Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Som titeln antyder. Startade idag en enskild firma som fungerar som ett skivbolag. Tanken är att jag skall kunna ge ut mina egna alster i mindre upplagor och kanske någon kompis projekt någon gång. Jag har inga stora ekonomiska ambitioner utan räknar med att lägga mig runt plus/minus noll. Bolaget inriktar sig mot Indiepop och Electro och heter Skogen. Tanken är att jag skall ge ut mitt band Svarts trede ep Fri Från Kungen i början på Maj som första utgåva.

Jag vet att många här driver eget och jag vill därför ha lite tips och råd. Allt från deklaration och bokföringstips till nytta info och kontaktuppgifter till bolag och personer som det kan vara bra att ha i sitt nätverk. Eller bara råd om tillvägagångssätt eller vad som helst som rör konsten att driva ett musikbolag.

Tack

Gå gärna in på Skogens facebook-grupp så länge.

http://www.facebook.com/group.php?v=photos...5224&ref=ts

Redigerat av Carle
Annons
Postat

Spännande! Mitt band startade bolag i mars förra året för att ge ut vårt debutalbum (som tog ett år längre än vi trodde, visade det sig 🙂). Vi ska precis skicka det till mastering nu, så vi är mitt uppe i skivprocessen. Så jag vet inte om jag kan dela så mycket tips just nu, men kommer definitivt hänga i denna tråden och dela/ta del av tips framöver! Skillnaden mellan oss är väl att bandet är hälften av bolaget (har delat upp det 50/50 i verksamhetsbeskrivningen, i "artistisk verksamhet" och "fonogramutgivare" eller vad det heter). Eller är det så ni har tänkt också?

Vi har en kille i bandet som läser till ekonom, så han tar ekonomin. 🙂 Men där kan man ju nämna några grejer. Moms, till exempel. Det är ingen moms på gage, men när vi gör inköp/säljer grejer så är det ju moms på det. Så vi har "blandad verksamhet" och kan inte dra av all moms direkt utan får kolla att det hör till rätt del i verksamheten. Som HB (som vi) eller enskild firma, och med en omsättning på <en miljon/år, så får man göra "förenklat bokslut". Inte lika krångligt. Dock tror jag det är bra att skaffa bokföringsprogram så att allt blir rätt, papper och penna känns lite väl old school. 🙂 Sen är det f-skattsedel och bankgiro som ska fixas, men det har du kanske redan kirrat.

Vad gäller skivutgivningen så är det ju lite omkring-grejer att hålla reda på; man ska fixa ISRC-kod, NCB-blankett, STIM-anmälning, skicka lista till SAMI, skicka kopior av skivan till SR's arkiv (om det nu var SR?)... Sedan är det ju promotion/distributionsdelen, men där finns ju idag många bra alternativ på nätet som fixar det ena eller båda. Vi kommer köra CDBaby, mest p.g.a. den inbakade fysiska distributionen som passar oss bra.

Hoppas du fick ut något litet av det där i alla fall! 🙂

Mvh John

Postat

Min flickvän studerar ekonomiprogrammet på högskolan så jag kan ju få lite hjälp av henne.

Sen har ju jag anställning utöver bolaget så jag har begärt FA-skatt. Bolaget är 50% Skivbolag och 50% för mig som producent/mixare.

Stim är vi redan med i. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.