Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej!

nu lutar det att köpa Logic (och därmed mac datorer... wow...)

men det finns en funktion i Cubase 5 som jag är verkligen imponerad: Beat Designer!

Tillsammans med Loop Mash och Groove Agent blir det extremt smidigt att skapa trumkomp, smidigare än något annat program jag sett...

så det är den funktionen som avgör mitt val av DAW, annars känns det som om både Cubase och Logic är likvärdiga.

Finns det en motsvarighet till den funktionen i Logic Pro?

tack i förhand!

Annons
Postat

Är det en "trummaskin" och sampler i ett du snackar om så har du det i logics ultrabeat. Du kan programmera beats direkt i ultrabeat. Nu vet jag ju dock inte om det är vad du sökte eftersom jag inte jobbar i cubase(har aldrig sett programmet då jag haft förmånen att hela tiden arbeta i bra macmiljöer).

Postat

kolla här:

jag har aldrig sett ett smidigare sätt att programmera trummor. betydligt enklare än Ultrabeat.

ibland lönar det sig att titta på hur andra DAW fungerar.

Postat

Audio-kvantisering och transientförflyttning finns både i Logic & Pro tools, det senare exemplet använder jag själv för att bygga beats, funkar som smort!

Postat

jag vet att det finns. jag pratar om gränsnittet, användarvänligheten...

Cubases lösning tyckte jag var väldigt enkelt och lättförståeligt.

om jag säger så här: om jag skulle undervisa i hur man programmerar trummor skulle jag använda Cubase

för att jag vet att vilken tonåring som helst kan förstå hur grafiken hänger ihop med det auditiva.

Postat

Det är klart att du tycker Cubase är lättare och enklare att förstå eftersom du har jobbat med det. Varför vill du byta till Logic för om du redan har lärt dig Cubase?

Hur som helst, det går att göra i de andra programmen också men det är lite annorlunda. Personligen gillar jag att jobba i pianorollen direkt i Logic. Det är enbart en vanesak och om man lär sig jobba med de olika programmen så är inget bättre än det andra. sök på youtube om hur man skapar och choppar instrument med exs24 eller ultrabeat så kommer du hitta en massa bra info. Jag hittade den här

Jag brukar inte göra så men det verkar ganska enkelt. Sen kan man fundera på varför man vill ha uppklippta loopar när det finns så mycket bra samplingar att få tag på som redan är färdiga att slänga in i en sampler. Då slipper man ju också all efterklang som oftast finns i samplingar från en uppklippt loop.

Postat

Svaret är fortfarande Ultrabeat, det är motsvarigheten till Groove Agent och Beat Designer. Du kan själv choppa och sampla looparna och andvända samples i UB. Jag ser inte riktigt problemet med användargränssnittet i Logic, det är enbart en vanefråga. Det kanske är aningen mer arbete att få in dina samples i UB.

Dessutom tycker jag att woollies alternativ såg helfestligt ut.

piz aot

Postat

"Det är klart att du tycker Cubase är lättare och enklare att förstå eftersom du har jobbat med det. Varför vill du byta till Logic för om du redan har lärt dig Cubase? "

oj, men kolla!! det 'r ju min bästa vän Woollie... han som känner mig så väl, och vet ju vad jag gör och inte gör...

jag har TESTAT Cubase 5. och Logic, och ProTools. jag jobbar inte med nån av de, jag har inte lärt mig nån av de. därför är jag här och frågar er, ju...

jag måste testa Ultrabeat. Men Beat Designer ser mycket enklare. Jag måste ha något smart, Apple brukar komma med smarta lösningar.

I detta fall så tycker jag att Steinbergs lösning är smidigare.

Postat

Utan att göra detta till en Cubase vs. Logictråd så tycker jag baserat på de två videor jag såg att Logics väg var 1000 ggr enklare? Ett klick och du har loopen uppmappad på ett sampler spår. I cubase var det in i regioner, ändra på lite inställningar, öppna nya instrument, etc etc..

// J

Postat

det finns bara ett sätt att reda ut det här, för min del:

jag köper en mac mini idag och Logic Pro. så får jag sitta och klura ut det här ordentligt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.