Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Skulle bara vilja börja med att sÀga att jag Àr vÀldigt ny hÀr pÄ forumet. Detta Àr faktiskt min första post. DÄ jag inte Àr sÄ insatt. Vet jag inte riktigt om detta Àr rÀtt del utav forumet för denna frÄga. Skulle det vara sÄ att det Àr fel. SÄ kan vÀl en mod flytta trÄden och gÀrna skicka ivÀg ett PM till mig och sÀga vart den Àr =) Hade ju varit praktiskt om man kunde hitta trÄden nÀr den Àr borta.

Till frÄgan. Jo, jag Àr ganska ny inom musik producering osv. Jag fokuserar mig mest pÄ trance/techno för tillfÀllet. Jag har tittat runt pÄ guider samt lÀst manualen. SÄ jag kan grunderna i FL Studio. Om man sÀger sÄ. Men nu Àr det sÄ att jag skulle vilja veta vad en trance/techno lÄt Àr uppbyggd utav. Det jag vet ÀnsÄlÀnge Àr en kick, cymbaler, snare, basar och en lead/melody (Àr dessa 2 samma? Vet inte om jag fÄtt det helt rÀtt dÀr "/)

Är det nĂ„got mer jag bör veta nĂ€r jag leker runt? KĂ€nns som lĂ„tarna Ă€r ganska tomma. Skulle Ă€ven vilja veta om det finns nĂ„gra speciella effekter som ni brukar anvĂ€nda nĂ€r ni producerar musik. Om det inte Ă€r till för mycket besvĂ€r 😠

--Slushy

Annons
Postat
Hej! Skulle bara vilja börja med att sÀga att jag Àr vÀldigt ny hÀr pÄ forumet. Detta Àr faktiskt min första post. DÄ jag inte Àr sÄ insatt. Vet jag inte riktigt om detta Àr rÀtt del utav forumet för denna frÄga. Skulle det vara sÄ att det Àr fel. SÄ kan vÀl en mod flytta trÄden och gÀrna skicka ivÀg ett PM till mig och sÀga vart den Àr =) Hade ju varit praktiskt om man kunde hitta trÄden nÀr den Àr borta.

Till frÄgan. Jo, jag Àr ganska ny inom musik producering osv. Jag fokuserar mig mest pÄ trance/techno för tillfÀllet. Jag har tittat runt pÄ guider samt lÀst manualen. SÄ jag kan grunderna i FL Studio. Om man sÀger sÄ. Men nu Àr det sÄ att jag skulle vilja veta vad en trance/techno lÄt Àr uppbyggd utav. Det jag vet ÀnsÄlÀnge Àr en kick, cymbaler, snare, basar och en lead/melody (Àr dessa 2 samma? Vet inte om jag fÄtt det helt rÀtt dÀr "/)

Är det nĂ„got mer jag bör veta nĂ€r jag leker runt? KĂ€nns som lĂ„tarna Ă€r ganska tomma. Skulle Ă€ven vilja veta om det finns nĂ„gra speciella effekter som ni brukar anvĂ€nda nĂ€r ni producerar musik. Om det inte Ă€r till för mycket besvĂ€r 😑

--Slushy

Tja ba!

Jag Ă€r oxĂ„ ganska ny med mitt skapande, men har nu lĂ€rt mig fl studio MEN det Ă€r sĂ„ mkt mer Ă€n bara kunna ratta 😄

Har svÄrt att göra lÄtar klara dom kÀnns oxÄ tomma.

Kolla guider och lÀs mkt.

NĂ€r jag börja me fl studio körde jag bara Samples och midi lead samples osv allt va samplad kĂ€ndes som dance ejay 😕

men u gör jag allt sjÀlv!

Men ibörjan va det kul att leka mixa & trixa!

Postat

Jag kör mest samples ifrÄn Nexus atm. FÄr nog ta och lÀra mig 3xosc. Ok, ska börja lÀsa lite dÄ. Tack för tipset.

NĂ„gra fler tips/förslag? 😑

Postat
Jag kör mest samples ifrÄn Nexus atm. FÄr nog ta och lÀra mig 3xosc. Ok, ska börja lÀsa lite dÄ. Tack för tipset.

NĂ„gra fler tips/förslag? 🙂

AnvÀnd Youtube BÀst!

