Pmm Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Kan man använda ljudkortets preamps som ingångar för syntar och trummaskiner. Och vad händer om man har igång 48v fantom power? Kan prylarna gå sönder ? Min dynamiska mikrofon klarar i alla fall 48v utan problem. Har läst att vissa mikrofoner kan vara känsliga för just det. Tänkte om man kör 2 preamps ingångar för att få stereo på t.ex synten,, Då blir det ju 48v genom 2 ingångar.. Om man ska panorera dom åt vänster och höger.
SIRR Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Kan man använda ljudkortets preamps som ingångar för syntar och trummaskiner.Och vad händer om man har igång 48v fantom power? Kan prylarna gå sönder ? Min dynamiska mikrofon klarar i alla fall 48v utan problem. Har läst att vissa mikrofoner kan vara känsliga för just det. Tänkte om man kör 2 preamps ingångar för att få stereo på t.ex synten,, Då blir det ju 48v genom 2 ingångar.. Om man ska panorera dom åt vänster och höger. Nej det kan du inte, ingång för syntar/trummaskiner och dylikt kopplar du in via LINE. Många interface har kombinerade preamps/line-ingångar så när du kopplar in TRS i line-ingången så bypassar den micpreampen. PhP (phantom power) är +48 V DC som är svagström (förstärkning) till kondensator-mikrofoner. De flesta dynamiska mikrofoner tål PhP men det finns ingen mening med att ha på det om du använder en dynamisk mick. BANDMICKAR TÅL ABSOLUT INTE PhP, dom går helt enkelt sönder på direkten, har för mig att det finns några enstaka bandmickar som tål det men generellt aldrig PhP och bandmick. Vill du koppla in en synt så gör du det via line-signal, i en/två av dina line-in på ditt ljudkort. Du behöver inte nödvändigtvis köra L/R från synten, beror på vilken synt du har. Hur många in-ut har ljudkortet? Panorera behöver du inte tänka på så länge du kör direkt i i datorn, hade du använt mixerbord skulle du behövt panorera när du bussar ut signalen men annars pannar du som vanligt i din DAW.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Kan man använda ljudkortets preamps som ingångar för syntar och trummaskiner.Ja det kan du! Vissa synthar kan kräva en högre ingångsimpedans och där behöver du då en DI-boxOch vad händer om man har igång 48v fantom power?Kan prylarna gå sönder ? Fantommatningen skickas bara ut via XLR-ingångarna så när du använder TRS så leds ingen fantommatning genom kabeln.Min dynamiska mikrofon klarar i alla fall 48v utan problem.Har läst att vissa mikrofoner kan vara känsliga för just det. Tänkte om man kör 2 preamps ingångar för att få stereo på t.ex synten,, Då blir det ju 48v genom 2 ingångar.. Om man ska panorera dom åt vänster och höger. Vissa bandmickar tål inte fantommatning så där får man vara försiktig.
Pmm Postat 23 mars 2010 Trådstartare Postat 23 mars 2010 Nej det kan du inte, ingång för syntar/trummaskiner och dylikt kopplar du in via LINE. Många interface har kombinerade preamps/line-ingångar så när du kopplar in TRS i line-ingången så bypassar den micpreampen. PhP (phantom power) är +48 V DC som är svagström (förstärkning) till kondensator-mikrofoner. De flesta dynamiska mikrofoner tål PhP men det finns ingen mening med att ha på det om du använder en dynamisk mick. BANDMICKAR TÅL ABSOLUT INTE PhP, dom går helt enkelt sönder på direkten, har för mig att det finns några enstaka bandmickar som tål det men generellt aldrig PhP och bandmick. Vill du koppla in en synt så gör du det via line-signal, i en/två av dina line-in på ditt ljudkort. Du behöver inte nödvändigtvis köra L/R från synten, beror på vilken synt du har. Hur många in-ut har ljudkortet? Panorera behöver du inte tänka på så länge du kör direkt i i datorn, hade du använt mixerbord skulle du behövt panorera när du bussar ut signalen men annars pannar du som vanligt i din DAW. Ja det kan du! Vissa synthar kan kräva en högre ingångsimpedans och där behöver du då en DI-boxFantommatningen skickas bara ut via XLR-ingångarna så när du använder TRS så leds ingen fantommatning genom kabeln. Vissa bandmickar tål inte fantommatning så där får man vara försiktig. Tack för svaren.. Jag har 4 xlr ingångar på framsidan. Dessa ska jag bara använda till kondensator mikrofoner.. 😆
pompe Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Tack för svaren.. Jag har 4 xlr ingångar på framsidan. Dessa ska jag bara använda till kondensator mikrofoner.. 🙁 Eller dynamiska, men ha inte fantommatningen på i onödan 😮
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.