Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

jag är ganska ny på att använda cubase, hur som helst så har jag spelat in en låt bestående utav trummor gitarr och sång.

Jag har lagt på effekter, EQ, kompressor o.s.v och mixen låter bra när jag spelar upp den i cubase, men när jag exporterar den och spelar upp den så låter allting distat och grötigt.

Jag har provat att exportera i alla olika filformat men det blir inte bättre, hur ska jag lösa detta?

Tack!

Annons
Postat

Kan det vara att att det klipper? Testa att sänka masterregeln lite och exportera igen.

Postat

Det är helt enkelt för att din utsignal på masterreglen styr över den digitala nollan. Cubase klarar av detta utan att det hörs, men det märkts när du mixat ner. Du får helt enkelt backa på masterreglen (inte att rekommendera som en helhetslösning), eller mixa om samtliga kanaler med svagare volym. Alternativt kan du sätta en limiter sist på masterkanalen, och på detta sätt förhindra att det klipper.

/Jon

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.