evilrocker Postat 16 mars 2010 Dela Postat 16 mars 2010 Finns det någon standard för hur lång tystnad det ska vara före och efter en låt på cd? Säg tex att man latjar lite med mastering hemma, ska låten starta med en gång eller kör man en sekunds paus innan? Eller ska jag ställa in det när jag bränner, eller när jag bouncar? Jag har kört det när jag bouncar förut men vet inte om det är så man brukar göra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bo Fransson Postat 16 mars 2010 Dela Postat 16 mars 2010 Har fått lära mig att två sekunders paus i början av skivan är standard för att få plats med diverse data som man kan lägga till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 16 mars 2010 Dela Postat 16 mars 2010 Har fått lära mig att två sekunders paus i början av skivan är standard för att få plats med diverse data som man kan lägga till. Hur menar du? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 16 mars 2010 Trådstartare Dela Postat 16 mars 2010 Menar du alltså att spåret börjar då fast det är tyst eller att man lägger paus i typ cd architect när man gör mastern? Har fått lära mig att två sekunders paus i början av skivan är standard för att få plats med diverse data som man kan lägga till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bo Fransson Postat 16 mars 2010 Dela Postat 16 mars 2010 Två sekunders paus innan första spåret faktiskt börjar. Rätta mig om jag har fel men även om spåret är tyst skrivs väl fortarande data in på skivan, så därför skulle två sekunders tystnad i början på första spåret inte göra någon skillnad mot faktiskt ljud. Så om du använder waveburner t.ex så är dom två sek redan inlagda, (det lila blocket innan första spåret), har aldrig använt något annat program för mastering så jag vet ej hur det fungerar i dem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 16 mars 2010 Dela Postat 16 mars 2010 Ja, enligt red book standard behöver man lämna åtminstone två sekunder innan första track startar. Detta sker mer eller mindre automatiskt i de flesta mastringsprogram: Wavelab, Wveburner, CD Architect etc.. Vill minnas att till och med Nero gjorde det. Däremot pauser mellan låtar finns det inga riktlinjer för när det gäller digitala släpp. Ett track kan börja i samma frame som det förra tar slut. Ska man pressa vinyl kan det vara smart att lämna några sekunders paus. Då syns det på skivan när en låt tar slut och nästa börjar. På wikipedia fins en sammanfattning av vad red book standard är för något. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
berglo Postat 4 oktober 2010 Dela Postat 4 oktober 2010 Gammal tråd och jag kommer inte ihåg det här till hundra procent, men... Grejen är väl att det ska vara 2 sekunder mellan det första index 0 och index 1 som läggs på skivan? En spelare börjar väl läsningen vid index 1? Rätta mig gärna om jag har fel. Sen för att det ska vara RED BOOK så skall det vara disc-at-once och får inte vara track-at-once. Ett litet tips jag fått lära mig är att lägga ca. 200ms tystnad efter index 1 för att CD-spelare har olika uppstartstid. 200ms är inget man direkt märker men som oftast räcker för alla CD-spelare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 4 oktober 2010 Dela Postat 4 oktober 2010 Jag gillar när låtarna kommer mkt tätt, blir det tyst bara ett par sekunder mellan låtarna så sätter sig de lata men ändå dansande fyllona... Så jag klippte ihop det utan tystnad mellan låtarna. Men det klarade inte diverse cd-spelare i bilar och båtar av, satte jag spelaren på shuffle-läget försvann lite grann i början på varje låt. Lika om jag flyttade fram till tex lår fyra. Spelade jag cdn från början till slut hördes hela låtarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 7 oktober 2010 Dela Postat 7 oktober 2010 (redigerat) Ja, enligt red book standard behöver man lämna åtminstone två sekunder innan första track startar. Detta sker mer eller mindre automatiskt i de flesta mastringsprogram: Wavelab, Wveburner, CD Architect etc.. Vill minnas att till och med Nero gjorde det. Däremot pauser mellan låtar finns det inga riktlinjer för när det gäller digitala släpp. Ett track kan börja i samma frame som det förra tar slut. Ska man pressa vinyl kan det vara smart att lämna några sekunders paus. Då syns det på skivan när en låt tar slut och nästa börjar. På wikipedia fins en sammanfattning av vad red book standard är för något. Är det för att det finns en del information på cdn innan just första spåret som bara finns där och inte innan andra, tredje, fjärde... trettonde låten? Konstigt. Min låt ligger sist på en samlingsplatta, men ändå är det bara den som drabbats. Redigerat 7 oktober 2010 av debatt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.