Jump to content
Annons

ssd disk?


YellowStudio

Recommended Posts

Hej!

Sitter och funderar på om det kan vara idé att uppgradera sina hårddiskar. Skulle det bli bättre?

Processorn jag har idag är en 4kärnig qx7600 och 6gb ram, Asus p5Q. Kraften tar slut efter några konvulveringsreverb och x-antal spår med ew-play. Det är inte ram-minnet som spökar för det finns mer att ta av. Kör win7. Så frågan är om nya hårddiskar gör att jag kan köra mer krävande projekt eller är det bättre att spara pengar och satsa på en ny dator?

Datorn har ju några år på nacken men samtidigt undrar man om ssd-diskar skulle göra susen?

Redigerat av Lindpop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Sitter och funderar på om det kan vara idé att uppgradera sina hårddiskar. Skulle det bli bättre?

Processorn jag har idag är en 4kärnig qx7600 och 6gb ram, Asus p5Q. Kraften tar slut efter några konvulveringsreverb och x-antal spår med ew-play. Det är inte ram-minnet som spökar för det finns mer att ta av. Kör win7. Så frågan är om nya hårddiskar gör att jag kan köra mer krävande projekt eller är det bättre att spara pengar och satsa på en ny dator?

Datorn har ju några år på nacken men samtidigt undrar man om ssd-diskar skulle göra susen?

Vi får nog ha klart för ass att audio workstation är en rätt speciell sorts databehandling som inte får särskilt mycket forskningstimmar när det gäller att ta fram nya sorters processorer och chipsetkod för att stödja den moderna tidens personal computing. Det mesta i/o är nätverk och/eller hårddisk/primärminne. Längre sessioner av latency-free audio data transfer är det inga pengar i att försöka ta fram lösningar för.

Med andra ord. Gör dig inga större förhoppningar om de tekniska framsteg som gjorts sedan du investerade i din senaste burk. Den fråga du bör ställa dig är ifall mjukvaruutvecklingen i ditt fall går hand i hand med hårdvaruutvecklingen. Det är ju inte alltid man får betalt för att investera i det allra senaste i PC-väg. Om ditt program inte är utrustat för att utnyttja de senaste hårdvarulandvinningarna så är det ingen idé att uppgradera.

Vad gäller SSD så kommer ditt system att boota kvickare. Någon skillnad när du använder din DAW kommer du inte att märka av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för ditt svar!

Man undrar ju var flaskhalsen sitter då det blir för tunga projekt. Jag arbetar i Cubase5. Steinberg verkar inte riktigt ha optimerat det. Det kanske är bäst att fortsätta frysa ett tag till:-)

Jag märker det speciellt när jag lägger in vissa impulser i reverbet. Slörp säger det.

Redigerat av Lindpop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar!

Man undrar ju var flaskhalsen sitter då det blir för tunga projekt. Jag arbetar i Cubase5. Steinberg verkar inte riktigt ha optimerat det. Det kanske är bäst att fortsätta frysa ett tag till:-)

Jag märker det speciellt när jag lägger in vissa konvulveringsreverb. Slörp säger det.

Med SSD-disk så kommer du definitivt få ett mer responsivt system. nyare SSD diskar är sjukt mycket snabbare än vanliga diskar när det kommer till att hitta och ladda filer Men för att få mest bang i ditt system så bör du kanske slå till på en helt ny dator, kör du 64 bitars Windows förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Saxat ur pointblog:

Vad är en SSD?

En SSD används istället för mekaniska hårddiskar, som sitter i de flesta datorer. En SSD är mycket snabbare än en mekanisk hårddisk. De brukar kallas framtidens lagrinsmedia för datorer, i synnerhet för dess prestanda och stabilitet. En SSD har inga rörliga delar, vilket gör dem mera tappsäkra än en vanlig mekanisk hårddisk. Därav namnet Solid State Drive, förkortat SSD.

I SSD enheten sitter det flashminnes chip. De liknar dem som hittas i vanliga USB minnen. De minneschip som används i dagens moderna SSD enheter är av NAND flash typ. NAND flash chip är mer komplicerade än de mer äldre NOR chippen, men NAND kan lagra mer data.

SSD enheters största nackdel är dock att de kostar väldigt mycket att producera i jämförelse med en mekanisk hårddisk. Men en SSD är bättre på alla andra punkter än just priset. I framtiden kommer troligen priset att vara mycket lägre och inte längre vara en deras stora nackdel. Det finns goda tecken på att vi är på väg mot det. Alldeles nyligen började Intel tillverka sina enheter med 34 nm teknik vilket gjorde att de kunde sänka sina priser med ca. 30 %.

