Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, spelade in en ny låt idag. Problemet är att när jag skulle exporterade och spela upp låten börja det "dista" när melodi slingan började. Det är ganska konstigt efter som ljudvågorna inte var maxade. Jag provade att sänka volymen på melodi spåret men det gjorde ingen skillnad. Hur kan jag undvika detta problemet?

Jag spelade in låten genom att micka upp förstärkaren. Och jag har spelat in låtar tidigare på det här sättet där man kunde höga volymen ganska duktigt på, utan att det börja dista.

Tack på förhand

sample.mp3

Redigerat av totte921
Annons
Postat

Ja, det peakar ?

Dvs du har antingen haft för hög inspelningsvolym på INPUTkanalen, eller också har du för hög master-out, lägg en limiter på masterkanalen och se, det är dock fel sätt bara för att få ner peaken, men du bör nog sänka gurorna i projektet, det var nämligen det enda som hördes nu 🙂

Marcus

Postat (redigerat)

Kan vara att programmet använder floating point beräkningar och vid rendering så görs den till fixed point och då slår den i taket och får digital distortion. I programmen kan den med floating point slå i taket en hel del utan att dista men vid renderingen så behöver den nog kapa peakarna när den ska ner till fixed point. Jag är inte hundra på om detta är problemet men chansen är stor. MvH

qa_03_floatingpoint_l.jpg

Redigerat av punkrockdude

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.