Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Jo det är klart, men jag vet också hur förvirrande många spår kan vara för en nybörjare efter erfarenhet att undervisa i ämnet. Det jag lärt mig är att det är bra att börja med en fåspårig låt. Kanske bara gitarr och sång, eller kanske en talbok med röst och några ljudeffekter. Nu menar jag riktiga nybörjare. Så att få upp en sådan låt i framtiden tror jag inte är dumt 😐

MVH

Anders

Jo, jag förstår vad du menar. För en helt grön mixare är detta övermäktigt. Absolut, en enklare låt med mer luft (mer utrymme för misstag / färre misstag att göra) vore bra.

Annons
  • Svar 196
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)
Jag vill också vara med! Här är min förmiddagsmix: https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8999

Jag tycker att det var skitsvårt med alla gitarrspår som ska dra igång på samma ställe utan att spränga mixen totalt 🤪

KUL!!!

Lyssnade bara i lurar nu på jobbet. Men det lät bra. Lite väl mycket s i sången och gitarrerna lät som de behövdes eq:as en del till. Lät som mixen va väldigt bright också och saknade tyngd. Men det kan vara lurarna som lurar mig. Inte van vid dem, är ett par K271 MKII.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Ang gitarrspåren så tänkte jag så iaf att de måste alla få en egen roll och syfte annars har de inget i mixen att göra. Så jag tänkte på följande sätt med gitarrerna.

Första kompguran får ligga lite lägre i nivå än om jag hade mixat den i refrängen. Detta till syftet att refrängen skulle lyfta mer. Panorerade ut den ca 70-70 då jag ville spara bredd.

Distade gitarren Skulle få agera bredd i refrängen för att ge extra lyft. Så den är ute 100-100

Akgitarren använde jag för att limma ihop mixen tillsammans med pad:en

Rena gitarren användes utpanorerad ca 40 mot den ditade fill guran som också panoreades 40. Ställde nivåer mellan dem, och sedan mot resten. Lät den rena guran vara lite hög under första refrängen på ett ställe för att man skulle vakna till 🤪

Jag hade helt enkelt refrängens lyft mycket i åtanke med gitarrerna. Och insé att allt inte behövs höras lika mycket 😑

Så tänkte jag med gitarrerna iaf. Hur tänkte ni andra?

MVH

Anders

Postat
Första kompguran får ligga lite lägre i nivå än om jag hade mixat den i refrängen. Detta till syftet att refrängen skulle lyfta mer. Panorerade ut den ca 70-70 då jag ville spara bredd.

Distade gitarren Skulle få agera bredd i refrängen för att ge extra lyft. Så den är ute 100-100

Där tänkte vi väldigt lika! 😄

Jag har lyckats få väldigt trevliga roller till mina gitarrer tycker jag. Det är bara att använda fantasin 😛

Postat (redigerat)
Där tänkte vi väldigt lika! 😄

Jag har lyckats få väldigt trevliga roller till mina gitarrer tycker jag. Det är bara att använda fantasin 😛

haha...ja någon fantasi behöver man nog inte ha för deras roller i min mix. Det skulle vara tajt och rockigt helt enkelt, men ändå vara kvar som lite mjukare pop och väldigt radiovänligt.

Hur tänkte du med resten av gurkorna? Hur tänkte ni andra? come on peaople, det är ju sådant här som är kul att diskutera 😄

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat (redigerat)

Min plan är att få fram syntarna och det där bättre och eventuellt plocka bort några gitarrspår. Tror det skulle räcka med fyra gitarrspår + ackegurorna ungefär som på min mix som ligger där i spelarn. Att få en lite luftigare mix.

Fast just nu bråkar jag med soundet på trummorna 😱

Redigerat av Neosus
Postat
haha...ja någon fantasi behöver man nog inte ha för deras roller i min mix. Det skulle vara tajt och rockigt helt enkelt, men ändå vara kvar som lite mjukare pop och väldigt radiovänligt.

