SirThoms Postat 22 mars 2010 Postat 22 mars 2010 (redigerat) Jag ska vara med i en filminspelning till sommaren och vi kommer göra "ADR" på förmodligen alla dialoger. Någon som har erfarenhet av det här och vill dela med sig lite av vad som är bra att tänka på. Kanske lärt er några läxor på misstag ni gjort? Så jag slipper ifrån åtminstone några misstag 😛.. Vi kommer spela in alla dialoger på plats med en "fostex FR-2 LE" och en "sennheiser MKH 416" mick med zepelinare. (Hade vi haft tillgång till en sennheiser MKH 70 hade vi använt den, kostar lite mkt) Sen tvingas jag använda Cubase 5 eftersom jag inte har en MAC dator. Någon? Redigerat 22 mars 2010 av SirThoms
pompe Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 skaffa något att banda på så är det väll bättre att köra bom-mickning, eller kommer det blåsa mycket ^^?
SirThoms Postat 23 mars 2010 Trådstartare Postat 23 mars 2010 skaffa något att banda på så är det väll bättre att köra bom-mickning, eller kommer det blåsa mycket ^^? att banda på? fostex fr-2 LE tänkte jag använda som jag skrev.. du tror det går bra utan ADR alltså?
Analogfreak (oregistrerad) Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 att banda på? fostex fr-2 LE tänkte jag använda som jag skrev.. du tror det går bra utan ADR alltså? Varför skulle det inte gå? Det ska väl produceras på Svenska så då kan ni väl tala det språket i dialogerna så ni slipper dubba sen...
Valle Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Det ska väl produceras på Svenska så då kan ni väl tala det språket i dialogerna så ni slipper dubba sen... Så simpelt, alltså? Hur kontrollerar man "på plats" att dialogerna är tydliga nog såväl tekniskt som utförande(tal)mässigt?
Analogfreak (oregistrerad) Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 (redigerat) Så simpelt, alltså? Hur kontrollerar man "på plats" att dialogerna är tydliga nog såväl tekniskt som utförande(tal)mässigt? Det är därför man har en A- och en B-ljudtekniker där man använder lurar och hela tiden lyssnar på signalen. A-ljudteknikern kollar hela tiden nivåerna. Här rekommenderar jag Rödes Shotgun-mickar som är extremt riktade och okänsliga för vind-ljud. 🙂 Redigerat 23 mars 2010 av Analogfreak
Valle Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Det är därför man har en A- och en B-ljudtekniker där man använder lurar och hela tiden lyssnar på signalen. A-ljudteknikern kollar hela tiden nivåerna.Här rekommenderar jag Rödes Shotgun-mickar som är extremt riktade och okänsliga för vind-ljud. 😑 Ah, sorry! Jag förstod inte att SirThoms låg inne med sådan budget, vad gäller allehanda A- och en B-ljudtekniker samt utrustning. Men då så! Då är det ju så enkelt som sagt! 😮
SirThoms Postat 23 mars 2010 Trådstartare Postat 23 mars 2010 Tack för tipset om mickpaketet =).. vi har köpt in rödes zepelinare och boom påle. Hittills kommer det bara vara jag som är ljudtekniker på plats, lite mkt att sköta alltså. Men vi vill göra ADR av fler anledningar än själva ljudkvalitén också. Som en andra chans för de kanske inte så jätte bra skådespelarna 😑.. Men sen låter det ju fruktansvärt med dialoger i kala och rätt tomma rum i en lägenhet. Som i en burk. Så ADR får man ju alltid göra om man inte vill att det ska låta som en hemvideo.
pompe Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 att banda på? fostex fr-2 LE tänkte jag använda som jag skrev.. du tror det går bra utan ADR alltså? Juste, det skrev du ju! Jo, fostexbandaren var ju med för ett tag sen, nu använder i princip alla samma manick...minns inte vad den hette dock! Jag arbetar mycket med film på plats , och oftast kör man mygga+bom, men jag har även vart med i produktioner (för bl.a. SVT) där har kört endast bom) Kom ihåg att du även kan synca i efterhand om någon replik måste lagas!
Analogfreak (oregistrerad) Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Tack för tipset om mickpaketet =).. vi har köpt in rödes zepelinare och boom påle. Hittills kommer det bara vara jag som är ljudtekniker på plats, lite mkt att sköta alltså. Men vi vill göra ADR av fler anledningar än själva ljudkvalitén också. Som en andra chans för de kanske inte så jätte bra skådespelarna 😑.. Men sen låter det ju fruktansvärt med dialoger i kala och rätt tomma rum i en lägenhet. Som i en burk. Så ADR får man ju alltid göra om man inte vill att det ska låta som en hemvideo. Se till att inte lägga ADR över sync för det blir aldrig bra. I värsta fall får man byta ut bilden där det är som värst.
