Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

På min klassiska gitarr har plasten på en av stämskruvarna spruckit och börjat lossna efter att den fått några smällar genom åren. Så jag tänkte köpa nya stämskruvar. Tänkte bara kolla vad som gäller. Hur stor roll spelar det vilken prisklass man köper? På Thomann finns ju allt från 85 kr till en miljard. Jag vill ju helst inte lägga ner 500 spänn på det, men kommer det kraftigt påverka hur gitarren håller stämningen om jag köper billigare skruvar?

Kollade på dessa: http://www.thomann.de/se/gewa_mechaniken_skb_358.htm

Och dessa: http://www.thomann.de/se/grover_gr303g_cla...itar_machin.htm

Vill att de ska vara guldfärgade då de som sitter på gitarren nu är det och det ser fint ut.

Sen en till sak. På vissa av produkterna på Thomann står det "35mm spacing" eller "wave distance 35mm". Antar att det är samma sak men är det standardmåttet? Har de stämskruvarna jag länkade till samma mått? Kan jag lita på att min gitarr har 35mm eller måste skruva av och mäta? Gitarren är en Alhambra 4P.

😄

Edit: Om jag måste gå upp i pris för att få nåt som funkar bra så kan dessa kanske vara intressanta: http://www.thomann.de/se/schaller_lg1_konz...renmechanik.htm - står "golden" även om det inte ser så guldigt ut på bilden. Kanske bara är en dålig bild.

Redigerat av Rabieshund
Annons
Postat (redigerat)

Du har en Alhambra 4P. Jag tycker du ska skaffa originalstämskruvar genom att höra med en butik som är återförsäljare av det märket, alternativt beställa från Alhambra direkt (vilket säkert går). Vi hade en spansk gitarr hemma när jag växte upp och när en av stämskruvarna gick till den så skaffade farsan en som inte var original och jag tyckte aldrig det blev det samma estetiskt, så jag la av att spela. Och för billiga stämskruvar kan inverka på kvaliteten också. Att sätta dit stämskruvarna själv är inget problem. F.ö. lär det gå att skaffa bara en enstaka stämskuv om det nu är det som behövs. Hör med 4Sound, Musikbörsen, Jam eller Nysse t.ex.

Knep och knåp. Roligt.

😄

Redigerat av debatt
Postat

Ah, tänkte inte på att nån kanske har bara själva skruvan i lager. Jag gillar Gitarren så jag ska nog gå dit. Tänkte kanske låta dem gå igenom hela gitarren och justera den också. 🙂 Tack för tipset!

Postat

Det kommer bara upp en Alhambra om man söker på deras hemsida.. På JAM kommer det upp ett flertal gitarrer. Tror du att de har reservdelar? Samma på Musikbörsen, men där vet jag att de inte justerar gitarrer iaf.

Postat

Jam har nog börjat föra Alhambra och det gör även 4Sound alltjämt.

Jag vet att man kan lämna in gitarr till 4Sound så skickar de den

(om det inte handlar om enklare grejer).

Bästa alternativet är väl annars att köpa/beställa stämskruven

i någon butik och sedan lämna den till Gitarren för justering,

så behöver den inte skickas. Jag tror inte gitarren har inne

stämskruvar original, men man vet ju inte...

Jag hade provat att höra med Alhambra själva om en

stämskruv original till deras 4P. Om de inte kan skicka en i vadderat

kuvert, så vet de exakta återförsäljarna i Sverige.

Sedan finns ju han på Masthuggstorget och den på Sveagatan.

Men det är ju inga affärer i den bemärkelsen såsom Gitarren är.

//:debatt

Postat

Hörde med Jam och han sa att jag skulle ringa till Gitarren för han hade inga själv. Jo jag tänkte att jag försöker fixa stämskruven själv och sen får Juan på Gitarren leka med den. Har mailat Alhambra och frågat om återförsäljare.

• 2 månader senare...
Postat
Hörde med Jam och han sa att jag skulle ringa till Gitarren för han hade inga själv. Jo jag tänkte att jag försöker fixa stämskruven själv och sen får Juan på Gitarren leka med den. Har mailat Alhambra och frågat om återförsäljare.

Fick du några svar från Alhambra om vilka som var återförsäljare i Sverige numera?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.