mahawi Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Skulle vilja veta om det finns nån liten 4-kanalsmixer som även dubblerar som DI-box. Jag vill dra in ett stereopar (synth) och en monosignal (sång) i mixern, och kunna ställa nivåerna för lyssning i lurar. Samtidigt ska stereoparet och monosignalen vidare till PA-mixern. Från PA-mixern får jag lyssning på resten av orkestern som jag drar in på fjärde kanalen. Jag vill alltså kunna justera nivåerna i lurarna på 1+2: min synth, 3: min sång och 4: resten av bandet. Finns? Kollade på Behringer Ultralink Pro MX882, men den verkar göra antingeneller, inte bådeoch. 🙂 Alternativet är givetvis att köpa tre DI-boxar, men jag vill gärna ha allt samlat och kompakt...
hegobald Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Joo.. Alla mixers med Hi Z ingång gör ju det kan man säga.. Fast en synth har ju redan en lineutgång och behöver ingen DI box??? 🙂 Eller hur menar du? Du vet vad en Di box är va? (linebox kallar jag dom) Som på http://en.wikipedia.org/wiki/DI_unit
pompe Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Joo.. Alla mixers med Hi Z ingång gör ju det kan man säga.. Fast en synth har ju redan en lineutgång och behöver ingen DI box??? 🙂 Eller hur menar du? Du vet vad en Di box är va? (linebox kallar jag dom) Som på http://en.wikipedia.org/wiki/DI_unit De han syftar på är en DI som även splittar signalen! Har tänkt på samma sak, men med en annorlunda strategi! Varför inte bara ett mixerbord, där du ber teknikern att skicka en retur på signaler försig, då kan du själv blenda signalen till dina öron! då har du dessutom plats för att stoppa in en mick som fångar upp ljudet, vilket är bra för live-känslan. Det är inte kul när signalen åker igen allt för onödig eletronik D:
mahawi Postat 24 mars 2010 Trådstartare Postat 24 mars 2010 Tack för svar, pompe. Ska grubbla på din metod. MVH, Mattias
Thulesius Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 Det föresätter ju att Pa mixern har 2 st sends över vilket inte alltid är fallet när man är ute och giggar.
mahawi Postat 25 mars 2010 Trådstartare Postat 25 mars 2010 (redigerat) Kom på att vi ibland giggar med liten rigg där allt linas in i mixern, så då skulle det bara krångla till det med XLR-kontakter som alla DI-boxar verkar ha. När vi giggar på stor rigg så står ljudkillen för DI-boxarna. Så renodlade splitters kanske är vad jag bör satsa på? Några rekommendationer på den fronten? Tack på förhand! Edit: jag har redan en liten 4-kan mixer, ska tilläggas. Splittern ska alltså dela signalen att gå både till min mixer och PA-mixern. Ett litet förtydligande, bara. Redigerat 25 mars 2010 av mahawi
LejonLeo Postat 3 april 2010 Postat 3 april 2010 Joo.. Alla mixers med Hi Z ingång gör ju det kan man säga.. Fast en synth har ju redan en lineutgång och behöver ingen DI box??? 🙂 Eller hur menar du? Du vet vad en Di box är va? (linebox kallar jag dom) Som på http://en.wikipedia.org/wiki/DI_unit Nej vänta nu här... Så länge jag har spelat klaviatur, och det är länge, har det alltid sprungit fram ljudtekniker på scen och i studios och ska koppla in min synth i sina jävla små lådor, LineBoxarjävlarna...
Hägglund (oregistrerad) Postat 3 april 2010 Postat 3 april 2010 (redigerat) Nej vänta nu här... Så länge jag har spelat klaviatur, och det är länge, har det alltid sprungit fram ljudtekniker på scen och i studios och ska koppla in min synth i sina jävla små lådor, LineBoxarjävlarna... En synth funkar att köra in i en mic-ingång eftersom impedansen inte är särskilt hög. Varför man väljer att köra synthen genom en line-box vid livespelningar är för att signalen till mixplats ofta går via en 50 meter lång multikabel och då vill man ha en balanserad signal. Redigerat 3 april 2010 av Hägglund
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.