Jump to content
Annons

sjukt låg volym i hörlurarna

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

när jag kör lyssnng i mina hörlurar så hörs det inte så mkt, jag måste kräma på som fan? har ett par sennheiser 650 och ett par shure 440 lurar och det är samma i båda, vad är fel? och jag kan bara köra lyssning på en av utgångarna frpn ljudkortet, den andra hörlursutgången funkar inte

jag har ett m audio fasttrack 8r?

Annons
Postat

Antar det är HD650 du menar. Har ett par själv, dessa kräver lite kräm, så jag skulle rekommendera någon form av förstärkare i mellan då vad du får direkt från ljudkortet inte räcker till att leverera vad ett par 650 kräver för att få den "kick" de verkligen kan leverera. Så alttingen kopplar du in en vanlig förstäkrare i mellan eller så skaffar du dig en enkel liten hörlursförstärkare.

Postat (redigerat)
Antar det är HD650 du menar. Har ett par själv, dessa kräver lite kräm, så jag skulle rekommendera någon form av förstärkare i mellan då vad du får direkt från ljudkortet inte räcker till att leverera vad ett par 650 kräver för att få den "kick" de verkligen kan leverera. Så alttingen kopplar du in en vanlig förstäkrare i mellan eller så skaffar du dig en enkel liten hörlursförstärkare.

Det kan inte vara många musikljudkort som inte orkar driva ett par HD650... Jag tror det är någon inställning som är fel.

Du kanske råkat sänka volymen i DSP-mixern:

http://www.m-audio.com/images/global/manua...U8R_UG_EN01.pdf sid 11

Redigerat av Gilbert
Postat

Har du OCKSÅ problemet att ljudet bara hörs i ena hörluren från ett M-Audio som en annan på Forumet också har haft och som jag själv hade med mitt M-Audio FTU-kort med två hörlursutgångar. I mitt fall löste jag det genom att konstatera att det bara var hörlursutgång 1 som hängde ihop med master ut 1+2, dvs. samma ljud ut i hörlur 1 som i stereo ut 1. Hörlursutgång 2 hänger samman med stereo ut 2, dvs. ut 3+4 i mjukvarumixern.

Jag har satt upp maxvolym på alla prylar i mjukvarumixern konstant så jag behöver aldrig bekymra mig över att något inte skulle höras.

Sedan är det ju en fördel om man gjort liknande inställningar i sitt inspelningsprogram...

Postat
Det kan inte vara många musikljudkort som inte orkar driva ett par HD650...

Säg inte det, många hörlursutgångar verkar anpassade för lurar med impedans mellan 50-100 ohm. HD650 behöver lite mer kräm med sina 300 ohm.

Det som talar emot är att Björns Shure SRH440 (som är ytterst lättdrivna) låter lika svagt?!

Att den andra hörlursutgången på ljudkortet heller inte fungerar talar för att felet ligger där.

Postat (redigerat)
jag har ett m-audio 1010LT?

BJÖRN ANDERSSON: DU MÅSTE HA EN FÖRSTÄRKARE SOM FÖRSTÄRKER SIGNALEN TILL ELLER IFRÅN DITT LJUDKORT.

OJ...CAps lock on...sorry 🙂

?

Björns ljudkort har hörlursförstärkare.

Redigerat av Gilbert
Postat (redigerat)

Det är känt att M-Audio fått kritik för att låta lite svagt i hörlurar vad gäller FTU-kortet och samma gäller nog 8-kortet.

Björn beskriver ett tudelat problem. Dels generellt svagt ljud (vilket är känt för vissa).

Men framförallt: Dels att inget ljud alls kommer i utgång 2 (huvudproblem).

Det är en inställningssak i mjukvarumixern för att få ljud i 2-an. Läs manualen, som Gilbert länkade till.

Vad Slej menade Gilbert var att det kan vara aktuellt med en hörlursförstärkare ytterligare.

Särskilt då det nog stämmer som Linus påpekade.

🙂

//:debatt

Redigerat av debatt
Postat
Det är en inställningssak i mjukvarumixern för att få ljud i 2-an.

Jag brukar köra matmixern (magen) för att få ljud i 2:an... 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.