Hur tänkte du med resten av gurkorna? Hur tänkte ni andra? come on peaople, det är ju sådant här som är kul att diskutera 🙂

MVH

Anders

Jag har inte hunnit öppna upp filerna ännu. Ändå går jag igång som fan på ert goa snack 🙂

Så fort jag börjat pilla lite så ska jag ge mig in i snacket. Känns som man kommer lära sig en del av er.

Låter som om det är en del gitarr på låten. Skulle vara roligt att höra hur ni eq'ar för att få plats med allt?

Keep it up gubbar...

Postat (redigerat)

Hur tänkte du med resten av gurkorna? Hur tänkte ni andra? come on peaople, det är ju sådant här som är kul att diskutera 🙂

MVH

Anders

Min mix är lite med dansbandig eller vad man ska säga. Gott om botten och lite tunnare i "rock-registret".

Riffgitarrerna får ligga som utfyllnad, refränggitarrerna (de med ljus dist) står för WOW:et och drivet i refrängerna och är ganska tunna i ljudet, där har jag även fördröjt ena kanalen för att få lite djup. Ackegurorna ligger bara som stimuli i diskantregistret.

Trummorna är relativt torra och mysiga, och resten av instrumenten är lite blötare och ligger runt trmmorna. Är dock missnöjd med virveln så den måste jag göra om. Vet inte riktigt hut mycket tid jag ska lägga på mixen dock. Har lagt ett par timmar nu och det får väl bli ett par till.

Jag har inte hunnit öppna upp filerna ännu. Ändå går jag igång som fan på ert goa snack 🙂

Så fort jag börjat pilla lite så ska jag ge mig in i snacket. Känns som man kommer lära sig en del av er.

Låter som om det är en del gitarr på låten. Skulle vara roligt att höra hur ni eq'ar för att få plats med allt?

Keep it up gubbar...

Absolut, det är nästan för mycket gitarr tycker jag. Smetar rätt duktigt, men det går att få till. Jag tycker det viktigaste är att bestämma sig för vad som ska höras tydligt och låta de andra gitarrerna ta lite mer utfyllande roller. Det går inte att få driv i allt samtidigt får då får det ju inte plats som du säger.

Jag kan kanske sammanfatta senare hur jag tänkt på de olika delarna av mixen, med en generell beskrivning av hur jag eq:at/komprimerat osv på de olika spåren.

Redigerat av desvaenger
Postat
KUL!!!

Lyssnade bara i lurar nu på jobbet. Men det lät bra. Lite väl mycket s i sången och gitarrerna lät som de behövdes eq:as en del till. Lät som mixen va väldigt bright också och saknade tyngd. Men det kan vara lurarna som lurar mig. Inte van vid dem, är ett par K271 MKII.

MVH

Anders

Tack för feedback! 🙂 Jag håller med och har försökt åtgärda. Uppdaterad version: https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8999

Blev det bättre eller är jag ute och cyklar? 🙂

Postat (redigerat)
Tack för feedback! 🙂 Jag håller med och har försökt åtgärda. Uppdaterad version: https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8999

Blev det bättre eller är jag ute och cyklar? 🙂

Mycket bättre tycker jag! Det jag tänkte på nu va att stråket eller pad:en i refrängen va lite väl hög för min smak. Baskaggen och pukorna lät lite tama. Lite mycket low mid för min smak i kicken. Skulle vilja att kick och bas jobbade bättre tillsammans då kicken känns lite utanför mixen nu. Sången låter som den slår i botten i sitt låga mellanregister ibland, kanske kompressor inställning där. Men klar förbättring i mina öron 🙂

EDIT: menade inte att kicken lät tam i sig självt utan tillsammans med resten. Det blev aldrig känslan av att jag ville spela med trummisen 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
Min mix är lite med dansbandig eller vad man ska säga. Gott om botten och lite tunnare i "rock-registret".

