Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

lite svårt att förklara men när jag spelar på gitarren och hela tiden avänder vänsterhanden med ackord osv går allt bra, men när jag gör något, för att dra ett ex nothing else matters introt som de flesta vet hur det går med öppna strängar, så kommer det som små sprak när det blir kontakt från fingrarna till strängarna 😠

Det är som att det är någon elektrisk ström som går genom men dämpas om vänsterhanden har kontakt med strängarna, för när jag tex spelar nothing else matters introt så sprakar det INTE om jag bara lite lätt håller ett finger med vänsterhanden på någon sträng, men så fort vänster handen inte nuddar strängarna så kommer det sprak ljud vid nästan varje plockning.

En sak till det händer bara när jag plockar med fingrarna inte med plektrum men det är störande vrf blir det så? svårt och förklara men ni kanske försår

Annons
Postat

Japp, du har helt rätt när det gäller det där med strömmen o strängarna. Men när det gäller introt till nothing else matters har du helt fel. En del är så gamla på det här forumet så att de kan inte ens vara morföräldrar till de som skrev låten 😉 Men bortsett från det så kallas ditt problem för jordfel. I de bästa av världarna så är allt i balans typ ying o yang ( om det nu stavas så). I elektroniken kan man säga att allt är i balans om det är 0. I ditt fall är det en skillnad i spänning mellan två poler. Den ena gitarren och dess krets med förstärkare och dylikt och den andra du som person. Du är faktiskt mer laddad än du tror. Och den laddningsskilnaden mellan dig och den andra kretsen resulterar i knäpp, brus och annat skit som vi stör oss på. Och ibland kan vi ta bort detta med en gate, eq eller genom att se över kretsen totalt (jorda annorlunda t.ex). Jag hoppas att detta kortare inlägg gör dig klokare i den meningen att detta problem kommer att förfölja dig resten av ditt musikaliska liv och det gäller att du kan hantera det...

Kolin

PS Plektrumet leder inte ström därav inget knaster. DS

Postat

oj såg inte ditt svar kolin, aa jag känner mig ganska elektriskt när gitarren sprakar så fort mina fingrar nuddar strängarna hehe, tack för svaret

Postat

Man kan ju för skoj skull tetsta o lira med gummistövlar och se ifall det hjälper:)

Kolin

Postat

Nae, visst är det märkligt. Jag har visserligen sett mycket i mina dar men aldrig jord i gitarren. Ska man försöka vara pedagog ska man kanske säga nolla, men att hitta nollor i gitarren kan vara svårt det oxå. Däremot finns det nog en o annan nolla som spelar gitarr. 😑

Men om din fråga var seriös så kan du se att det ofta går en tråd från stallet på gitarren och är ditlödd på ytterhöljet av volym eller tonratten (potentiometern). Den kan ha lossnat vid stallet eller nån annan stans. På en strata brukar den vara ditlödd på metalplattan som håller emot svajfjädrarna. På en LP är det svårare att se eftersom den brukar gå till den försänkta "muttern" som håller stallet på plats.

Kolin

Postat
Nae, visst är det märkligt. Jag har visserligen sett mycket i mina dar men aldrig jord i gitarren. Ska man försöka vara pedagog ska man kanske säga nolla, men att hitta nollor i gitarren kan vara svårt det oxå. Däremot finns det nog en o annan nolla som spelar gitarr. 🙂

Sorry, menar givetvis lödningen som brukar sitta vid en av potentiometrarna.

Btw, menar du att jag är en nolla på gitarr?

Postat

Tror det är mig han kallar nolla =) men i alla fall, ska kolla upp det där med lödningen, sen så ja jag spelar hemma med en ojordad kontakt kan det bli bättre av att använda jordad ist?

Postat

Nej nej nej, är det nån som är nolla på gitarr är det jag själv, däremot en etta på elektroniken. Men jag tyckte att jämförelsen var rolig, jord och nolla... Vad ska man kalla det? Skärm?

Hoppas ingen tog illa upp för det var det inte menat:)

Kolin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.