Jump to content
Annons

Säker borttagning av maskinvara


debatt

Recommended Posts

Hej...

Köpte en ny combo-hårddisk (e-sata & usb2).

Installationen gick perfekt. Formateringen likaså (även om den tog 5 timmar).

Min laptop hittar hårddisken och hittar den även om jag har i den andra externa combo-hårddisken samtidigt.

Dessutom kan jag skriva till hårddisken och flytta filer till den via drag och släpp från Enhet E (gamla hdd-n) till

Enhet V (nya hdd-n). Att välja "Skicka till" i meny fungerar dock inte, för enhet V dyker inte upp där.

I "Enhetshanteraren" och i "Den här datorn" syns alla diskar dock. Inga fel med enheten står det överallt.

Men...

Den nya hårddisken har helt slutat att lysa. Om den ska bete sig som den gjorde precis i början av dagen,

så ska den lysa blått och gå över till rött vid nedsläckning. Nu är det inget ljus alls från den. Någonsin.

Dessutom går den inte att stänga av från Säker borttagning av maskinvara. Och detta har inte fungerat en enda

gång! Jag installerade denna nya externa combo-hårddisk igår kväll/natt. Jag kör den med e-Sata.

Vad som dessutom tillkommit nu efter installationen av den nya hårddisken är att min gamla externa combo-hårddisk plötsligt inte heller kan stängas av med

Säker borttagning av maskinvara längre, vilket är underligt för det har fungerat smärtfritt alltsedan köpet av den. Jag kör den hdd-n med fw.

😆

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Formateringen tog fem timmar? Det lät länge, borde bara ta max. nån minut. Gjorde du en "snabbformatering"?

Testa att formatera om.

Mvh/

Nej, jag gjorde ingen snabbformatering.

Fick med en lapp att när man har formaterat hårddisken

försvinner all data. Nu har jag ju flyttat filer till den

och även använt program och sparat nya filer där.

Problemet med att "Säker borttagning av maskinvara" inte fungerar alls nu är mer alarmerande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag gjorde ingen snabbformatering.

Fick med en lapp att när man har formaterat hårddisken

försvinner all data. Nu har jag ju flyttat filer till den

och även använt program och sparat nya filer där.

Problemet med att "Säker borttagning av maskinvara" inte fungerar alls nu är mer alarmerande.

Du måste absolut flytta alla viktiga filer från den om du ska formatera. Allt på den försvinner.

Om man ska formatera, höger-klickar du på den och klickar i snabbformatering. Spara alla viktiga filer

på en annan hårddisk först bara.

Det där med "Säker borttagning av maskinvara" vet jag inte. Kanske någon annan som vet.

Jag hade själv problem med studio-pc:n och ett USB-minne, samt en USB-hub, det verkar som Pc är lite kinkig med vissa enheter.

Mvh/

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack.

Ja jo, jag vet... jag menade bara att den här splittnya externa combo-hårddisken (e-sata & usb2) formaterades igår natt. Idag har jag testat den lite och den är ju helt ljudlös för det första, går att skriva till och att flytta filer till med drag-and-drop iaf. Jag tror inte formateringen är orsaken till att datorn inte kan utföra Säker borttagning av maskinvara och att den inte lyser alls.

Förra gången jag formaterade en hårddisk så tog det 2-3 timmar. Men denna är ju minnesstörre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man formatera om en hårddisk hur många gånger som helst?

Jodå, det går. Men det räcker med en gång.

Vad heter hd?

Ps: den ska ju lysa om den är på, och blinka till lite när man skriver eller läser på den. Konstigt.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Undrar om själva den blå glödlampan därinne gått sönder? Skrivbordsglödlampan gick sönder förut.

Heter? Min gamla hdd heter Ny volym E och den nya heter Ny volym V.

Men vid "Skicka till" försökte datorn sända filer från Enhet E till Enhet E och inte till Enhet V...

Jag menar att endast Enhet E dök upp som ett alternativ att skicka till.

Den nya hdd-n flämtar lite svagt rött ibland ska tilläggas.

Ytterst sällan, bara om jag gör något väldigt krävande och aktivt.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Undrar om själva den blå glödlampan därinne gått sönder? Skrivbordsglödlampan gick sönder förut.

det är nog en lysdiod...? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om själva den blå glödlampan därinne gått sönder? Skrivbordsglödlampan gick sönder förut.

Heter? Min gamla hdd heter Ny volym E och den nya heter Ny volym V.

Men vid "Skicka till" försökte datorn sända filer från Enhet E till Enhet E och inte till Enhet V...

Jag menar att endast Enhet E dök upp som ett alternativ att skicka till.

Den nya hdd-n flämtar lite svagt rött ibland ska tilläggas.

Ytterst sällan, bara om jag gör något väldigt krävande och aktivt.

Kan ju hända att lampan pajat, men på en ny hårddisk?

Om den blinkar rött så funkar den ju i alla fall.

Har du testat att hö-klicka och matat ut där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar komma upp en liten ikon i nedre högra hörnet på skärmen, där man

kan ta bort maskinvara också.