Riffgitarrerna får ligga som utfyllnad, refränggitarrerna (de med ljus dist) står för WOW:et och drivet i refrängerna och är ganska tunna i ljudet, där har jag även fördröjt ena kanalen för att få lite djup. Ackegurorna ligger bara som stimuli i diskantregistret.

Trummorna är relativt torra och mysiga, och resten av instrumenten är lite blötare och ligger runt trmmorna. Är dock missnöjd med virveln så den måste jag göra om. Vet inte riktigt hut mycket tid jag ska lägga på mixen dock. Har lagt ett par timmar nu och det får väl bli ett par till.

Ska bli kul att höra när du är klar 🙂 Kan tänka mig denna även i en modern dansbands mix. Hur mycket tid man ska lägga är alltid svårt. Personligen nöjde jag mig med ett par fåtal timmar. Visst kan man pilla mer, men det är även nyttigt att göra en snabb mix och bara släppa besten lös sedan 🙂

MVH

Anders

Postat
Min plan är att få fram syntarna och det där bättre och eventuellt plocka bort några gitarrspår. Tror det skulle räcka med fyra gitarrspår + ackegurorna ungefär som på min mix som ligger där i spelarn. Att få en lite luftigare mix.

Fast just nu bråkar jag med soundet på trummorna 🙂

Kanske göra trummorna lite torrare om du vill att det ska vara en mer synthbaserad dänga 🙂 Syntharna är ju rätt kliniska förutom orgeln som smäcker på rätt bra i sin skitighet. Så att få lite mer "producerade" trummor tror jag på som idé om man skulle vilja att synthljuden ska vara dominanta. Kanske byta ut fillgitarren i refrängen till en synth också?

Bara lite spontana tankar iaf 🙂

MVH

Anders

Postat

Hejsan

Det första jag tänkte på med denna mix va att mycket låg i mitten och bråkade med sången. Mitt första tips är att höja sången en aning och jobba lite mer med panoreringarna och placera instrumenten i både sidled och djupled lite mer 🙂

Spontana tanken iaf som kom upp direkt. Sedan va den lite dov, men det är inte lika viktigt tycker jag som att få en bra balans.

MVH

Anders

Postat

Lite rolig men sjuk grej egentligen med mig. Jag vet att jag tycker en trummix jag gör själv är OK i mina öron iaf när jag börjar slå med armarna omkring mig och låtsas att jag kan spela.

Om min fot börjar stampa så vet jag att även helheten är OK i mina öron

Jag kanske är lite skum ):

MVH

Anders

Postat

Sorry att jag varit borta ett tag. Har spelat in mycket i två dagar, När tycker ni att man skall ha en deadline..

det känns ju inte bråttom. men det skall ju inte rinna ut i sanden heller.

Om någon saknar en mix i spelaren meddela mig då!

Postat (redigerat)
Sorry att jag varit borta ett tag. Har spelat in mycket i två dagar, När tycker ni att man skall ha en deadline..

det känns ju inte bråttom. men det skall ju inte rinna ut i sanden heller.

Om någon saknar en mix i spelaren meddela mig då!

ett par veckor kanske? Då känns det som man fått gott om tid på sig och ändå har en inte allt för långt fram deadline. Det är mitt förslag iaf. Vad är det för jury? De kanske behöver en helg på sig att lyssna ´röstningen bör ju pågå ett litet tag.

Så mitt förslag blir nästa fredag, då har de som gått i skolan även haft en lov på sig att sitta med det 🙂

EDIT: bara för att tävlingen sedan är slut så behöver inte lärdomarna ta slut utan man kan ju fortsätta jobba och söka tips om man vill det.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
Mycket bättre tycker jag! Det jag tänkte på nu va att stråket eller pad:en i refrängen va lite väl hög för min smak. Baskaggen och pukorna lät lite tama. Lite mycket low mid för min smak i kicken. Skulle vilja att kick och bas jobbade bättre tillsammans då kicken känns lite utanför mixen nu. Sången låter som den slår i botten i sitt låga mellanregister ibland, kanske kompressor inställning där. Men klar förbättring i mina öron 🙂

