Jump to content
Annons

Musikapplikationer även i Android och Symbian?


suprapappa

Recommended Posts

hallå!

går i tankar att skaffa en ny mobiltelefon (ngt som verkar återkomma med en kuslig regelbundenhet)....

egentligen kanske jag skulle klara med med att ringa och messa men inbillar mig att jag vill kunna kolla och skicka mail oxå. ett annat köpargument skulle kunna vara dom musikapplikationer som finns till iPhone. jag har inte testat i praktiken men jag har ganska många gånger saknat ett enkelt litet musikinstrument när jag t.ex. har suttit på bussen och kommit på ngn melodi som jag inte i huvudet lyckas ta ut vad det är för toner. att då ha t.ex. pianoklaviaturen i iPhone till hands tror jag hade hjälpt mig minnas fler melodier.

finns det liknande applikationer till andra telefoner som t.ex. använder Android eller Symbian som OS?

är det någon som regelbundet använder musikapplikationer på sin mobiltelefon och tycker att det funkar vettigt?

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan bara svara för iphone.

Jag har ett par musikapps i min. Bl.a en som heter 4track som är helt ok.

Fungerar som en 4 kanalsporta. Med volym,pan, metronom och bounce funktion.

t.o.m inbyggd eq o comp för master fx.

Har även prövat en piano och mellotron app.

Det blir inga für elise direkt på dom men men man kan ändå spela enklare melodier.

Men om man ska spela in melodier för minnets skull så blir det nog aldrig enklare än att nynna in melodierna direkt i iphonens inbyggda röstmemo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en massa såna program till android också... Själv kommer jag skaffa en android-mobil.

Tror vi kommer se mycket spännande för den plattformen framöver, eftersom det är ett mer öppet system som inte dras med Apples begränsningar och krångel. De flesta appsen till Android är gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

hallå!

går i tankar att skaffa en ny mobiltelefon (ngt som verkar återkomma med en kuslig regelbundenhet)....

egentligen kanske jag skulle klara med med att ringa och messa men inbillar mig att jag vill kunna kolla och skicka mail oxå. ett annat köpargument skulle kunna vara dom musikapplikationer som finns till iPhone. jag har inte testat i praktiken men jag har ganska många gånger saknat ett enkelt litet musikinstrument när jag t.ex. har suttit på bussen och kommit på ngn melodi som jag inte i huvudet lyckas ta ut vad det är för toner. att då ha t.ex. pianoklaviaturen i iPhone till hands tror jag hade hjälpt mig minnas fler melodier.

finns det liknande applikationer till andra telefoner som t.ex. använder Android eller Symbian som OS?

är det någon som regelbundet använder musikapplikationer på sin mobiltelefon och tycker att det funkar vettigt?

tack

petri

Tjena

Har en Samsung Android lur som jag laddat ner några musikprogram till. Tycker det känns mest som enkla skojprogramm men funkar som helt ok tidsfördriv på bussen. Latencyn är brutal 😑

Har ändå hittat två jag kan rekomendera:

*Ethereal dialpad (ambientamattor och flummiga mönster skapas när du drar med fingret över displayen)

*Synthesizer (skapa monofoniska enkla syntloopar i en sequenser)

// klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Har en Samsung Android lur som jag laddat ner några musikprogram till. Tycker det känns mest som enkla skojprogramm men funkar som helt ok tidsfördriv på bussen. Latencyn är brutal ☺️

Har ändå hittat två jag kan rekomendera:

*Ethereal dialpad (ambientamattor och flummiga mönster skapas när du drar med fingret över displayen)

*Synthesizer (skapa monofoniska enkla syntloopar i en sequenser)

// klas

Latencyn beror väldigt mycket på vilken lur man har. Min HTC magic har knappt nån latency alls när jag leker med pianoappen, och jag kan plinka ganska enkelt. Dock har jag inte hittat nått program där man kan spela in tyvärr. Har jämfört med en samsung, vet inte vilken du har, men den jag jämförde med var ganska rejält slöare än min magic.

Android är generellt ett ganska snabbt operativssystem, inte alls så tungkört som windows mobile t.ex.

