Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Skivinspelningen vi höll på med ska nu ta fart igen efter att polaren har byggt klart sin studio. Han kommer att lägga resten själv och då vore det smidigt med en punch in/out-pedal när han ska lägga gitarr. Det är ju absolut smidigast än att markera in där rec ska ske. Han är mer blåbär än jag på Cubase och jag har ingen aning hur man gör och orkar heller inte lära mig cubase. Han vill men är för korkad 😲

Går det att göra med en holdpedal? Finns det nån "learn" i cubase?

PC + Cubase 5 + RME Mutliface II

https://www.studio.se/index.php?showtopic=71051&hl=

Tacksam för hjälp!

Annons
Hammurajen (oregistrerad)
Postat

Holdpedal tror jag blir svårt att använda. Jag vet i alla fall inte hur det skulle gå till. Men med hjälp av tangentbordet till datorn kan man göra några enkla kommandon.

Över spåren i Cubase finns en linjal där det är två små trianglar (markörer eller locators). Dra med musen den vänstra markören till där du vill börja spela in och den högra där du vill sluta. Välj sedan det spåret du ska spela in på. Nu kan du använda snabbkommandon på tangentbordet för positionslinjen (alltså där man är):

1 = Positionslinjen hoppar till vänstra markören

2 = Hoppar till högra markören

, (komma) = Hoppar till början av låten

+ = flyttar framåt

- = flyttar bakåt

Enter = startar uppspelning

* = startar inspelning (rec)

0 = Stopp

Kan det va till nån hjälp?

Postat

Det är väl lättare att köra automatisk punch-in

Sätt left locator där du vill att det ska börja spela in. Tryck på "i" på tangentbordet så kommer du se att en liten knapp på transportpanelen lyser upp. Du har då aktiverat auto-punch-in.

Du kan lyssna som vanligt hur långt innan du vill, Cubase kommer att börja spela in när du kommer dit left locator står

Vill du automatiskt puncha ut vid en given punkt också sätter du bara right locator och trycker på knappen "o" så kommer auto-punch-out att lysa upp och inspelningen kommer alltså avsluta vid right locator

Hammurajen (oregistrerad)
Postat
Det är väl lättare att köra automatisk punch-in

Sätt left locator där du vill att det ska börja spela in. Tryck på "i" på tangentbordet så kommer du se att en liten knapp på transportpanelen lyser upp. Du har då aktiverat auto-punch-in.

Du kan lyssna som vanligt hur långt innan du vill, Cubase kommer att börja spela in när du kommer dit left locator står

Vill du automatiskt puncha ut vid en given punkt också sätter du bara right locator och trycker på knappen "o" så kommer auto-punch-out att lysa upp och inspelningen kommer alltså avsluta vid right locator

Ja, det där verkar nog ännu bättre. Nu fick jag också lära mig nåt nytt.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Steinberg och Yamaha har templates för att med Yamahas bord styra Cubase / Nuendo. DM1000 har dessutom GPI som via analog flank kan trigga funktioner i DAW.

Med en vanlig sustainpedal via GPI kan man programmera vilka funktioner som helst som play, stop, undo, punch in, return to zero... etc etc.

Smidigt. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.