EDIT: menade inte att kicken lät tam i sig självt utan tillsammans med resten. Det blev aldrig känslan av att jag ville spela med trummisen 🙂

MVH

Anders

Jahaaa fanns det stråk också?!! 🙂 Så går det när man sitter länge. Jag hade inte ens sett det. Jag uppdaterar väl min mix återigen då. 🙂 Försökte få någon bukt med kaggen också. Jag puffade till den lite lägre ner än tidigare för att få lite mer duns i den. Sången har jag dragit av lite mellanregister på nu. Jag är rätt döv nu som sagt så jag reserverar mig för helt jävla värdelösa förändringar i mixen 🙂

Ja just... ska man länka för tredje gången också? https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8999

Postat (redigerat)
Ska bli kul att höra när du är klar 🙂 Kan tänka mig denna även i en modern dansbands mix. Hur mycket tid man ska lägga är alltid svårt. Personligen nöjde jag mig med ett par fåtal timmar. Visst kan man pilla mer, men det är även nyttigt att göra en snabb mix och bara släppa besten lös sedan 🙂

MVH

Anders

Den lät redan över förväntan efter ett par timmar så jag kunde egentligen slutat där. Blev lite förvånad själv då jag mest sysslar med elektronisk musik där tänket är helt annorlunda. Blev en rejäl utmaning att sätta sig och mixa ett projekt av denna storleken igen. Jag tycker mest sången är svår. Rummet har kommit med en hel del på sina ställen och det låter som en rörmick som distar lite i vissa frekvensband också? Kan det vara det?

EDIT: Jag tar nog tillbaks att det är en rörmick. Fast egentligen vet jag inte riktigt.

Redigerat av desvaenger
Postat
Jahaaa fanns det stråk också?!! 🙂 Så går det när man sitter länge. Jag hade inte ens sett det. Jag uppdaterar väl min mix återigen då. 🙂 Försökte få någon bukt med kaggen också. Jag puffade till den lite lägre ner än tidigare för att få lite mer duns i den. Sången har jag dragit av lite mellanregister på nu. Jag är rätt döv nu som sagt så jag reserverar mig för helt jävla värdelösa förändringar i mixen 🙂

Ja just... ska man länka för tredje gången också? https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8999

hmmm. Tror jag börjar bli trött i öronen nu också då man lyssnat väldigt mycket på denna låt nu och folks olika mixar. Detta va svårt. Vissa saker gillade jag bättre med förra och vissa bättre med denna 🙂 Men gitarrerna kändes bättre balanserade frekvensmässigt nu, men kicken kändes nästan för stor nu tyckte jag. För långt fram kanskei mixen. Testa att sololyssna på den med basen och hitta bra balans mellan dessa två. KAn avslöja att basen i min mix är sidechainad för att kunna ha punch från kicken men ändå inte behöva ha den så jättelångt fram. Basen är även sidechainad mot virveln fast inte lika mycket. Det kanske är något att testa iaf för att få den att smälta in bättre i mixen.

Basen är svår på denna låt. Den innehöll inte mycket övertoner, så när man sänkte volymen försvann basen nästan i andra versen. Två alternativ fann jag, ett att höja basen, men då blev det för mycket bas och obalanserat med kicken tyckte jag. Andra alternativet va att jag löste detta delvis genom att skicka basen genom en gitarrförstärkare. Blev inte perfekt, men bättre iaf i mina öron. Tillkom saker som inte fanns innan i ljudet.

Men du ska ju inte lyssna på mig bara, detta är ju bara mina personliga åsikter!

MVH

Anders

Postat (redigerat)
Den lät redan över förväntan efter ett par timmar så jag kunde egentligen slutat där. Blev lite förvånad själv då jag mest sysslar med elektronisk musik där tänket är helt annorlunda. Blev en rejäl utmaning att sätta sig och mixa ett projekt av denna storleken igen. Jag tycker mest sången är svår. Rummet har kommit med en hel del på sina ställen och det låter som en rörmick som distar lite i vissa frekvensband också? Kan det vara det?

