Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan alla pianister!

Jag vill lära mig improvisera lätta solon inom rock,pop,visa, country genren, ja allt utom jazz till att börja med.

Har improviserat lite blues och penta och har grundläggande kunskaper om detta, men vill komma vidare.

Jag vill altså kunna lägga in ett stilriktigt solo i en poplåt tex under ett visst antal takter. För mig känns det naturligt att lägga upp ackordet i vänsterhanden då jag solar.

Tacksam för tips!

Obs! Jag är nybörjare

Annons
Postat

Hejsan

Du klara dig väldigt långt på penta, bluespenat och ackordtoner. Det som jag kan tänka mig du behöver träna upp är din rytmik och variation i denna. Träna gärna att få variation i uppåtgående och nedåtgående rörelser så du inte bara håller dig i en oktav. Försök även tänka gyllene snittet, så du får en uppbyggnad, klimax och tillbakagång i solot.

Sedan kan du alltid försöka tänka lite karaktärstoner när du improviserar. Har du ett dominantackord så kan lilla septiman och nonan vara sjysta toner att spela lite extra på, men det är helt olika från låt till låt och vad övriga musiker spelar.

Att improvisera helt fritt tror jag det är få som gör. Man övar och övar och fyller sin ryggsäck med saker man gillade vid övningen som man sedan kan plocka upp vid spelning.

Och till sist, LYSSNA på solon du gillar och planka gärna dessa så gott du kan för att få fler idéer. Men att bara lyssna och få inspiration är grymt nyttigt och viktigt.

Detta är bara tips som du kan prova då en improvisation är helt subjektiv! Enda gången du kan spela fel vid improvisation är när du inte spelar så som du tänkt 😠

MVH

Anders

Postat

Tänk ut en liten strategi för varje låt, tex; på den här ska jag vandra upp och ner på alla 88 tangenterna, sen på en annan bestämmer du dig för att hålla dig till ganska få toner.

Lyssna på Jan Johansson, fast det har du väl gjort. Oscar Peterssen är en annan favorit, han kunde verkligen spela både supersnabbt/tekniskt och även "gubben Noak-enkelt" och få det att bli så vackert att man gråter. Viktigt att du inte fastnar i den stil nästan alla pianister och gitarrister kör med, nämligen att spela alla toner man kan hela tiden så fort solot börjar. Och lika på nästa låt och nästa...Pauserna (tystnaden) mellan tonerna är lika viktiga som de toner som spelas. Count Basie var en mästare på att spela sparsamt, han var grym.

maart (oregistrerad)
Postat

När man övar improvisation kan det vara bra att begränsa sig på olika sätt. Det kan vara att bara använda ca 3-4 toner, bestämma en rytm man ska hålla sig till eller att varje fras ska börja på ett bestämt taktslag (eller synkop såklart). Kör på det sättet tills du får feeling för det. På det sättet får man en djupare förståelse för det man jobbar med, men det kan också vara svårt eftersom man inte "kan" göra precis vad man vill.

Postat

Hejsan!

Tack för alla svar då det gäller pianoimprovisation.

Jag har en fråga till då det gäller att lyssna och eventuellt planka andras solon. Vilka artister inom pop, rock genren är lämpliga att inspireras av då det kommer till lättare improvisationer med blues och pentaskalor som bas?

Tacksam för alla svar!

Postat
Hejsan!

Tack för alla svar då det gäller pianoimprovisation.

Jag har en fråga till då det gäller att lyssna och eventuellt planka andras solon. Vilka artister inom pop, rock genren är lämpliga att inspireras av då det kommer till lättare improvisationer med blues och pentaskalor som bas?

Tacksam för alla svar!

Det som du tycker om att lyssna på.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.