Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Pratade nyss med en kompis som lät meddela att han fått en utbetalningslapp från STIM på drygt 2000 kr som ska lösas ut på banken inom en viss datum.

Han har aldrig anmält några låtar dit eller fått låtar spelade eller framförda själv eller av någon annan, i konsertsammanhang. Så han var helt frågande om vad detta var för något. Han är med på några av mina låtar på min första skiva, men den är inte utgiven ännu utan bara på gång. Först trodde han ju naturligtvis att jag hunnit släppa skivan och att pengar strömma in. Hur mycket har du fått?! undrade han. Själv har jag inte fått ett öre nån gång.

Ännu konstigare är att min brorsa (som också är med på samma skiva f.ö.) aldrig fått några STIM-pengar, eftersom han både fått utgivit flera skivor, varit med på flertalet konserter, i radioprogram etc. Om man anmält fel kontonummer till STIM, hur gör de då??

Tänkte ett tag haka på Twilight Sounds tråd om "LOLLO STIM Sketit sig", men ändrade mig.

😮

Annons
Postat
Kontonummer?

Nej, jag har ingen aning. Har aldrig fått pengar därifrån så jag vet inte. Man får en avi alltid alltså?

😏

Postat

Han kanske har varit med och sjungit i Solstrålarna, eller vad dom nu heter. I Barn-TV programmet...

Vet en kille som fick pengar flera år efteråt eftersom dom sände hans inslag efteråt i omgångar...

Postat
Han kanske har varit med och sjungit i Solstrålarna, eller vad dom nu heter. I Barn-TV programmet...

Vet en kille som fick pengar flera år efteråt eftersom dom sände hans inslag efteråt i omgångar...

Nej, det har han icke.

Såg nu förresten att de piffat upp STIMs webbsida. Har inte varit inne på ett tag.

Man kan ju faktiskt OM man fått en utbetalning där, exakt få veta varifrån och varför pengarna ramlat in.

Han kan inte ha kollat deras webbsida...

Och för att nu bättre bemöta Valles inlägg.

Ja, kontonummer.

STIM ser helst att man lämnar det, så de slipper avierna.

😲

Postat

Bara en lite parentes. Om man får en check så har man inte anmält något kontonummer...

Postat
Bara en lite parentes. Om man får en check så har man inte anmält något kontonummer...

Nej, kompisen (person 1) har nog inte angett det.

Men brorsan (person 2) har säkert det.

🙂

Postat
Ja, kontonummer.

STIM ser helst att man lämnar det, så de slipper avierna.

Jag läste ditt första inlägg lite förhastat — som att den som gör anmälningarna (lämnar rapporter) skulle ange ett kontonummer. Makes no sens, givetvis.

Hursomhelst: Även om nu fel bankkonto skulle anges av den anslutne och pengarna skulle betalas dit, så skulle man ju ändå få detta uppmärksammat via avräkningshandlingen (som ju skickas till den anslutne, inte till kontoinnehavaren).

Postat
Jag läste ditt första inlägg lite förhastat — som att den som gör anmälningarna (lämnar rapporter) skulle ange ett kontonummer. Makes no sens, givetvis.

Hursomhelst: Även om nu fel bankkonto skulle anges av den anslutne och pengarna skulle betalas dit, så skulle man ju ändå få detta uppmärksammat via avräkningshandlingen (som ju skickas till den anslutne, inte till kontoinnehavaren).

Ok, ahaa... Kompisen hade inte fått någon avräkningshandling, utan "bara" avin. I em ska vi språkas vid och då ska jag be om honom gå in på STIMs webbsida för att se vad han fått pengarna för. Det verkar ju specificeras där under ens egna sidor.

Vad gäller person 2, brorsan, så har han väl bara spelat på ställen och varit med i radioprogram, som inte anmäler till Stim...? 🙂

En delikat fråga blir då: Kan man upplysa STIM om det? Utövar STIM påtryckningar?

//:debatt

Postat
Han har aldrig anmält några låtar dit eller fått låtar spelade eller framförda själv eller av någon annan, i konsertsammanhang.

Ens verk kan bli anmälda på andra sätt än bara genom egen anmälan. Din kompis har kanske hjälpt en annan kompis att skriva en låt som förvaltas av ett musikförlag som i sin tur anmält verket. I sådana fall "uppdateras" din kompis verklista per automatik, så to spik. Be honom (som du själv också var inne på) checka sina "Mina Sidor" på STIMs webbplats.

Postat
Vad gäller person 2, brorsan, så har han väl bara spelat på ställen och varit med i radioprogram, som inte anmäler till Stim...? (...) Kan man upplysa STIM om det? Utövar STIM påtryckningar?

Om man "spelar på ställen" så finns det inget som hindrar en att själv skicka in rapporter (även om arrangören gör det som sig bör). När det gäller rikstäckande radio så lämnas spellistor (har jag för mig). Men om man blir spelad på närradio, lokala stationer etc så får man se sig om i stjärnorna efter ersättning; för de licenspengarna som dessa när-/lokalstationer betalar till STIM fördelas istället mellan "de stora artisterna".

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.