EDIT: Jag tar nog tillbaks att det är en rörmick. Fast egentligen vet jag inte riktigt.

Jag uppfattade som att det låga mellanregistret gärna slog igenom lite så jag använde en multibandskompressor på den för att få lite bukt med den. Men sången va svår på denna! Klart det svåraste instrumentet i hela denna mix.

vad kul att du är nöjd, ska bli spännande att höra!

Inte en aning om vad det kan vara för mick som använts 🙂

Jag tyckte dock inte om diskanten i micken, men jag har ett litet knep jag brukar göra för det, ska testa och se om det funkar, bara för skojs skull 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
hmmm. Tror jag börjar bli trött i öronen nu också då man lyssnat väldigt mycket på denna låt nu och folks olika mixar. Detta va svårt. Vissa saker gillade jag bättre med förra och vissa bättre med denna 🙂 Men gitarrerna kändes bättre balanserade frekvensmässigt nu, men kicken kändes nästan för stor nu tyckte jag. För långt fram kanskei mixen. Testa att sololyssna på den med basen och hitta bra balans mellan dessa två. KAn avslöja att basen i min mix är sidechainad för att kunna ha punch från kicken men ändå inte behöva ha den så jättelångt fram. Basen är även sidechainad mot virveln fast inte lika mycket. Det kanske är något att testa iaf för att få den att smälta in bättre i mixen.

Basen är svår på denna låt. Den innehöll inte mycket övertoner, så när man sänkte volymen försvann basen nästan i andra versen. Två alternativ fann jag, ett att höja basen, men då blev det för mycket bas och obalanserat med kicken tyckte jag. Andra alternativet va att jag löste detta delvis genom att skicka basen genom en gitarrförstärkare. Blev inte perfekt, men bättre iaf i mina öron. Tillkom saker som inte fanns innan i ljudet.

Men du ska ju inte lyssna på mig bara, detta är ju bara mina personliga åsikter!

MVH

Anders

Hehe. Jag har hållit med om allt du sagt hittills. Då ändrar man. 🙂 Ja basen på den här inspelningen var inte i hetaste laget, det håller jag verkligen med om. Jag har dragit den genom guitar rig men jag lyckas inte få fram ett skit i de övre frekvenserna nästan. Sidechain är nog ingen dum idé. Jag har aldrig använt mig utav det tidigare men jag antar att det aldrig är för sent att lära sig. 😛 Får pallra mig ner på dass och rota fram någon gammal studiotidning. Har för mig att jag såg en steg för steg-guide till sidechain i cubase där någonstanns 😛

Kung att du orkar skriva ned dina åsikter om min mix så att jag får upp ögonen(öronen) för vad som kan förbättras! Jag lyssnade på din mix! Fan du hann ju före med stämmorna! Crap! 😄

Postat
Hehe. Jag har hållit med om allt du sagt hittills. Då ändrar man. 🙂 Ja basen på den här inspelningen var inte i hetaste laget, det håller jag verkligen med om. Jag har dragit den genom guitar rig men jag lyckas inte få fram ett skit i de övre frekvenserna nästan. Sidechain är nog ingen dum idé. Jag har aldrig använt mig utav det tidigare men jag antar att det aldrig är för sent att lära sig. 😛 Får pallra mig ner på dass och rota fram någon gammal studiotidning. Har för mig att jag såg en steg för steg-guide till sidechain i cubase där någonstanns 😛

Kung att du orkar skriva ned dina åsikter om min mix så att jag får upp ögonen(öronen) för vad som kan förbättras! Jag lyssnade på din mix! Fan du hann ju före med stämmorna! Crap! 😄

hehe...inget som säger att inte du också kan slänga på stämmor 🙂 HAr du någon riktig gitarrstärkare hemma som du kan köra basen genom och micka upp? Tror det ger mer än vad pluggarna kan ge.