Ska man ha en riktigt fet android-lur är det ju google phone som gäller :-P Nexus One

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svar

jag gissar på att det är denna sida man skaffar "appar" på http://www.android.com/market/ men jag tycker det är lite konstigt....det finns inte särskilt många att titta på och ingen kategori som skulle innehålla musikprogram

det står:

"Check out our site for some of the more popular applications and games available in Android Market. For a comprehensive, up-to-date list of the thousands of titles that are available, you will need to view Android Market on a handset. "

finns det ngt annat sätt att se utbudet...annars tolkar jag det som att jag måste skaffa en Android telefon för att kunna se vad som finns för program till den...eller är jag helt ute och cyklar?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svar

jag gissar på att det är denna sida man skaffar "appar" på http://www.android.com/market/ men jag tycker det är lite konstigt....det finns inte särskilt många att titta på och ingen kategori som skulle innehålla musikprogram

det står:

"Check out our site for some of the more popular applications and games available in Android Market. For a comprehensive, up-to-date list of the thousands of titles that are available, you will need to view Android Market on a handset. "

finns det ngt annat sätt att se utbudet...annars tolkar jag det som att jag måste skaffa en Android telefon för att kunna se vad som finns för program till den...eller är jag helt ute och cyklar?

Har inte testat denna sajten själv men hittade den när jag sökte på google:

http://www.androlib.com/

Android market innehåller massvis med program. Tyvärr är market-funktionen i telefonen inte den bästa och det är svårt att sortera, man kan t.ex inte sortera efter "rating" och sånt viktigt tyvärr. Man hittar en del bra och hel del skräp. Men det finns guldklimpar! Har ännu inte hittat nått bra inspelningsprogram.

EDIT: sajten www.android.com/market visar bara ett litet urval av apps som finns och det är inte där du skaffar apps till mobilen, utan det gör du via android market-appen i mobilen.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Latencyn beror väldigt mycket på vilken lur man har. Min HTC magic har knappt nån latency alls när jag leker med pianoappen, och jag kan plinka ganska enkelt. Dock har jag inte hittat nått program där man kan spela in tyvärr. Har jämfört med en samsung, vet inte vilken du har, men den jag jämförde med var ganska rejält slöare än min magic.

Android är generellt ett ganska snabbt operativssystem, inte alls så tungkört som windows mobile t.ex.

Ska man ha en riktigt fet android-lur är det ju google phone som gäller :-P Nexus One

Finns denna pianoapp med från början i HTC Magic? Isåfall kan jag ju testa lite på Elgiganten eller Mediamarkt som använder riktiga telefoner istället för attrapper 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har "touch-pianoklaviatur", en trummaskin och metronom i Nokia 5530 (S60v5) men iPhone vinner ändå i jämförelse pga. bättre respons i touchskärmen och multitouch.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns denna pianoapp med från början i HTC Magic? Isåfall kan jag ju testa lite på Elgiganten eller Mediamarkt som använder riktiga telefoner istället för attrapper 😠

Nej, den finns inte med i original.

Kan dock berätta att sedan jag uppgradera min HTC magic med HTC's egna gränssnitt har den blivit slöare, den käkar upp mer ram-minne och musik-apps går inte lika smidigt längre tyvärr 😠

skulle jag köpa nytt idag så skulle jag titta på HTC Desire eller en Nexus One, båda har snabbare processor och mer ram-minne än HTC magic.

Fördelen med Nexus One är att den är "äkta" google-phone med original-android, kontra HTC Desire som kör sitt egna race med Sense UI, som är ett grafiskt gränssnitt som läggs ovanpå android. Nackdelen med Nexus One är att den är dyr och bara finns att beställa från utlandet. HTC Desire finns i Sverige med abbonnemang så det är kanske smidigare.

Jag kan absolut rekommendera en telefon med "kapacativ skärm-respons" kontra "resistiva skärmar".

En kapacativ skärm reagerar på kontakt då ditt finger leder bort en mycket svag ström. Du behöver därför inte ha något fysiskt tryck på själv displayen, plus att den bara reagerar på ditt finger. (har du den i fickan så kan du inte av misstag trycka på skärmen genom tyget, den reagerar inte heller på stylus-pennor eller liknande utan bara på ditt finger).

För er som har Android kan jag rekommendera denna sequencer: uLoops Music Composer

/L

EDIT: uLoops Music Composer är gratis men den jobbar hela tiden mot internet, kan vara bra att veta, och allting man gör delas med andra verkar det som... creativ commons grej typ

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

För oss som är vana att sitta och skriva låtar i pianorulle-vyn i t ex Cubase, så är Budgerigar klockrent för att sitta och skriva musik "on the fly". 16 kanaler midi-spår, standarduppsättning av instrument, och superenkel och intuitiv editering i klassiskt rutmönster. Det enda jag saknar är att andra taktuppdelningar än de som går att dela med två. Blir lite bökigt när man ska skriva låtar i t ex shuffle, och vill kopiera hela takter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...