Edit: i "Meddelande-fältet" nere till höger eller var man nu har det.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du indexering påslagen så kanske det kan vara problemet att den jobbar med disken som då är upptagen?

Hade själv en Esata hdd som strulade som fan för mig, känner också igen detta med att det inte funkade med säker borttagning, det resulterade att jag var tvungen att stänga av dator och hdd gick sönder.

Det andra du beskriver att du vill kunna skicka till är ganska enkelt att lösa, det finns nämligen två enkla sätt.

Gå till C:\Documents and Settings\Anv\Sendto "tror den heter så" den är dessutom dold om jag minns rätt, väl därinne kan du lägga in din nya enhet eller katalog som du vill kunna "Skicka till".

Annars tror jag du kan skriva Sendto i kör, då ska mappen komma upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tillbaka från ICA...

Solo No 1:

Jag ska kolla det med Indexering strax, har aldrig tänkt på det.

Att använda t.ex. "Kör" för att utöka med en enhetsbeteckning är också nåt jag ska kolla in.

Sleap:

Att det kommer upp en ikon i nedre högra hörnet i meddelandefältet/aktivitetsfältet trodde jag var det ENDA sätt att närma sig "Säker borttagning av maskinvara" på.

Det är ju just så jag har försökt.

Vilka andra sätt finns det, menar du?

Under tiden kan jag låta meddela att jag har försökt att istället koppla usb2 mellan datorn och den nya hårddisken (vilket går eftersom det är en combo-hdd och bägge kablarna medföljde). Med usb2 KAN JAG använda Säker Borttagning av maskinvara genom att klicka nere i aktivitetsfältet, få upp rutan och välja den nya hårddisken och klicka igen. Men det verkar som om den fortsätter att snurra i alla fall och den flimrar inte till rött i fönstret någon sekund då, som min andra hdd (fw & usb2) från samma företag gör.

DOCK är det så att även om jag vid usb2-koppling kan använda Säker borttagning så hjälper det inte, eftersom "Den här datorn" och "Utforskaren" inte hittar den nya hdd-n när den är kopplad med usb2. Däremot återfinns den i Enhetshanteraren under Kontrollpanelen då. Vid koppling via usb2 så behandlas alltså hårddisken så som ska göra, enligt manualen, om den inte ens har formaterats!!

Är det så sjukt beskaffat att när jag installerade och formaterade den nya hdd-n med e-sata inkopplat, så kan den bara hittas överallt när just e-sata används?

Jag är alltså i det surrealistiska läget nu att antingen kan jag hitta och använda hårddisken men inte stänga av den korrekt (i Säker Borttagning)[e-Sata], eller så kan jag stänga av en hårddisk (i Säker Borttagning) som inte kan hittas och användas.[usb2]

😄😆😕

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska också tillägga att min gamla hdd nu blivit optimerad för enklare avstängning och inte för att optimera diskprestanda som den har stått på i 4 år. Helt av sig själv, jag har inte ändrat det.

Man kan ju välja en hdd att vara Optimerad för avstängning eller Optimerad för prestanda (och därunder, aktivera cacheminne).

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådärja. Nu tog jag bort indexeringstjänsten för den nya hårddisken.

Inkopplat via e-sata så tog jag dessförinnan även bort alla filerna på hdd-n.

Jag tänkte gå direkt på att formatera om hårddisken, snabbformatera,

om det nu hjälper.

Men det kommer upp en varning i Diskhanteraren om att jag inte KAN

formatera om hårddisken, därför att ett program är aktivt och om jag ändå

"tvångsformaterar" som de kallar det, så kommer det att leda till problem

på sikt, inte minst med det programmet.

HUR ser man vilket program de pratar om??

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Lutar fan åt återsändning til Tyskland med skiten snart... Men tror datorbutiken där i sina avtal har policyn "vid fel på en pryl, återtas den inte"... Hehe eller Buää.

Hämtade ut den från Schenker i tisdags, installerade den natten till idag söndag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Indexeringstjänsten "innehållsindexering" det är ju en sorts cachelagring av sökresultat för filer, epost och lite därtill, detta gör att du snabbare hittar dina filer, när du söker på en fil så vet den direkt vart den ska leta kan man säga. Du brukar kunna höra din hårddisk jobba på utan att du egentligen gör något, då är det oftast denna tjänst som är aktiv.

Gör din dator en tjänst och stäng av tjänsten.

Du kan göra det under kontrollpanelen\Administrationsverktyg\Tjänster\

Leta upp Windows Search och högerklicka på denna och välj egenskaper.

Under startmetod väljer du inaktiverad.

Starta om datorn, eller välj Stoppa tjänsten ifall du inte orkar detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådärja. Nu tog jag bort indexeringstjänsten för den nya hårddisken.

Inkopplat via e-sata så tog jag dessförinnan även bort alla filerna på hdd-n.

Jag tänkte gå direkt på att formatera om hårddisken, snabbformatera,

om det nu hjälper.

Men det kommer upp en varning i Diskhanteraren om att jag inte KAN

formatera om hårddisken, därför att ett program är aktivt och om jag ändå

"tvångsformaterar" som de kallar det, så kommer det att leda till problem

på sikt, inte minst med det programmet.