Lite snabbt nu, men bara för skojs skull. Gjorde lilla knepet med diskanten på rösten och nu låter diskanten såhär:

Inga stora skillnader, men det är de små detaljerna som gör helheten 🙂

MVH

Anders

Postat

Gjorde en lite mer separerad mix av låten också.

Vilken tycker ni om mest? Jag behöver sova på saken för jag är riktigt trött på den här låten nu 😛

MVH

Anders

Postat (redigerat)
Jag uppfattade som att det låga mellanregistret gärna slog igenom lite så jag använde en multibandskompressor på den för att få lite bukt med den. Men sången va svår på denna! Klart det svåraste instrumentet i hela denna mix.

vad kul att du är nöjd, ska bli spännande att höra!

Inte en aning om vad det kan vara för mick som använts 🙂

Jag tyckte dock inte om diskanten i micken, men jag har ett litet knep jag brukar göra för det, ska testa och se om det funkar, bara för skojs skull 🙂

MVH

Anders

Meeeeeeen! Hade inte ens en tanke på multibandarn. Men det har löst sig bra ändå, nu till sist. Har suttit en hel del med den nu, kunde inte slita mig! 😛

Men det börjar arta sig väldigt bra på de flesta sätt nu känner jag. Det låter mjukt och fint, tydligt men ändå ösigt. Tror inte det blir några större problem att trycka upp den i -8 dBFS när det är dags för lite "mastring".

Har du fortsatt på din mix? Den du laddade upp för någon dag sedan lät bra, speciellt med tanke på den lilla tiden du hade lagt. Får man fråga vilket knep det är du sitter på för att rädda diskanten på sången? 🙂😛

EDIT: Såg nu att du har fortsatt. Jag tycker den separerade låter bättre, men jag hade föredragit sången torrare och närmare lyssnaren, som kontrast till de andra instrumenten som är lite längre ifrån.

Hehe. Jag har hållit med om allt du sagt hittills. Då ändrar man. 🙂 Ja basen på den här inspelningen var inte i hetaste laget, det håller jag verkligen med om. Jag har dragit den genom guitar rig men jag lyckas inte få fram ett skit i de övre frekvenserna nästan. Sidechain är nog ingen dum idé. Jag har aldrig använt mig utav det tidigare men jag antar att det aldrig är för sent att lära sig. 😄 Får pallra mig ner på dass och rota fram någon gammal studiotidning. Har för mig att jag såg en steg för steg-guide till sidechain i cubase där någonstanns 🙂

Kung att du orkar skriva ned dina åsikter om min mix så att jag får upp ögonen(öronen) för vad som kan förbättras! Jag lyssnade på din mix! Fan du hann ju före med stämmorna! Crap! 🙂

Jag körde "snäll bas - arg bas"-metoden. Dvs kopierade upp basspåret så jag hade två. Det ena skar jag bort all knorr på så bara bottnen är kvar, och på den andra skar jag bort bottnen och distade till den lite och la ett subtilt chorus. Funkade riktigt bra!

Vad gäller sidechain har jag 6 olika sidechains som går på olika håll hela tiden. Det måste jag ha för att inte energin ska hopa sig för då får jag taskig RMS-nivå och grötig mix.

Basen duckar för Kicken.

Överhänget duckar för Kicken

Kicken duckar för Virveln (eliminerar virvelläck)

Puka 1 duckar för Virveln (eliminerar virvelläck)

Hihaten duckar för Virveln (eliminerar virvelläck)

Gitarrerna (gitarrbusen) duckar för Sången

Man måste ha en rangordning - vilka ljud ska höras över andra ljud? Sången t. ex. måste ju ALLTID höras - oavsett om man så ska offra både bas gitarrer och synthar. Den är viktigast. Därför får gitarrerna i min mix snällt böja sig en smula, precis så mycket som behövs, för att sången konstant ska ligga överst. Gitarrerna i sin tur prioriteras över orgeln som får flytta på sig när gitarrerna brötar på som bäst. Orgeln får i och med denna kedjan en roll där den helt enkelt får fylla ut det som sången och gitarrerna inte har fyllt ut, om det finns något utrymme.

