Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska skruva upp en 2*1m diffusor på väggen bakom ryggen i mitt 5*4,5m rum. Sitter längs ena långsidan och jobbar av diverse orsaker. Väggen är i tegel och det smattrar ordentligt när man klappar i närheten av den. Min fundering är vilken bandbredd jag bör rikta in mig på. Skulle det vara värt att bygga en djupare variant för att diffusera ner mot 3-400hz eller är det bara onödigt? Det är som sagt fluttret, direktstudsen från väggen jag vill ta väck. Har redan mycket absorberande material i hörnen så jag vill inte använda mig av något sådant i det här läget för att inte döda rummet helt.

Har kolla lite på denna länk: http://www.mh-audio.nl/Diffusor.asp

Vad skulle ni köra på för speccar? Dimensionerna är som sagt 2*1m (djup max 20cm, helst så tunn som möjligt om det inte gör någon skillnad) och diffusorväggen befinner sig knappt 4m från högtalarnas front.

/Erik

Annons
Postat
Tänk på att du ska minst ha diffusorns djup x 3 som avstånd från dig själv och diffusorn.

Diffusera det du behöver.

Diffusorns djup x3 blir inga problem:)

Det jag undrar över är om jag bör bygga en diffusor med många "fack" som tar höga frekvenser eller om jag bör satsa på en som tar mellan 350-1k. I vilket register ligger det sedvanliga "fluttret"?

Postat (redigerat)
Diffusorns djup x3 blir inga problem:)

Det jag undrar över är om jag bör bygga en diffusor med många "fack" som tar höga frekvenser eller om jag bör satsa på en som tar mellan 350-1k. I vilket register ligger det sedvanliga "fluttret"?

Det beror på många saker. Rummets dimension, lutningar, föremål och material.

Flutter är enkelt att ta bort, och enkelt att mäta.

Kör upp en mick och mät med sinusvåg (för bas och mellanregister vid 1khz), rosa (för 300hz och över) och vitt brus (som funkar för hela registret) och med korta klipp för att hitta ringningar.

Du kan även spela in klick och mäta ringningarna på det viset.

Flutter kan också behandlas med absorbenter (och det är definitivt att föredra vid låga frekvenser).

Redigerat av addic59
Postat
Tänk på att du ska minst ha diffusorns djup x 3 som avstånd från dig själv och diffusorn.

Diffusera det du behöver.

Tror du missuppfattat denna siffra. Avståndet till en diffusor (som reflekterar tillbaka mot lyssnare) bör vara minst tre gånger designfrekvensen, d v s om diffusorn är effektiv från 300 Hz så bör avståndet vara minst 3,44 meter. Det man även bör tänka på är att skillnaden mellan direktljud och reflex bör vara minst ca. 15-25 ms så om ytan man funderar på att behandla ger en reflex som anländer tidigare än detta (relativt till direkt) så dör man absorbera istället för att diffusera.

Postat
Tror du missuppfattat denna siffra. Avståndet till en diffusor (som reflekterar tillbaka mot lyssnare) bör vara minst tre gånger designfrekvensen, d v s om diffusorn är effektiv från 300 Hz så bör avståndet vara minst 3,44 meter. Det man även bör tänka på är att skillnaden mellan direktljud och reflex bör vara minst ca. 15-25 ms så om ytan man funderar på att behandla ger en reflex som anländer tidigare än detta (relativt till direkt) så dör man absorbera istället för att diffusera.

My bad, då hänvisar jag till Gilbert's inlägg.

För att få klarhet i det du skriver Gilbert:

Är inte riktigt säker på vad du menar med Designfrekvens. Menar du den primära frekvensen man vill diffusera?

Så som jag tänkte mig innan är den sökta frekvensens våglängd x 3. Alltså i fallet 300hz; 87cm x 3 som avstånd från diffusor och rygg.

Help me out!

Postat

Designfrekvensen anger oftast den lägre gränsfrekvensen för en diffusor men beroende på spaltbrädd och antal spalter så kan denna gräns vara lägre.

Våglängden för 300 Hz är 1,1467 meter (om C = 344 /s), inte 87cm.

Postat
Designfrekvensen anger oftast den lägre gränsfrekvensen för en diffusor men beroende på spaltbrädd och antal spalter så kan denna gräns vara lägre.

Våglängden för 300 Hz är 1,1467 meter (om C = 344 /s), inte 87cm.

Hmm, jag har nog rört ihop ett och annat. Jag räknar 344/300 = 0,87.

Vilken formel har jag missat?

Postat (redigerat)

Haha, men vad i helvete, jag har slagit in fel i calc.

Samma formel som jag menade. 🙂

Men då landar vi ju på samma uträkning i alla fall?

Alltså våglängden för den lägsta frekvensen som diffusorn kan slå sönder grr 3, med rätt uträkning 1,14 x 3 = 3,44m.

Jag tror jag behöver sova.

Redigerat av addic59

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.