HUR ser man vilket program de pratar om??

😑

Du har inte installerat något backupprogram för din hårddisk? Avinstallera det isåfall.

Annars testa starta om datorn och formatera igen, ifall du nu gjort en fullständig formatering på 6h och den inte hittat några dåliga kluster så är ju hårddisken bra.

Jag hade tagit bort partionen och formaterat den på nytt, "Snabb" dock.

Glöm dock inte lägga till en partion efter att den är borttagen.

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Du har inte installerat något backupprogram för din hårddisk? Avinstallera det isåfall.

Annars testa starta om datorn och formatera igen, ifall du nu gjort en fullständig formatering på 6h och den inte hittat några dåliga kluster så är ju hårddisken bra.

Jag hade tagit bort partionen och formaterat den på nytt, "Snabb" dock.

Glöm dock inte lägga till en partion efter att den är borttagen.

* Jag har inget backup-program på det viset, som ligger i bakgrunden. Inget jag installerat iaf. Men det finns ju hur många processer som helst när man kollar.

* Jag inaktverade den där indexeringstjänsten som var förbockad tidigare. Ingen skillnad. Nya hdd-n snurrlåter alltjämt hela tiden.

* Jag ville formatera om den nya hårddisken. Som jag skrev tog jag först bort alla filer manuellt. Men när jag är inne på Diskhanteraren

för att formatera på nytt så får jag varning om att ett program är aktivt. Men jag vet inte vilket det är! Men det står att det kan bli

stora problem om jag försöker formatera om.

Tillägg: Just precis nu helt av sig själv(!) slutade hdd-n att låta helt och hållet, varva ned och stänga av sig som det verkar, helt mörk och kall.

Men lik förbannat så går det inte att använda "Säker Borttagning av Maskinvara" för den. "Det går inte att stoppa enheten, försök igen senare." 😑

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte installerat något backupprogram för din hårddisk? Avinstallera det isåfall.

Annars testa starta om datorn och formatera igen, ifall du nu gjort en fullständig formatering på 6h och den inte hittat några dåliga kluster så är ju hårddisken bra.

Jag hade tagit bort partionen och formaterat den på nytt, "Snabb" dock.

Glöm dock inte lägga till en partion efter att den är borttagen.

Ta bort partitionen? Finns det ett sånt val att göra öht?

Tycker nästan allt är grålagt i min dator vad gäller formateringar.

Att välja FAT32 gick ju inte t.ex. Ett exempel av många.

Att "bara" klicka på snabbformatera, försökte jag. Dock utan framgång.

Lägga till en partition - hur gör man det och varför och när?

Tillägg igen: Nu plötsligt lyste hela fönstret blått i två sekunder...

😕😑🙁😄😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Och nyss lyste det mer eller mindre oavbrutet blått i 30 sekunder.

Men sedan "dog" den igen, kolsvart. Den snurrar inte nu, men avger en mörk låg ton.

Har inte använt den på ett bra tag nu, men ändå har den för sig en massa...

Indikerar väl att något program skyfflar till den något.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hade den varit tyst och mörk länge.

Klickade på Säker borttagning.

Fönstret Säker borttagning av enheter låste då hela datorn.

Sedan börjar plötsligt hdd-n varva upp och lysa och låta

efter att jag tryckt på avstängning.

Så istället för att stänga av sig själv kan man säga att den väcktes.

Sedan kommer rutan upp som varnar om att enheten inte går att mata ut.

Igen.

Tvångsavstängning på nytt.

Hur ska man veta vilket program den jobbar med?

Under Aktivitetshanteraren stod ju inga program i arbete.

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för moderkort? Intel, Viachipset?

Windows Xp skulle installerats med AHCI aktiverat under Windows egentligen för att du ska kunna "hot swap" med Esata.

Tror också att Windows Xp inte tror att det är en omflyttningsbar disk, vet ej om det finns ett sådant alternativ under diskhantering i windows xp? Kolla det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ladda ner detta program och testa, verkar funka för en del tydligen.

http://www.softpedia.com/get/System/OS-Enh...s/HotSwap.shtml

Den här filen gör så att det kommer upp en ikon som röd eller grön nere vid klockan som fungerar på ett liknande sätt som windows egna fast bättre tydligen.

Lycka till!

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Indexeringstjänsten "innehållsindexering" det är ju en sorts cachelagring av sökresultat för filer, epost och lite därtill, detta gör att du snabbare hittar dina filer, när du söker på en fil så vet den direkt vart den ska leta kan man säga. Du brukar kunna höra din hårddisk jobba på utan att du egentligen gör något, då är det oftast denna tjänst som är aktiv.

Gör din dator en tjänst och stäng av tjänsten.

Du kan göra det under kontrollpanelen\Administrationsverktyg\Tjänster\

Leta upp Windows Search och högerklicka på denna och välj egenskaper.

Under startmetod väljer du inaktiverad.

Starta om datorn, eller välj Stoppa tjänsten ifall du inte orkar detta!

Tjänsten heter Indexing Service på min dator i alla fall. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...