Det är många aktörer som vill vara med och slåss på denna marknad. De gamla hederliga hårddisk tillverkarna Seagate och WD är dock några av de senare att anamma SSD tekniken. Vilket gör att de ligger lite efter, men de har nog pengar att komma ikapp de andra. Däremot har Samsung, som också är en stor hårddisk tillverkare, kommit långt på SSD marknaden. Idag är det dock Intel och OCZ som har de bästa och mest prisvärda enheterna. Tänk dock på att OCZ använder minneschip från Samsung och kontroller från Indilinx. Håll koll på denna spännande och växande marknad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack! Bra! Det verkar ju lovande.

Kom även att tänka på i helgen att varför går det inte lika bra att använda små SD- eller XD-kort istället för en hdd, när man vill spela in mångkanalig musik på sin dator??

Det har ju redan de små inspelningsbara digitala ljudupptagarna, Zoom, Olympus m.fl. Finns ju såna kort på 16 GB och säkert ännu mer. Ett på 2 GB räcker väl gott för en fullängds-cd-produktion?

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack! Bra! Det verkar ju lovande.

Kom även att tänka på i helgen att varför går det inte lika bra att använda små SD- eller XD-kort istället för en hdd, när man vill spela in mångkanalig musik på sin dator??

Det har ju redan de små inspelningsbara digitala ljudupptagarna, Zoom, Olympus m.fl. Finns ju såna kort på 16 GB och säkert ännu mer. Ett på 2 GB räcker väl gott för en fullängds-cd-produktion?

😆

Dom snabbaste Compact Flash-kort idag klarar ligger väl på en 60mb/s i både läs och skrivhastighet, en mekanisk disk ligger väl på 300MB/s teoretiskt, dock brukar söktiden ligga vid en 8-9ms jämfört med en flash som ligger på 0.1ms.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom snabbaste Compact Flash-kort idag klarar ligger väl på en 60mb/s i både läs och skrivhastighet, en mekanisk disk ligger väl på 300MB/s teoretiskt, dock brukar söktiden ligga vid en 8-9ms jämfört med en flash som ligger på 0.1ms.

Vad innebär det rent praktiskt? Det lär väl t.o.m. finnas en del mellanstora digitala portastudios som inte har inbyggd hdd utan använder dylika kort för lagringen, har jag för mig.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

"The native x64 version of Cubase 5.5 now features an improved VST Bridge that boasts higher performance and dramatically enhanced compatibility with the majority of bridged 32-bit VST2.4 plug-ins."

http://www.steinberg.net/en/products/music...55_preview.html

Fasiken vad glad jag blir när jag läser detta, ska ju installera om på nytt idag, och då får man läsa detta! Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag kör 64 bit win7.

Köpa ssd diskar hamnar på en ca 10 - 12 tusen. Det är kanske bättre och vänta ett tag till innan jag gör nåt.

Ja priserna lär gå ned en del snart men du behöver ju inte lägga ned många tusen. För att få SSD-diskars fördelar, finns ju faktiskt från någon tusing för mindre modeller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att det kommer en uppdatering till Cubase5!

Det kanske löser lite av problemen.

Man kanske kan behålla sin gamla dator då och avvakta med nya diskar tills priserna sjunker.

Jag behöver 3 diskar. Har stora samplingsbibliotek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att det kommer en uppdatering till Cubase5!

Det kanske löser lite av problemen.

Man kanske kan behålla sin gamla dator då och avvakta med nya diskar tills priserna sjunker.

Jag behöver 3 diskar. Har stora samplingsbibliotek.

Främsta prestandavinsten får du om du lägger operativet plus programmen på SSD diskar och eventuellt dina mest använda samplingsbibliotek. Tokstora strömmande samplingsbibliotek och backup filer kan du ha kvar på vanliga diskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har man installerat om Win7 på sin lilla lilla 2.5" disk som jag naturligtvis glömde att köpa kabinett till för att kunna stoppa in i ett 3.5" fack, men nu är indexering,defragmenterings tjänster inaktiverade.

Fick bränna en skiva med den senaste firmwaren för SSD, dåligt att den inte låg på disken när man köpte den, Intel SSD Toolbox är också installerad.

Nu ska jag börja installera allt i program väg.

Återkommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj, nu har man fått starta om datorn många ggr pga alla uppdateringar, det första jag kan säga så är ju det sjuk access tid på allt, man hinner knappt blinka så är grejjorna uppe på skärmen, inte något jag är van vid och känns lite ovant.

Är dock väldigt förbannad just nu för att tjejen "städat" bort mitt cubase 5 någonstans, hon är i badhuset och njuter för fulla muggar när jag vill installera allt, har letat igenom hela lägenheten utan resultat, antingen har hon slängt det eller så ligger det nere i källaren, blir så trött på detta............

Får väl prioritera och installera något annat tills hon kommer hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...