Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Funderar på att köpa en grafisk equalizer för att ändra nivåerna på freqvenserna från mina aktiva monitorer..

Jag har ett par Tapco S8 där jag tycker basen dominerar ljudbilden..

Skullle vilja höja övre registret för att få mer diskant samt ändra lite i mellanregistret för att få bort lite "burkighet"

samt dämpa vissa nivåer i basregistret för att minska bumligheten..

Använder ni Eq?

Känns som alla monitorer har brister,,

För lite bas, för skarp diskant, för mycket hängmatta.. osv..

Är det inte bättre att "åtgärda" detta genom en EQ istället för att köpa nya monitorer??

Annons
Postat

Har tänkt samma sak många ggr. Ofta är det ju så att högtalarna ger bara nån db för lite/mycket vid tex 3000 hz. Dumt då at köpa nytt och dyrt som troligen ändå inte är exakt anpassade för just det rum de hamnar i. På PA-system har man ju ofta en 2 ggr 31 bands eq som är ställd ganska lika tom i olika lokaler för att kompensera bristerna. Ett problem kan kanske vara att hitta en en eq som inte sabbar mer än den rättar till.

Postat

Som gammelsmurf brukar säga.. använd sökfunktionen ... google ... rumskorrigera ... använd öronen (eller något annat av alla dess standardsvar på olika frågor 😉)

Jag håller på att experimentera med just en sådan uppsättningen. I alla fall nästan. Kör med ett EMU 1820 och använder dess DSP EQ. Vet inte om det blivit bättre med en extern pryl med massor av band. 31 exempelvis.

Det jag uppnått hittills är att jag fått en ljudbild på kommersiell musik som jag trivs med. Min egna mixar lämnar en del i övrigt att önska men av helt andra orsaker ... 🙂

Skal bli spännande att höra vad ni får fram.

K

Postat
Som gammelsmurf brukar säga.. använd sökfunktionen ... google ... rumskorrigera ... använd öronen (eller något annat av alla dess standardsvar på olika frågor 😆)

Jag håller på att experimentera med just en sådan uppsättningen. I alla fall nästan. Kör med ett EMU 1820 och använder dess DSP EQ. Vet inte om det blivit bättre med en extern pryl med massor av band. 31 exempelvis.

Det jag uppnått hittills är att jag fått en ljudbild på kommersiell musik som jag trivs med. Min egna mixar lämnar en del i övrigt att önska men av helt andra orsaker ... :rolleyes:

Skal bli spännande att höra vad ni får fram.

K

Hej!

Jag beställde 2x15 band.. Enbart för att den tar mindre plats på min rackmöbel...

Priset skillde inte så mycket till 31 band men den tar 2 x 19" i anspråk..

Jag hoppas kunna få till ett sound jag trivs med, som inspirerar mig..

Dyrare monitorer får vänta... En EQ kostar såååå lite.. Blev en Peavey för en tusing..

Jag tycker kommersiell musik kan låta rätt grötigt och trist på mina monitorer...

Och dom är ändå mastrade och klara... Så oinspirerande...

Dock upplever jag att ljudet blir bättre när man höjder volymen...

Fast jag spelar mest lågt eftersom jag bor i hyresrätt och bryr mig om mina grannar 😎

Nää, vill lyfta ljudet mer.. Så det kommer till sin rätt.. även på låga volymer..

Tror det kan vara nyttigt att träna öronen med att leka med frekvenserna,,,

Postat
Har tänkt samma sak många ggr. Ofta är det ju så att högtalarna ger bara nån db för lite/mycket vid tex 3000 hz. Dumt då at köpa nytt och dyrt som troligen ändå inte är exakt anpassade för just det rum de hamnar i. På PA-system har man ju ofta en 2 ggr 31 bands eq som är ställd ganska lika tom i olika lokaler för att kompensera bristerna. Ett problem kan kanske vara att hitta en en eq som inte sabbar mer än den rättar till.

Jag chansar...

Blir ett experiment... Hoppas få till ett ljud jag gillar..

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
En EQ kostar såååå lite.. Blev en Peavey för en tusing..

Det finns bra EQ och så finns det billiga EQ.

Din Peavey kommer som du säkert förstår inte göra samma jobb som en KT.

Så förvänta dig inga mirakel. :rolleyes:

Postat

..låg volym..

Jag sitter i samma sits. Hyresrätt o grannar. I vilket fall så i mitt system blir ljudet bättre på låg volym om jag börjar med lite mer än jag tänkt mig och sedan sänker i stället för att öka från noll. Verkar som om kretsarna behöver väckas först?!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.