

Till basshole: Byer M160 har jag aldrig testat, ska titta lite närmare på den, tack för tipset!

MVH

Anders

Postat (redigerat)
Beyer M160 är en bandmikrofon med njureupptagning. En klassiker som verkar stämma in exakt på vad du är ute efter.

Var med på en högst ovetenskaplig shootout i höstas när vi lyssnade på en ansenlig mängd mikrofoner framför lite olika högtalarlådor. M160 var nog den mikrofon som imponerade flest deltagare. Den har förvånansvärt lite botten för att vara bandmikrofon med ett öppet mellanregister och en topp som få andra bandmikrofoner. Få andra mikrofoner borde jag kanske säga. Helt klart värd att testa!

Och när vi är inne på bandmikrofoner (fast lite dyrare segment), har du testat Royer R121 eller R122? Bra mick för gitarr och basförstärkare. Kolla även upp AEA R84.

Edit: Doh! Glömde av att du inte ville ha med rummet i uppmickningen. Glöm mina utsvävningar om Royer och AEA.

Redigerat av joachime
Postat (redigerat)

I den här jotuben om TLM102 som trum-oh komplementerar de efter ett tag med en E906 på virveln. Inte gitarr, men ändå. SM57 används ju till både virvel o gitarr. En bandmick kanske tar upp lite mer av rummet även om den är riktad?

Edit: Äsch såg att det är en E609 på filmen, inte en lika som den jag har, E906

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

M160 verkar ju få en hel del ros här. Är nog värt att kolla upp den då 😄 Ska kanske förklara mig lite varför jag vill ha detta. Det är att när jag mickar upp min stärkare med sm57:a så får jag en hårdare diskant som inte riktigt är mitt ljudideal. Utan jag vill ha den mjuka diskanten. Att lägga ett low pass filter på räcker inte då övre mellanregistret blir lite spretigt i en 57:a. När jag sedan testade min sigma så kom diskanten väldigt nära det jag är ute efter, men rummet förstörde närheten i ljudet.

Här är ett exempel på hur jag vill ha diskanten

spotify:track:74lWxd9qY98utt3LqyN2yD

Tror ni förresten att jag tänker fel när jag tänker mig en bandmick för detta? Kanske finns ännu bättre förslag nu när ni har ett ljudande exempel.

MVH

Anders

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
M160 verkar ju få en hel del ros här. Är nog värt att kolla upp den då 😄 Ska kanske förklara mig lite varför jag vill ha detta. Det är att när jag mickar upp min stärkare med sm57:a så får jag en hårdare diskant som inte riktigt är mitt ljudideal. Utan jag vill ha den mjuka diskanten. Att lägga ett low pass filter på räcker inte då övre mellanregistret blir lite spretigt i en 57:a. När jag sedan testade min sigma så kom diskanten väldigt nära det jag är ute efter, men rummet förstörde närheten i ljudet.

Här är ett exempel på hur jag vill ha diskanten

spotify:track:74lWxd9qY98utt3LqyN2yD

Tror ni förresten att jag tänker fel när jag tänker mig en bandmick för detta? Kanske finns ännu bättre förslag nu när ni har ett ljudande exempel.

MVH

Anders

Jag instämmer om m160, en väldigt bra stärkarmick som inte heller kostar skjortan.

Jag skulle akta mig för R84, den är extremt stor i låga mellan och bottnen, man kan räkna med att få backa nästan en meter för att ta upp stärkaren med "normal" respons och då har man ganska mycket rum med. Det är i allmänhet en mick som man använder på längre avstånd än de flesta andra, då kan den vara fantastisk.

R84 kombinerat med en 57a kan vara väldigt trevligt på stärkare, m160 ihop med en 421 är lite samma sak, fast aningen "bitigare".

Du kanske också skulle kolla på sennheisers MD21, rundtagande dynamisk mick som man kan gå hur nära som helst med, utan att få överdriven bas, den är också fantastik på virvel, man ska inte luras och tro att den läcker en massa pga rundupptagningen, man kan gå mycket närmre än med njurar.