Postat

AlltsÄ för sÄdÀr en sju och ett halvt Är sen var jag lite i samma sits. Villa hÄlla pÄ med Hard Trance men hade egentligen ingen aning om vad jag gjorde. Jag har alltid varit rÀtt slarvig av mig sÄ det har tagit tid innan jag har lÀrt mig grejer. SÄ mitt tips Àr vÀl att ge fan i att vara slarvig. Lyssna pÄ lÄtar du gillar. Imitera. Försök göra alla ljud identiska. AnvÀnd inte presets utan gör allting frÄn grunden sjÀlv. Att lÀra sig vad alla rattar gör har du igen sen. LÀr dig kompressorer, eq, delay och reverb. Det enda du inte kan lÀra dig, som mÄste komma inifrÄn Àr att skriva bra melodier och intressanta lÄtar.

Postat
AlltsÄ för sÄdÀr en sju och ett halvt Är sen var jag lite i samma sits. Villa hÄlla pÄ med Hard Trance men hade egentligen ingen aning om vad jag gjorde. Jag har alltid varit rÀtt slarvig av mig sÄ det har tagit tid innan jag har lÀrt mig grejer. SÄ mitt tips Àr vÀl att ge fan i att vara slarvig. Lyssna pÄ lÄtar du gillar. Imitera. Försök göra alla ljud identiska. AnvÀnd inte presets utan gör allting frÄn grunden sjÀlv. Att lÀra sig vad alla rattar gör har du igen sen. LÀr dig kompressorer, eq, delay och reverb. Det enda du inte kan lÀra dig, som mÄste komma inifrÄn Àr att skriva bra melodier och intressanta lÄtar.

+1

Postat

Bugar och bockar för detta svar! Tack!

Postat

Som nybörjare va jag rÀtt oskönt (Àr Àn i dag)

Typ : Vilka vst Àr bra för hardstyle? Vilken fx Àr bÀst för trance osv osv

Jag LADDA ner alla jÀvla vst som fans och fx vilket gjorde mig förvirrad!

Nu har ASS mÄga vst instrument som jag inte ens anvÀnder.

Dom JAG tycker Àr bÀst iaf

Sylenth1 LĂ€nk till deras sida

Spectrasonics LĂ€nk till deras sida

Nepheton LĂ€nk till deras sida (Drumazon & Phoscyon)

Vanguard LĂ€nk till deras sida

Pro-53 LĂ€nk till deras sida

Finna sÀkert massor som andra kommer skriva till men för mig just nu Àr detta det jag jobbar mest med!

Ist för att ladda/köpa en massa olika vst och tro att det Àr vst instrumentet som gör dig till dj tiesto, sitt med

instrumentet och lÀr dig tweaka det tills du har rÀtt ljud!

Jag trodde eller inblilla mig att det va pluggen dett handla om 😛

Men efter som fatta jag att man mÄste tweaka och lÀsa/youtube/leka.

Sen med FX Àr jag rÀtt osÀker sÄ bÀst att nÄgot annan fyller pÄ!

Postat

Prova att lÀgg upp lÄtarna för lÄt kritik sÄ kan du kanske fÄ lite tips om vad du bör förbÀttra.

• 3 veckor senare...
Postat

Jag spelar in mina syntar med ett analogt ljudkort, och det blir digitalt i programmet sen, men jag tycker det har sitt egna lilla lÀte minsann.

Postat

+1 förutom att jag tycker det verkar ordentligt overkill att göra alla synthljud frÄn grunden. Finns nog en stor risk att man aldrig kommer till sjÀlva komponeringsbiten dÄ. DÀremot Àr det ju en bra grej att testa olika presets och rycka i lite olika rattar för att försöka luska ut vad de gör.

UnequalEquation (oregistrerad)
Postat

Göra saker frÄn grunden Àr vÀldigt underskattat, och oerhört kul, sÄ lÀnge man gör nÄgor roligare Àn massa trista saw-pads hela tiden. Tack gode gud för industrial hardcore som knappt innehÄller regler. AngÄende trance/techno, sÄ beror det vÀl pÄ vilken stil man siktar pÄ? Epic trance à la System F - Exhale eller techigare mot Marcel Woods - Life Is Like a Box of Chocolates? Eller vilken sorts techno? Breda, breda genres du talar om.

Postat

NÀr jag började lÀra mif trance hade jag lite kontakt med Dave Joy och han sa till mig att skita i presets och skruva allt sjÀlv för att presets alltid lÀt skit. Jag tog hans ord och lÀrde mig skruva ljud istÀllet för att blÀddra i bibliotek. Nu gÄr det sÄ fort att jag jag ganska snart kommer till komponeringsbiten.

