Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

När jag klappar händerna i mitt rum så hörs ett mycket kort eko som låter nästan metalliskt, eller att ljudet slår mot kristall- "klonk" typ, i övrigt har jag inte några ekon i rummet som hörs. Är det sådana ekon som kallas flutter? Eller är det korta ekon i allmänhet som kallas för det?

Anyway, har försökt ta ut grejor från rummet som kan vara orsaken, men det verkar som det är rummet i sig som är problemet. Jag har dämpning i rummet redan, och diffusorer är på ingång. Vad jag förstått så är det just diffusorer som dödar korta snabba ekon bäst?

Annons
Postat

Dessa ekon kallas för fluttereko.

Uppstår vanligast mellan golv och tak där bägge ytor är hårda likt betong eller liknade.

Diffusering åtgärdar problemet men normalt så brukar det räcka med en matta på golvet för att bara "möblera" lite grand.

Peace!

/Cruncha'

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.