Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Om jag väljer en annan bokstav än den föreslagna vid installation av en datorpryl, t.ex. en hårddisk, har det någon betydelse egentligen för datorn?

Varje gång jag ska stänga av min nya hårddisk kallad enhet V, så rycker det till en hel del i en cd-brännaren enhet D. Varför?

Kan man utan problem välja en annan bokstav för hårddisken nu senare i efterhand?

Jag valde att inte kalla den enhet E eftersom min andra externa hårddisk är enhet E.

Min cd-brännare är enhet D.

Min gamla externa hdd är enhet E.

Mitt internetmodem med usbminne är F och G.

Att få bokstaven E då som föreslagen bokstav för den nya externa hårddisken var ju inte "bra" = samma som den gamla.

Kunde kallat den H kanske, men jag valde V.

Är det ok?

Ska tillägga att jag INTE hade den gamla externa hårddisken (enhet E) inkopplad vid installationen av den nya externa hårddisken.

🙂

slem och trasig glödlampa//:debatt

Annons
Postat

Varför valde du just "V" och inte "R", eller är det bara en fix idé?

I övrigt — mitt tips är att du låter datorn sköta det där (att tilldela enhetsbeteckning, alltså). Ge enheten ett beskrivande namn ("etikett") istället, så följer det med varje gång du ansluter den.

Postat (redigerat)
Ok. Går det att ändra nu efteråt?

Det spelar ju ingen roll vad de heter, bara man låter bli C. Ändra namn på den, typ: "Audio", "Backup" t. ex.

som Valle sa tidigare. Datorn väljer ju själv bokstäver på enheterna.

Mvh/

Redigerat av Sleap
Postat (redigerat)

Jag hade inkopplat både den gamla externa hdd-n och den nya externa hdd-n och skulle skicka en mapp från den gamla till den nya.

Valde "Skicka till" i menyn vid högerklick, men i listan kom bara alternativet Enhet E upp, och det heter ju den gamla hårddisken.

Vad hade hänt om jag klickat där? Ett meddelande om att den inte kan skicka till sig själv kanske??

Jag löste det genom att använda "drag-and-drop".

😆

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.