Postat
NÀr jag började lÀra mif trance hade jag lite kontakt med Dave Joy och han sa till mig att skita i presets och skruva allt sjÀlv för att presets alltid lÀt skit. Jag tog hans ord och lÀrde mig skruva ljud istÀllet för att blÀddra i bibliotek. Nu gÄr det sÄ fort att jag jag ganska snart kommer till komponeringsbiten.

Nu ja 🙂

Äsch, alla har vĂ€l olika sĂ€tt att göra det pĂ„. SjĂ€lv tycker jag att presets Ă€r ett utmĂ€rkt sĂ€tt att snabbt komma igĂ„ng och jag hĂ„ller inte alls med om att alla presets lĂ„ter skit. Oftast behöver jag slĂ€nga pĂ„ lite effekter och kanske rota runt lite bland synthrattarna för att fĂ„ det som jag vill, men presets funkar jĂ€ttebra som grund.

Postat

Skall man göra Trance skulle jag nog skippa 909 förutom möjligen virveln och den öppna hihaten, i alla fall om det skall lÄta modernt. Till Techno och House funkar hela kittet fint. Offline basline kÀnns ocksÄ trist, sextondelar med accenter tror jag mer pÄ .

Postat
Skall man göra Trance skulle jag nog skippa 909 förutom möjligen virveln och den öppna hihaten, i alla fall om det skall lÄta modernt. Till Techno och House funkar hela kittet fint. Offline basline kÀnns ocksÄ trist, sextondelar med accenter tror jag mer pÄ .

TR-909 kommer alltid vara kungen för mig i elektronisk dansmusik.

Postat

Är det bara jag som gör kickar direkt ur Sylenth1? 😆

• 1 mĂ„nad senare...
  • 4 veckor senare...
Postat

Jag brukar utgÄ frÄn fÀrdiga samplingar nÀr det gÀller kick/snare/clap och göra dem till mina egna genom att lÀgga dem i lager, EQ:a sÄ de passar lÄten, komprimera lite ytterligare osv.

909 Àr naturligtvis en klassiker, men jag tycker det Àr lite trÄkigt med samma sak hela tiden. Jag Àr rÀtt sugen pÄ Vengance Metrum, jag tror den kan skapa en hel del nya, sköna ljud:

• 2 veckor senare...
Postat

Det handlar inte bara om vilka instrument du anvÀnder.

Man kan anvÀnda dragspel i hÄrdrock ocksÄ.

Du kan göra tvspels musik med flöjt,

Du kan göra techno med skrÀp syntar.

Det helar beror pÄ hur du sÀtter samman allt.

Skapa pÄ rÀtt sÀtt.

Och det Àr du som ska komma pÄ det.

Det Àr du som gör ditt sound rÀtt.

• Gilla 1
Postat
Är det nĂ„got mer jag bör veta nĂ€r jag leker runt?

Fokusera pÄ lÄten och innehÄllet, inte soundet och vilka syntpluggar som "passar bÀst för hardstyle".

Postat

Fokusera pÄ lÄten och innehÄllet, inte soundet och vilka syntpluggar som "passar bÀst för hardstyle".

Finns inga som Ă€r bĂ€st för hardstyle, som i övrigt Ă€r en ganska enkel genre att producera 😛

Postat (redigerat)

Finns inga som Ă€r bĂ€st för hardstyle, som i övrigt Ă€r en ganska enkel genre att producera 😛

Hmm, det vet i fan om jag kan hÄlla med om. Nu vet jag ju inte vad du menar för typ av hardstyle, men jag syftar pÄ den senare som kallas "Nu Style". Det blir ju sÄklart vad man gör det till, men jÀmför t.ex med House som bara bygger pÄ nÄgra fÄ enkla ljud och en loop. Skulle nog sÀga att den tiden man gör en houselÄt pÄ, hinner man fÄ till en hyfsad kick till en hardstyle lÄt. Nu kanske mÄnga sÀger "lÀgg bara en sinusvÄg med lite dist pÄ", men sÄ Àr det verkligen inte. Sen fÄ det att passa i mixen med.

DÀr Àr en direktlÀnk sÄ du kan höra vad det Àr för typ av hardstyle jag syftar pÄ. Vid 2:35 kan du höra hur det lÄter med ett lead pÄ, kicken som Àr i introt Àr alltsÄ inte samma, sÄ dra fram till minst 2:35. Ganska coolt att fÄ det att lÄta sÄ pass rent i mixen ÀndÄ. KrÀvs enormt tÄlamod att bemÀstra det dÀr.

Redigerat av linuskarlsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.