Dots Postat 19 mars 2010 Dela Postat 19 mars 2010 Hej, Har fått en ny bärbar dator och vill nu konfigurera operativsystemet så jag får ur så mycket kraft som bara möjligt ur den. Jag vill: Inaktivera webbkameran totalt (som om det inte ens fanns någon) Stänga av allt det trådlösa (dels för att spara på batteri och kraft) Inaktivera all überful & totalt onödig grafik (utseendet för Windows) Just nu var det det enda jag kunde komma på - återkommer såklart om det kommer mer! Modell: Sony Vaio ID-nummer: VPCEB1J1E/WI.EC1 Operativsystem: Windows 7 Home Premium (64-bitars) tack.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 19 mars 2010 Dela Postat 19 mars 2010 Hej, Har fått en ny bärbar dator och vill nu konfigurera operativsystemet så jag får ur så mycket kraft som bara möjligt ur den. Jag vill: Inaktivera webbkameran totalt (som om det inte ens fanns någon) Stänga av allt det trådlösa (dels för att spara på batteri och kraft) Inaktivera all überful & totalt onödig grafik (utseendet för Windows) Just nu var det det enda jag kunde komma på - återkommer såklart om det kommer mer! Modell: Sony Vaio ID-nummer: VPCEB1J1E/WI.EC1 Operativsystem: Windows 7 Home Premium (64-bitars) tack.. Kolla i din manual eller om du ser i uppstarten vilken tangent du ska hålla ner för att komma in på bios. Där kan du stänga ner det mesta. Då får du mer irq till övers som inte behöver ev dela med annat. Grafiska lulllullet i W7 behöver du egentligen inte stänga ner. Det tar ändå minimalt med kraft. Dessutom så kräver vissa host's att ha hög upplösning när man ska skala ner wavfiler för närmre inspektion. Annars så går du in på: Högerklicka på "Den här Datorn" Anvancerade systeminställningar/Fliken avancerat/Prestanda och inställningar. Visuella effekter/ och välj "för bästa prestanda" I samma meny så välj fliken avancerad och klicka för "Bakgrundstjänster". Där kan man oxå man ändra växlingsfilen, men där vete tusan vad man kan göra eftersom det är 64 bitars. Och så beror det på hur mkt ram man har installerat. Där får nån gärna komma med input. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dots Postat 19 mars 2010 Trådstartare Dela Postat 19 mars 2010 Tack för ditt svar! Egentligen så har jag planer på att installera Windows XP Professional (32-bit) istället för att använda det Windows som medföljer. Anledningen är simpel - vill kunna använda alla de VST-instrument jag använder idag, samt andra program som icke är musikrelaterat. Ska beställa en USB-floppy drive som krävs vid installation av ett annat OS, såsom XP (drivrutiner för HDD). Problemet jag dock får om jag väljer att köra WinXP är ju att jag "förlorar" en gigabyte i arbetsminnet (RAM) eftersom det är ett 32-bitars operativsystem och inte 64. Ännu en sak som får mig att vilja genomföra det är ju mestadels för prestandans skull. Men det verkar som att Windows 7 körs rätt så stabilt ändå? beror ju helt klart på prylarna i datorn. System i laptop: CPU: Intel Core i3 330M (2.13GHz)-(L2 Cache 3MB) CHIPSET: Intel HM55 Express RAM: 4GB(8 maximalt) PC3-8500 (DDR3-SDRAM)-(1066MHz) HDD: 320Gb 5400RPM Serial-ATA Dock så finns det inga FireWire portar i datorn - enbart Highspeed USB. Men i övrigt tycker jag datorn verkar kapabel till att köra Windows 7. Skulle det visa sig att jag inte kommer kunna använda några av de gamla VST'er jag har nu etc. så blir det en installation av Win XP. Eller hur ser ni andra på saken? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Derileec Postat 19 mars 2010 Dela Postat 19 mars 2010 CPU: Intel Core i3 330M (2.13GHz)-(L2 Cache 3MB) CHIPSET: Intel HM55 Express RAM: 4GB(8 maximalt) PC3-8500 (DDR3-SDRAM)-(1066MHz) HDD: 320Gb 5400RPM Serial-ATA Med dom specsen kan du ha på allt! Jag har W7x64 4 gig ram och 800 mhz och quadcore 2,4 ghz med nvidia 9800gtx så du kan ha allt på! Jag drar igång 2 trilian och 2 omni sphere utan prob...blir problem när jag drar in waves grejer oxå GG Dina vst kommer säkert funka! Btw Windows xp x64 suger STEN HÅRT Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dots Postat 19 mars 2010 Trådstartare Dela Postat 19 mars 2010 Vilken tur att jag inte tänker köra x64 då! 😆 nä, skämt å sido .. jag trivs väldigt bra med mitt Windows XP. Fungerar W7 bra - fine! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.