Jump to content
Annons

Säker borttagning av maskinvara


debatt

Recommended Posts

Sleap:

Att det kommer upp en ikon i nedre högra hörnet i meddelandefältet/aktivitetsfältet trodde jag var det ENDA sätt att närma sig "Säker borttagning av maskinvara" på.

Det är ju just så jag har försökt.

Vilka andra sätt finns det, menar du?

Du kan ju högerklicka på diskikonen och välja "mata ut" också.

Det är inte så att du har valt "sätt hårdiskarna i vila så fort det är möjligt". Då stängs ju dessa av när de inte används. Finns i kontrollpanelen/energialternativ - välj där stäng aldrig av skärmen eller hårddiskarna.

Edit: Det är väl så att grundinställningen på Windows är diskar och skärm stängs av efter en viss tid. Det får man ändra.

Jag snackar XP nu, borde väl vara liknande på senare OS?

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Ah, det är nog så i windows xp då, sorry, i Windows 7 heter tjänsten Windows search.

Undra varför dom ändrat. Jag har inte kört Win7 ännu men det börjar väl bli dags snart.... i alla fall på den här surfdatorn. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Försökte snabbformatera om hårddisken, men det kom upp en varning då om att den användes av ett program som inte skulle komma att fungera sedan.

Hade ingen aning om vilket program som avsågs. Inaktiverade McAfee Antivirusprogram manuellt avdelning för avdelning. Formaterade om hårddisken.

Fick inte upp någon varning om att Säker Borttagning inte gick att utföra. Klickade på Säker Borttagning, vilken utfördes. Inväntade pluppljudet som kom.

Men inget plingljud när jag drog ur e-Sata-kabeln dock. Stängde av datorn. Stängde sedan av e-Sata-disken som fortfarande lät.

Den lät som en dammsugare som varvar ned när jag stängde av den, det sista.

McAfee låg och ställde till det. Med det installerat kunde jag inte installera Cubase och inte Office och nu inte heller stänga av enheten som sig bör.

Hoppas det ska göra skillnad och SKA hårddisken vara helt stilla, nedvarvad och tyst efter att Säker Borttagning av enheten utförts?

Det var den ju inte riktigt...

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill också inflika att NÄR McAfee ÄR installerat på min dator så tar den BORT alla inställningar/förändringar som jag gör, om det inte passar "skotten"...

Till exempel klickade jag bort den där Indexeringen som föreslogs och lät det verkställas i vanlig ordning, och den var också borta hela tiden efter många av- och påsättningar av datorn, men så fort McAfee blev installerat igen nyss så blev indexeringstjänsten plötsligt automatiskt aktiverad av sig själv.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Försökte snabbformatera om hårddisken, men det kom upp en varning då om att den användes av ett program som inte skulle komma att fungera sedan.

Hade ingen aning om vilket program som avsågs. Inaktiverade McAfee Antivirusprogram manuellt avdelning för avdelning. Formaterade om hårddisken.

Fick inte upp någon varning om att Säker Borttagning inte gick att utföra. Klickade på Säker Borttagning, vilken utfördes. Inväntade pluppljudet som kom.

Men inget plingljud när jag drog ur e-Sata-kabeln. Stängde av datorn. Stängde sedan av e-Sata-disken som fortfarande lät. Den lät som en dammsugare som varvar

ned när jag stängde av den, det sista.

McAfee låg och ställde till det. Med det installerat kunde jag inte installera Cubase och inte Office och nu inte heller stänga av enheten som sig bör.

Det här med virusprogram och musikdatorer: virusprogrammen lever sina egna liv! Jag hade Norton själv

och det gjorde lite som det tyckte. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hoppas nu bara att aktiveringen av "Säker Borttagning av Enhet" verkligen är säker, så att det inte bara är symbolen som visas och klicket som genomförs, utan att själva hårddisken verkligen ÄR säker att ta bort. Konstigt nog slutar den ju inte att låta och agera efter att jag klickat - på det sätt som One-Techs variant av deras fw & usb2-disk gör...

Lyser gör den inte heller - trots att det framgår av informationen att den SKA göra det. Den är kolsvart.

img_aludisc.jpg

One-Technologies AluDisc Combo e-Sata & usb2, 500 GB, 16MB cache.

Jag har dem på höjden nu - det är rätt snyggt.

One-Technologies combo e-Sata & usb2.

One-Technologies combo fw400 & usb2.

Imorgon = senare idag ska jag koppla in precis allt och klicka bort enheter efter hand... sd-kort, hdd-ar, modem etc.

Lite synd att den e-Sata-kabel som ingick är 50 cm bara. Max.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med antivirusprogram la jag ner för ca 15år sedan, om man håller sig till säkra sidor och vet vad man håller på med så behövs inte ett antivirus program enligt min mening, men där tycker vi alla olika.