Sen är det jätteviktigt att fokusera på att få bort gröt, från alla spår. Det är även när man håller på med detta man hittar vad som låter bra. Med ta bort gröt menar jag klippa bort de fåtal virvelslag i BK-spåret som inte gaten kan plocka, muta hihat-spåret när inte det används, justera fasen i de olika trumspåren så det låter så enhetligt som möjligt och så vidare. Och givetvis, och framför allt - equalizer! Man ska inte vara rädd att skära ordentligt på de ställen där muddighet existerar, då det absolut inte bidrar med någonting gott i en sådan här mix. När man skär bort mudd är det väldigt viktigt att man hittar precis rätt frekvens (det lägger jag mycket tid på), så att skärandet verkligen gör maximal nytta, istället för att bara urholka ljudet och lämna kvar rester av mudd ändå.

Måste bara tillägga att det är SKITKUL att mixa akustiskt material! Riktigt roligt jämfört med elektroniskt, när man är så van vid elektroniskt som jag är. TACK så mycket för denna underbara tråd.

Redigerat av desvaenger
Postat
Har du fortsatt på din mix? Den du laddade upp för någon dag sedan lät bra, speciellt med tanke på den lilla tiden du hade lagt. Får man fråga vilket knep det är du sitter på för att rädda diskanten på sången? 😛😛

EDIT: Såg nu att du har fortsatt. Jag tycker den separerade låter bättre, men jag hade föredragit sången torrare och närmare lyssnaren, som kontrast till de andra instrumenten som är lite längre ifrån.

Knep och knep 😄 Grejen är den att när jag får sångspår som innehåller denna typ av diskant jag hörde så tar jag ut signalen till min pre amp och re ampar den med trim nedställt på noll. Detta brukar mjuka upp diskanten lite, smeta ut den helt enkelt en aning. Jag använder då min Neve 1073:a DPA till det, men det finns ju kloner på den som kanske gör samma sak om man har en sådan hemma, eller om man har en annan pre amp som är lite långsammare i sitt transientsvar 🙂

Det där med sångens blöthet va att jag tyckte att de tidiga refletionerna gjorde att den smälte in i refrängen bra men i versen lät det för mycket per gessle 🙂 Så den hade behövt automatiseras lite eller skruvats betydligt mer på. Sedan skulle sångspåret behöva automatiseras en hel del till. Nu har jag bara gjort på värsta stället.

Jag fortsatte nog pilla i den ca 20-30min så det kan läggas på på min tid 🙂 Bara för att höra hur den skulle låtit lite mer separerad. Lite mer städat helt enkelt.

MVH

Anders

Postat

En liten off topic fråga, Jag sitter och mixar i lurar och det är ju inte det optimala men så finns det ett par program som Isone Pro och Redline Monitor och dom ska kunna simulera eller vad man ska säga ett rum. Nån som vet något om detta eller har testat ?

MVH Flash

Postat

En liten off topic fråga, Jag sitter och mixar i lurar och det är ju inte det optimala men så finns det ett par program som Isone Pro och Redline Monitor och dom ska kunna simulera eller vad man ska säga ett rum. Nån som vet något om detta eller har testat ?

Jag har testat demo på redline. men nu kör jag nån plugg som heter canz3d.

jag vet inte riktigt vad man ska säga om dem. Det är ett till alternativ att testa mixen på ibland.

Men jag gillar inte att mixa med pluggen i hela tiden. Upplever ljudbilden lite väl rörig.

läs denna artikel. I den finns länkar till högtalarpluggar för mac o pc.

http://www.soundonsound.com/sos/jan07/arti...gheadphones.htm

Postat
flash-mixen misslyckats totalt.

Faktum är att det lät så illa så jag inte såg nån mening med att gå ner på djupet.

nej

så illa var det inte alls

har hört mycket sämre skit många ggr

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.