SirThoms Postat 23 mars 2010 Trådstartare Postat 23 mars 2010 Se till att inte lägga ADR över sync för det blir aldrig bra. I värsta fall får man byta ut bilden där det är som värst. Vet inte vad du menar?
SirThoms Postat 23 mars 2010 Trådstartare Postat 23 mars 2010 Juste, det skrev du ju! Jo, fostexbandaren var ju med för ett tag sen, nu använder i princip alla samma manick...minns inte vad den hette dock! Jag arbetar mycket med film på plats , och oftast kör man mygga+bom, men jag har även vart med i produktioner (för bl.a. SVT) där har kört endast bom) Kom ihåg att du även kan synca i efterhand om någon replik måste lagas! Ok! Lagas på vilket sätt då menar du? (Har noll koll).. Och är det nåt man bör tänka på med tidskoder och så? Tänkte spela in med 48khz/24bit eller 96/24. Men jag har ingen koll på tidskoder, vet inte ens vad det är. Så det inte blir fel med bilderna från kameran och ljudet från fostexen.
pompe Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Se till att inte lägga ADR över sync för det blir aldrig bra. I värsta fall får man byta ut bilden där det är som värst. Beror självklart vilken tekniker som sköter ADR-en...jag rekomenderar varmt gänget på The Chimney Pot...vet inte priserna, men dom har tunga meriter, och dom jag har jobbat med är en drömtekniker (dessutom har dom en wurli i båsen 😄)
pompe Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Ok! Lagas på vilket sätt då menar du? (Har noll koll).. Och är det nåt man bör tänka på med tidskoder och så? Tänkte spela in med 48khz/24bit eller 96/24. Men jag har ingen koll på tidskoder, vet inte ens vad det är. Så det inte blir fel med bilderna från kameran och ljudet från fostexen. tror dom flesta DW-kamerorna och uppåt har wordclock-ingång! En lång lina+ lite knapptryck så ska det ligga i sync!
Analogfreak (oregistrerad) Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 (redigerat) tror dom flesta DW-kamerorna och uppåt har wordclock-ingång! En lång lina+ lite knapptryck så ska det ligga i sync! Dom flesta DV-cam syncar till SMPTE tidskod... Wordclock är ju ointressant eftersom han tar in ljudet på den där Fostex-grunkan Redigerat 23 mars 2010 av Analogfreak
trombonisten Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 (redigerat) Hej! Det blev rätt mycket gissande av några av några tomtar på det här forumet. Som du redan förstått så får du själv filtrera svaren. Nå, några tankar från min sida. 1) Originalljud om möjligt Du sparar mycket tid, besvär och strul om du kan använda original-ljud i stället för att lägga på i efterhand. Så är det över huvud taget möjligt, ordna så bra ljud som möjligt. Får micken inte synas finns det två sätt att ordna det, antingen med en mikrofon på bom eller med gömda småmikrofoner, myggor. På bommen en riktad mikrofon, utomhus väljer man gärna en kort shotgun, inomhus hellre en supercardioid. Orsaken är att shotguns tar upp ljudet från sidorna på ett osnyggt sätt, inte ett problem utomhus men väl inomhus. Att använda bom är svårt och kräver träning. Mikrofonen skall ju vara så nära personen som pratar som möjligt utan att synas i bild. Är det en dialog skall man snabbt flytta mellan de som talar. Det blir då nästan ett krav att den som sköter bommen har läst på hur dialogen går. Börja träningen med bom nu. Glöm inte gymmet, att stå med händerna över huvudet och hålla i en bom hela dagen är tröttsamt. Det andra alternativet är dolda myggor. Det är en konst att dölja myggorna så att det inte rasslar av kläder och så att det ger ett bra ljud. För att fånga en dialog vill man ha myggor på alla personerna som pratar och kanske dessutom en bom. Är inspelningen inomhus gäller det att ha med tjocka filtar och liknande för att dämpa en del av reflexerna. Stänga av alla kylskåp o sånt. Dämpa yttre ljud så gott som möjligt. Kanske ha en tjock matta som dämpar ljud. Anledningen att det lönar sig med allt det här strulet på plats vid inspelning är att det är ännu besvärligare och mer tidsödande att lägga på dialogerna senare. Tyvärr. 