Tycker brandväggen som finns i en bra router är ett bättre alternativ om man nu är tvungen att köra något.

Sen att dom försöker göra antivirus programmen lättare för användare som ej knappt rört en dator gör ju inte det lättare många gånger då det oftast är väldigt begränsat för att ställa in precis det man vill, men visst finns det säkert bra lösningar, är inte så insatt då jag ej kört antivirus program.

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej igen!

Nu har jag provat alla tänkbara alternativ gällande den nya e-sata & usb2-combohårddisken och för att inte göra en kort historia lång utan en lång historia kort, så kommer här slutsatserna:

* Jag kan inte använda Optimera hårddiskens prestanda överhuvudtaget OM jag har igång McAfee antivirusprogram.

* Jag kan inte ens se hårddisken i Den här datorn eller i Utforskaren (utan bara i Säker borttagning av enhet och i Kontrollpanelens Enhetshanterare) OM jag samtidigt har igång McAfee antivirusprogram. Samma visuella fenomen som händer om man inte har installerat en hårddisk korrekt alltså...

Om jag klickar "Den här datorn", "Enheten" ifråga...hö klick, "Egenskaper", "Maskinvara", "Egenskaper" och "Principer" så framträder alternativ:

() Optimera för snabb borttagning.

Den här inställningen inaktiverar skrivcache på disken och i Windows så att du kan koppla från enheten utan att använda Säker borttagning.

() Optimera för prestanda.

Den här inställningen aktiverar skrivcache i Windows för att ge bättre diskprestanda. Om du vill koppla från den här enheten från datorn kan du klicka på ikonen Säker borttagning av maskinvara i Meddelandefältet.

[] Aktivera skrivcache på disken.

Den här inställningen aktiverar skrivcache för att ge bättre diskprestanda, men ett eventuellt strömavbrott eller enhetsfel kan leda till att data går förlorade eller skadas.

() Återställ standardvärden.

(OK) (Avbryt)

Slutsatsen är att för att jag överhuvudtaget ska kunna använda Optimera för prestanda och kunna stänga av med Säker borttagning så MÅSTE McAfee antivirusprogram vara inaktiverat. Lite bökigt, eftersom man måste inaktivera sak för sak i det programmet, att sätta igång programmet igen är dock smidigt med bara tre klickningar. Vid omstart av datorn så aktiveras alltid McAfee antivirusprogram automatiskt, även om man inte väljer "aktivera vid omstart" utan "aktivera om 60 minuter" t.ex., vilket är den längsta tid man kan ställa in. Det finns även ett alternativ som heter "Aldrig" - om det innebär att programmet är inaktiverat hela tiden eller blir avinstallerat och försvinner vet jag inte...

Hårddisken låter fortfarande som en dammsugare när jag klickat på Söker borttagning av maskinvara. Misstänker nästan att den har en fläkt, trots att det inte ska finnas monterat inuti enligt spec-en. Specifikt för deras hdd-s är ju just att de är "fanless". Inte att de är utan fans... :rolleyes:

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kan man förresten ha inkopplat BÅDE e-Sata och Usb 2 samtidigt?

Jag hade ännu mer problem med att få USB 2 att synas i "Den här datorn" t.ex., jfr med e-Sata.

Tänkte ett tag att det hade att göra med att jag INTE hade inkopplat usb 2-kabeln under formateringen, utan "bara" e-Sata-kabeln.

Men det har väl ingen betydelse eller??

Ska tilläggas att usb2 löste sig också till slut!

:rolleyes:

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Nu har jag tvingats installera om en del grejer i datorn igen, bl.a. uppdaterat McAfee Internet Security och vad händer?

1) Microsoft Office kunde jag ominstallera utan att ändra några inställningar, ty jag installerade det paketet FÖRE McAfeet. Vis av erfarenheten från förra gången.

2) Men nu SVARAR inte NÅGON extern hårddisk, dvs. varken OneTech e-sata/usb2 eller OneTech fw/usb2, som tagits upp i denna tråden...

De syns faktiskt i Den här datorn, och bägges snurrade blått åtminstone ett tag gjorde även e-sata-disken det, men de NÅS INTE i Stäng av maskinvara och kan inte avslutas överhuvudtaget utan måste tvångsavstängas.

3) Inte ens DATORN i sig kan annat än tvångsavstängas.

Dj**la McAfee...

Min fråga blir: HUR stänger man av McAfee och har det avstängt när man jobbar med externa hårddiskar i denna nya version av McAfee?

MÅSTE man avinstallera det helt varje gång? Det går ju liksom inte...

Tänker aldrig förnya dess prenumeration från februari 2011 som jag betalat till. Kan man få pengar tillbaka? Nån som försökt?

Numera har de skippat den svenska tekniska supporten också såg jag och kan bara vända sig dit med kundsupport för fakturor.

