Anders F Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 (redigerat) Hejsan Jag tänkte bara höra vad man kan göra med en Ibanez där stallet inte orkar hålla emot när jag gick upp till 0.11-strängar. Stallet böjs uppåt nu. Behöver jag en extra fjäder? Har tre fjädrar nu med plats för två till vad jag kan se. Tar emot tips innan jag lämnar in den för service och inställningar för nya strängtjockleken. Men det kanske är lika bra att göra det ändå om man inte vet 100% vad man håller på med. MVH Anders Redigerat 13 mars 2010 av Gizmozis
KillwithSkill Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 Tre fjädrar SKA ju hålla för 0.11 Du har två träskruv som håller i den vinklade plåten där fjädrarna sitter. Dom är till för justering. Skruva in dom en bit. Sen beror det ju på om du har haft det så spännt förut att svajstallet legat emot träet/kroppen eller inte? Om du har kunnat svaja bakåt? Eller har det varit fast? Glöm inte att intonera nu när du gått upp i strängstorlek
Anders F Postat 13 mars 2010 Trådstartare Postat 13 mars 2010 Tre fjädrar SKA ju hålla för 0.11Du har två träskruv som håller i den vinklade plåten där fjädrarna sitter. Dom är till för justering. Skruva in dom en bit. Sen beror det ju på om du har haft det så spännt förut att svajstallet legat emot träet/kroppen eller inte? Om du har kunnat svaja bakåt? Eller har det varit fast? Glöm inte att intonera nu när du gått upp i strängstorlek Dom träskruvarna är så långt in som det går tror jag, men ska ta en titt där igen, för det känns som de borde gå att få in mer 😆 Det va min första tanke också. Kanske också är gamla fjädrar så jag behöver nya? Jag har nog aldrig testat att svaja bakåt så det vet jag ärligt talat inte, och det va inte jag som gjorde senaste justeringen utan jag lämnade in gitarren för det. MVH Anders
Anders F Postat 13 mars 2010 Trådstartare Postat 13 mars 2010 Fick in dem lite till, men bara en aning och det räcker inte för att stallet ska ligga plant Blir f-n till att lämna in den. Jag orkar inte med sånt här skit. MVH Anders
BurninSven (oregistrerad) Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 Det går ju lätt att byta dom själv eller sätta dit extra.
Anders F Postat 13 mars 2010 Trådstartare Postat 13 mars 2010 Det går ju lätt att byta dom själv eller sätta dit extra. Det tar tid för mig. Har en annan gitarr nu så länge så får dom fixa till den, och då vet jag ju att det blir bra gjort. Ska be dem byta en skruv också som är runddragen. MVH Anders
KillwithSkill Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 Kolla i gitarrcasen om du inte har nån mer fjäder. Brukar ju alltid att följa med extra. Och svårt är det absolut inte att sätta dit extra fjädrar. En bra tåg är att föredra. Sen är det ju skit om det är brådis om du behöver det ikväll. Inte många musikäffärer öppna nu 😑 Köp på måndag och gör det själv!
djbolton Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 Fick in dem lite till, men bara en aning och det räcker inte för att stallet ska ligga plant 😑 Blir f-n till att lämna in den. Jag orkar inte med sånt här skit. MVH Anders Klokt ändå att lämna in, för då kan dom intonera den på samma gång om du känner att du har dålig koll... /Johan
Anders F Postat 13 mars 2010 Trådstartare Postat 13 mars 2010 Kolla i gitarrcasen om du inte har nån mer fjäder. Brukar ju alltid att följa med extra. Och svårt är det absolut inte att sätta dit extra fjädrar. En bra tåg är att föredra. Sen är det ju skit om det är brådis om du behöver det ikväll. Inte många musikäffärer öppna nu 😑Köp på måndag och gör det själv! Jag köpte den beg för ca 10 år sedan, så någon extra fjäder följde inte med. Men om det bara va det hade jag nog gjort det själv. Men det måste borras bort en skruv vid stallet också då som är runddragen och bytas ut. Detta vågar jag nog inte ge mig på själv. Samtidigt så för 500kr så görs gitarren i ordning av proffs, och det känns kanske värt det när man inte är någon klippa själv. Men man kanske kan fråga om man får vara med när det görs så man lär sig till framtiden 😄 MVH Anders
KillwithSkill Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 Jag köpte den beg för ca 10 år sedan, så någon extra fjäder följde inte med. Men om det bara va det hade jag nog gjort det själv. Men det måste borras bort en skruv vid stallet också då som är runddragen och bytas ut. Detta vågar jag nog inte ge mig på själv. Samtidigt så för 500kr så görs gitarren i ordning av proffs, och det känns kanske värt det när man inte är någon klippa själv. Men man kanske kan fråga om man får vara med när det görs så man lär sig till framtiden 😑 MVH Anders Ah, jag det förstår jag! 😄
Guitar Nilsson Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 Till Fender tror jag det finns två olika modell på fjädrar, en mjukare och en hårdare. Men nog kan du läött mixtra dit en till fjäder själv om det finns plats för det? Ta hjälp av en plattång så är det klart sen.
BurninSven (oregistrerad) Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 Jo men det är klart är man osäker så är det ju bäst att få det gjort av nån som kan. Helt rätt oxå med att be dom intonera på samma gång kan ju inte kosta så mycket extra.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.