2) I kameran Allra bäst är om du kan spela in ljudet direkt i kameran. Då slipper du strul med att synka ihop bild med ljud senare. Många kameror har riktigt bra hantering av ljud, definitivt bra nog för en kortfilm. Det kan krävas speciella kablar och att man kan menyer och sånt för att få till det. Även enklare kameror har ljud med bra inspelning, men det kan finns det problem ändå. Det kan bero på att det går in störningar i ljudet eller att det finns en automatisk volymkontroll som stökar. Kolla upp sånt här i god tid i förväg. Kamerans inbyggda mikrofon kan man oftast glömma direkt, den är alldeles för långt från ljudet för att det skall bli nån hörbara dialog. Du som ansvarar för ljudet måste kunna höra vad som faktiskt spelar in. Det säkra sättet är om kameran har en retur-utgång för ljudet där du kopplar in dina hörlurar och lyssnar vad som faktiskt kom in i kameran. Du har då en lång multikabel som går till kameran med ljud till kameran och retur till dig. Bästa är om du kan ha en "mixer" hos dig där du kan ställa volymer och förstärka signaler med mera. Exempel på en professionell mixer för sånt här kan vara Sound Devices 302. 3) Utrustning o sånt Bra utrustning kostar pengar. Tyvärr. Kolla upp om du kan hyra vissa saker. Att hyra en mikrofon som kostar 15000 kan kosta 150 kronor om dagen eller 600 för en vecka. Det finns nog några firmor som specialiserar sig på sånt här. Alternativt går det ibland att låna av kulturama eller skolorna eller liknande om du letar lite. Om du kan spela in på kameran så lönar det sig att ha en mixer. Då kan den som rattar ljudet höra ordentligt vad det är för nåt ljud och mixa det grovt redan på plats. Det sparar mycket tid i slutänden. Kanske måste nån scen tas två gånger för att ljudet inte blev perfekt, men sen sparar ni dagar i efterbehandling. Träna med utrustningen mycket i förväg. Det får ju bara inte strula på plats. Så träna, träna, träna. Och gör gärna några testkörningar i god tid i förväg, spela in nåt strunt med kamera o ljud. Gå hem och träna efterbehandlingen. Lär i förväg vad som skapar strul. 4) Tidkod o anteckningar När det är flera burkar inblandade som skall spela in samtidigt blir det bökigt efteråt. Huvudregeln är att föra noggranna anteckningar om scener och tagningar och att namnsätta filer på ett bra sätt. En vanlig klappa i början av scenen med info är mycket bra. Ett alternativ är tidkod, men då skall alla utrustningar vara synkade med varandra. Tidkod bygger på att början av varje tagning märks med dag o datum med hög noggrannhet. En del kameror och en del utrustning har det inbyggt. Problemet är att du behöver synkronisera burkarna med varandra och då krävs det ibland en tredje burk o kablar och nån som vet hur man skall göra ( Sa jag att man skall träna sånt här i förväg ? ). Bra anteckningar och en klappa är annars en lågteknisk och väl beprövad modell. Tekniskt är tidkod och wordclock helt olika saker. Tidkoden märker klockslaget när inspelningen startade, men högre noggrannhet än en vanlig klocka i kamera eller liknande. Noggrannheten är ner på enstaka "frames". Wordclock används för att synkronisera olika burkar så att de har samma fart när inspelningen väl startar. Wordclock används i stort sett inte alls vid filminspelning av den enkla orsaken att det inte behövs. De flesta scener är ju korta. Lycka till. Och som sagt, träna i förväg så lär ni av misstagen tills det är dags på riktigt. // Gunnar Redigerat 24 mars 2010 av trombonisten
SirThoms Postat 24 mars 2010 Trådstartare Postat 24 mars 2010 Lycka till. Och som sagt, träna i förväg så lär ni av misstagen tills det är dags på riktigt. // Gunnar Tack för bra svar! Det jag var orolig för var att när jag ska lägga in ljudfilen från fostexen och bilden från kameran, att t.ex ljudfilen skulle börja springa ifrån bilderna, eller tvärtom. Förstod jag det rätt att det bara är att köra utan att tänka på wordclock eller tidkod? Och formatet spelar ingen roll? (Antingen 48khz/24bit eller 96/24). Jag tänkte bara döpa filerna i fostexen till samma scen namn vi spelar in från manuset. Och sen klappa till med händerna eller något så att det blir en tydlig punkt i ljudvågorna (från fostex och från kameraljudet). Då blir det ju lätt att snabbt lägga wavefilen på rätt plats under ljudfilen från kameran, eller? Angående micken kommer jag använda en Sennheiser MKH-416. Det är ju en supercardioid mick, alltså går det bra att använda den inomhus som du sa? Du sa att man skulle ha en kort shotgun mick utomhus, är inte det en kort shotgun mick också? Av ren lathet tänkte jag fråga om själva zepelinaren med päls färgar ljudet? Om man bör ta av den inomhus? Enklare om man har den på om man ska göra snabba rörelser mellan två personer i en dialog tänkte jag. Tack igen!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.