Hade varit bra om jag kunde köra McAfee tills det tar slut i vinter, bara använda det mot Internet, för där har det ju funkat.

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade nu förut att "bara" ha i en av mina två externa hårddiskar, min något äldre OneTech fw/usb2. Det fungerade utmärkt och McAfee konstrade inte. Provade att stoppa i ett SD-kort också.

Tydligen är det trots allt min nyare OneTech e-sata/usb som inte trivs med McAfee...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde nå indexeringstjänsten och den var påsatt. Kunde nå avstängning av maskinvara lugnt och fint som sig bör och använde det också. Kunde kopiera från hdd-n till sd-kortet galant. Allt syntes som det ska i Den här datorn. Den lyste stabilt och sedan klickade och sedan rött, hdd-n alltså, sedan drog jag ur fajjerwajjer-sladden och stängde av datorn. Gick in här.

Jag pratar alltså om hdd fw/usb. Och McAfee var på hela tiden. För nu i den senaste versionen verkar det f*n inte som att man kan stänga av det tillfälligt. Måste avinstallera det helt i så fall. Och det går ju inte att avinstallera det hela tiden. Det är en downloadversion och då måste man kontakta McAfee innan man ska använda det varje gång och bla bla.

Nån skrev att e-sata-diskar kan vara kinkigare, varför är det så?

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Heter? Min gamla hdd heter Ny volym E och den nya heter Ny volym V.

Men vid "Skicka till" försökte datorn sända filer från Enhet E till Enhet E och inte till Enhet V...

Jag menar att endast Enhet E dök upp som ett alternativ att skicka till.

När jag skulle installera en extra SATA-disk så dök den inte upp i "Den här datorn". Jag fick tipset att låta systemet veta att den fanns. Här här några snapshots som visar hur jag gjorde.

Högerklicka på "Den här datorn" ikonen och välj "Hantera" i rullisten.

post-24757-087627800 1282354178_thumb.gif

Klicka på "Diskhantering" och sedan på "Åtgärd"/"Uppdatera" uppe i menyn. Nu söker datorn efter alla enheter. Har du nu tur så hittar den din nya enhet. Detta kommer att synas i det undre enhetsfältet nere till höger. Du behöver kanske skrolla lite för att se den. Gör den det så kommer den ochså att synas var den nu skall göra det. Den har blivit integrerad i systemet.

post-24757-078576800 1282354484_thumb.gif

Jag har XP

Sen blev jag lite förvånad lite över att du nämnde FAT-32. Har du inte Filsystemet NTFS? Det är kanske därför installationer tar sån tid? Ändra till det i så fall. Jag lovar: inget händer med dina filer. Men NTFS har ett smartare system att hantera filer på. Och vissa processer går snabbare också.

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det tipset!

Det ska jag kolla på senare idag.

Bra om man kan vara inne och slippa starta om hela datorn för att få enheterna att

synas och om man kan få dem synbara "för evigt", dvs. bara behöva göra detta en gång.

Nu har jag fått min e-sata-disk att synas och att svara och skriva till osv.

Jag gjorde så att jag ställde in den för "Inaktivera cacheminne" på den och

Optimera för Borttagning och inte för Optimera prestanda.

Lite synd att det inte gick att optimera för prestanda, eftersom det

egentligen är därför man köper en "bra" hårddisk, eller en med ett

gränssnitt som sägs vara snabbt iaf (e-sata). Då låses bara allting.

Med Optimerad för Borttagning så kan den iaf just det, dvs. tas bort

utan konstigheter. Dessutom syns den i Den här datorn.

Dock var det så att precis när jag klickat för "Optimera för Borttagning"

så försvann den helt. Var tvungen att starta om datorn därför då för att

få den att synas i Den här datorn igen.

Undrar avslutningsvis, hur mycket prestanda pratar vi egentligen om här

om man väljer "Optimera för Borttagning" framför "Optimera för Prestanda"

i samband med mångkanalig musikinspelning?

🙂

fluga//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej alltså, jag HAR NTFS och ska så ha.

Det var bara i samband med detta med formatering av hårddisk som någon nämnde FAT32.

Då skrev jag att det var helt grålagt, så det kunde jag inte ens välja vid formateringen

av den nya hårddisken. Så det var liksom inte ens ett möjligt problem...

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det ett "n" i mitten av hertingen, Hertigen?

Kollade i diskhanteraren nu, men kom på att ingen av mina två externa hdd-ar var ju i...

Får bli mer check imorgon!

Nu hittar jag ju den iaf. Min inbyggda hdd på 250 GB var utnyttjad till 93%, stod det.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

* Jag kan inte använda Optimera hårddiskens prestanda överhuvudtaget OM jag har igång McAfee antivirusprogram.