Redigerat av Elof
Postat

Den här M160 låter mer och mer intressant. Dock lyckades jag nu ändå att få fram den diskant jag ville genom att inte ge mig med stärkaren ännu mer 😄 Har hela tiden kört kanal 2 när jag inte ska ha riktigt tung dist och har då fått detta problem med diskanten (är inget problem då den låter skitsnyggt, men inte det jag va ute efter just nu), Men jag upptäckte dock att om jag skruvar fram samma "rena" distljud på kanal 3 och helt enkelt drar ner gainen en hel del så kom det fram 🤪 Men den där M160 blev jag ändå sugen på att testa, så den ska jag ha i åtanke 😄

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Kan ju få lyssna om ni vill höra hur jag fick diskanten nu. Personligen tycker jag att jag börjar närma mig den diskant jag är ute efter 😉

MEn jag måste erkänna att den där M160 är i mina tankar rätt ofta nu och viljan att prova den på stärkaren 🙂

Ny fil: gav lite mer gain på ena gitarren.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
Kan ju få lyssna om ni vill höra hur jag fick diskanten nu. Personligen tycker jag att jag börjar närma mig den diskant jag är ute efter 🙂

MEn jag måste erkänna att den där M160 är i mina tankar rätt ofta nu och viljan att prova den på stärkaren 🙂

Ny fil: gav lite mer gain på ena gitarren.

MVH

Anders

Fint klipp i nyperna. Det hörs att du rattar bra på Mesan. Jag tycker man ofta hör att de vrider på alldeles för mycket diskant o precense, då låter det billig transistorstärkare fast det kanske kostar 30.000.

Köp Beyern. Bra grabb ska ha bra Mesa och bra Mesa ska spelas in med bästa micken.

Postat
Fint klipp i nyperna. Det hörs att du rattar bra på Mesan. Jag tycker man ofta hör att de vrider på alldeles för mycket diskant o precense, då låter det billig transistorstärkare fast det kanske kostar 30.000.

Köp Beyern. Bra grabb ska ha bra Mesa och bra Mesa ska spelas in med bästa micken.

Ja, M160 lär jag kolla upp! Det ljud som är på mesan här har rätt högt ställd precense, men däremot är diskanten väldigt lågt nerdragen. Att använda både och låter bara tunt tycker jag och det som är mesan:s starkaste karaktär i mina öron är dess mellanregister tycker jag som försvinner i ett hav av diskant om man överanvänder treble/precense.

Nu har jag min ordinarie gitarr inne på service så jag spelade på en med väldigt gamla strängar och det satt ett 0.09-set på, vilket inte gör ljudet rättvisa. Vanligtvis spelar jag med 0.11 vilket ger ännu mer bett i tonen. Ska spela in lite sen när min ordinarie gitarr är i toptrim igen 🙂

MVH

Anders

Postat
Ja, M160 lär jag kolla upp! Det ljud som är på mesan här har rätt högt ställd precense, men däremot är diskanten väldigt lågt nerdragen. Att använda både och låter bara tunt tycker jag och det som är mesan:s starkaste karaktär i mina öron är dess mellanregister tycker jag som försvinner i ett hav av diskant om man överanvänder treble/precense.

Nu har jag min ordinarie gitarr inne på service så jag spelade på en med väldigt gamla strängar och det satt ett 0.09-set på, vilket inte gör ljudet rättvisa. Vanligtvis spelar jag med 0.11 vilket ger ännu mer bett i tonen. Ska spela in lite sen när min ordinarie gitarr är i toptrim igen 😮

MVH

Anders

En cardioid bandmick passar kanske i fler sammanhang än en 8? Särskilt om den inte är så dov som många andra...

Postat
En cardioid bandmick passar kanske i fler sammanhang än en 8? Särskilt om den inte är så dov som många andra...

Ja, den lär ju funka bättre på en stråksektion kan jag tänka mig, på exempelvis cello, utan att man får med rummet bakom 🙂 Herr Nilsson, du får gärna lyssna igen nu på diskanten. Igår va det lite sent så jag vågade inte driva rören så mycket, men idag gjorde jag en ny inspelning med samma inställningar men drev rören hårdare. Detta resulterade i mina öron till ett mer sammansvetsat ljud i diskanten. Känns som stärkaren är hemma nu iaf, bara att prova olika mickar 🙂

MVH

Anders

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Go for the MD421 😛

Postat (redigerat)
Go for the MD421 😛

hm....har den verkligen den diskanten jag efterfrågar? Har inte använt den själv någon gång på gitarr, men fick filer för mixning för ett tag sedan där gitarrerna va inspelade med både 57:a och 421:a och jag tyckte båda hade en rätt tråkig diskant. Men det kan ju ha varit inställningarna på stärkaren eftersom det inte va jag som spelade in den.

Men hur som helst så ska det i framtiden köpas in några 421:or för pukor så då kan man ju ändå testa den på gitarren också när den ändå är en klassiker precis som 57:an 😄

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.