Många virusprogram har en "Ignore list" alltså vad den inte skall bry sig om. Där lägger man in program och dylikt som man inte vill att det skall påverka. Om det kanske är så att din hårddisk inte syns i systemet så behandlar troligen virusprogrammet det som ett slags hot och hindrar operationen. När du gjort det som jag nämnde i föregående post, så vore det intressant om virusprogrammet nu låter dig göra dina prylar. Lyckas det, och virus programmet fortfarande hindrar en operation, så pröva att lägga in enhetsbeteckningen i "Ignore List".

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Tillbaka från ICA...

Under tiden kan jag låta meddela att jag har försökt att istället koppla usb2 mellan datorn och den nya hårddisken (vilket går eftersom det är en combo-hdd och bägge kablarna medföljde). Med usb2 KAN JAG använda Säker Borttagning av maskinvara genom att klicka nere i aktivitetsfältet, få upp rutan och välja den nya hårddisken och klicka igen. Men det verkar som om den fortsätter att snurra i alla fall och den flimrar inte till rött i fönstret någon sekund då, som min andra hdd (fw & usb2) från samma företag gör.

Säker borttagning är till för USB-enheter. Tänk bara på USB-minnen... Det kan vara så, att funktionen även finns till för att USB ger ju även strömförsörjning till enheten, så inget strömfel uppkommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många virusprogram har en "Ignore list" alltså vad den inte skall bry sig om. Där lägger man in program och dylikt som man inte vill att det skall påverka. Om det kanske är så att din hårddisk inte syns i systemet så behandlar troligen virusprogrammet det som ett slags hot och hindrar operationen. När du gjort det som jag nämnde i föregående post, så vore det intressant om virusprogrammet nu låter dig göra dina prylar. Lyckas det, och virus programmet fortfarande hindrar en operation, så pröva att lägga in enhetsbeteckningen i "Ignore List".

Jo, men inte den nya versionen av McAfee.

För att klargöra: Denna tråden skapades i vintras redan, i samband med att jag installerade en ny combo-hdd e-sata/usb2. Nu har jag varit tvungen att installera om det mesta på min dator och så även få den där hdd-en att samsas med datorn igen. I vintras hade jag en viss version av nedladdningsbart McAfee som jag köpt från dem. I samband med ominstallationen nyligen nu så var jag ju även tvungen att kontakta McAfee igen för att nå min nedladdningsversion igen (eftersom den också precis som allt annat försvann vid ominstallationen). Då visade det sig att nedladdningsversionen jag fick var klart upphottad, inte ens samma logotyp riktigt...

Jag ska kika på ovanstående råd. Tack igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Säker borttagning är till för USB-enheter. Tänk bara på USB-minnen... Det kan vara så, att funktionen även finns till för att USB ger ju även strömförsörjning till enheten, så inget strömfel uppkommer.

Eehhh... det stående rådet jag fått här annars är att det är av vikt att använda Borttagning av maskinvara för fw och e-sata, men inte nödvändigt för usb-minnen, sd-kort och liknande, eftersom det i dem inte finns några RÖRLIGA delar.

Men som sagt, om jag väljer Optimera för Borttagning, vilket jag nu gjort för bägge mina två hårddiskar, så behöver jag inte enligt informationen som kommer upp överhuvudtaget använda "Borttagning av maskinvara". Å andra sidan, nu är det ENDA gången de syns under Borttagning av maskinvara. När jag hade valt Optimera för prestanda så var jag tvungen att använda Borttagning av maskinvara-funktionen stod det, men då syns de ju inte där alls.

Jag ska kolla på dina råd i helgen.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Avast ska ni köra. 🙂

AVG gör också ett bra jobb. Men precis som Debatt sa, så finns det ingen inaktiverings funktion på detta heller från och med version 8.0. Men å andra sidan har den inte klyddat förutom ett spel jag skulle prova som ville konnekta sig ut på nätet via brandväggen. Då blev rutan helt svart bara. AVG såg det som en möjlig intruder, eftersom jag inte lagt in programmet i godkäntlistan i brandväggen och stoppade det. Vaket! Också har det en "Ignore List"!

Annars, Debatt, om du vill ha skydd, så kan du installera freewares från Iobit.com. Jag har använt deras Advance System Care och Iobit Security 360 i ett års tid nu och är nöjd. Dessa båda program kompletterar ditt Antivirusprogram utan konflikt. Så min kombination är: AVG 9.0 med Linkscanner för internet. ASC och Security 360. Allt Freeware. Dock måste man sköta uppdateringen av databasen själv. Men det är väl inget svårt? Och förövrigt kommer där en massa nyttiga verktyg med i Iobits program som i allafall har hjälpt mig några gånger. Klart värt att testa! Och skulle där vara nåt, så har dom ett fantastiskt hjälpcenter/forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...